Een bijkomende mogelijkheid waardoor de Tucson zijn verkoopsvolume nog meer kan opkrikken. Sinds zijn voorstelling bij ons, in de herfst van 2015, is de nieuwe generatie Hyundai Tucson uitgegroeid tot een verkoopstopper. Hij is niet alleen de best verkochte SUV van het moment, maar ook gewoon de populairste auto in het algemeen. Op dit moment neemt hij 46% van de verkoop van Hyundai voor zijn rekening. Alleen de komst van de nieuwe i30 zal dit cijfer beïnvloeden.
Terwijl de klanten voor het merendeel opteren voor voorwielaandrijving, moesten ze tot nu toe hierdoor manueel blijven schakelen. Een anomalie die Hyundai in het voorjaar heeft rechtgezet door de 1.7 CRDi dieselmotor te herzien waardoor hij voortaan wel kan worden gekoppeld aan de moderne dubbelekoppelingsbak met zeven versnellingen. De herziening brengt bovendien 26 pk extra aan en 60 Nm, wat het totaal op 141 pk en 340 Nm brengt. De combinatie van een beperkt gehouden officieel verbruik en draagbaar CO2-cijfer moet de fleetbeheerders wel interesseren.
Geslaagd huwelijk
Verwacht niet dat de bijkomende pk’s en Nm’s de Hyundai Tucson transformeren in een scheurijzer. Hoewel hij 2,2 seconden schaaft van zijn sprinttijd naar 100 km/u tegenover de oude 1.7 CRDi met 115 pk, stop de chrono in de nieuwe 1.7 CRDi toch ook pas na 11,5 seconden. Niet zo verbazend wanneer je beseft dat het rijklare gewicht van de Tucson in deze configuratie toch oploopt tot 1.623 kilogram. Maar we stellen ook meteen vast dat het prestatieniveau van deze Tucson het merendeel van zijn bestuurders tevreden zal stellen. Hij rijdt bijzonder aangenaam en is uitstekend geïsoleerd.
De dubbelekoppelingsbak laat elk van de zeven versnellingen elkaar bliksemsnel opvolgen en hij biedt al het rijcomfort dat je zou verwachten. De DCT twijfelt nauwelijks tussen twee versnellingen, alleen bij manoeuvres en in het vertrek zou hij iets sneller mogen aanpikken. Onze test sloten we uiteindelijk af met een gemiddeld verbruik van 7 l/100 km.
Knappe uitrusting
In de Premium-afwerking vraagt Hyundai 31.849 euro. De standaarduitrusting omvat al parkeersensoren op de achterbumper, cruise cpntrpl, automatisch geregelde lichten, terwijl Premium daar nog navigatie, een achteruitrijcamera, automatische airo en 17-duims siervelgen aan toevoegt. Ga voor Exclusive en dan krijg je er nog een enorm panoramisch open dak bovenop, led-lichten, een leder interieur, 19-duims siervelgen en een automatische bediening van de kofferklep, die wat ons betreft toch wat sneller had gemogen. We hebben wel genoten van het gebruiksgemak en de snelheid van het navigatiesysteem, terwijl het hogedefinitie 8-duimscherm het beste uit de wegenkaarten laat zien.
Het veiligheidsarsenaal is uitermate volledig met een efficiënte rijvakassistent, automatische noodremhulp en dodehoeksensoren, een snelheidsbegrenzer en controle van achteropkomend verkeer. Alleen een automatische cruise-control was nog welkom geweest.
Hyundai Tucson 1.7 CRDi 7-DCT |
---|
Motor 4 cil. turbodiesel, 1.685 cc |
141 pk bij 4.000 opm |
340 Nm tss 1.750 - 2.500 opm |
0-100 km/u: 11,5 sec |
Top: 185 km/u |
Verbruik: 4,9 l/100 km |
Testverbruik: 7,0 l/100 km |
CO2: 129 g/km |
Prijs: 31.849 € |