Toen Hyundai iets meer dan een jaar geleden zijn gekke Veloster met drie zijdeuren op ons losliet, legde de constructeur er meteen de nadruk op dat de kleine coupé speels en dynamisch was, maar niet sportief. Daarvoor had zijn 1.6 benzine met 140 pk onvoldoende vermogen in huis om topchrono’s neer te zetten. Doet een turbo dat beeld bijstellen?
Juiste stijl
Esthetisch brengt de turbo alvast wijzigingen. Zijn exclusieve matgrijze lak, ‘Young Gun’ gedoopt, zou niet misstaan op een AMG van Mercedes. Ook de 18-duims velgen zijn specifiek voor de turbo, net als de zijschorten, agressiever getekende voor- en achterkant en iets groter uitgevallen dakspoiler geven hem cachet zonder in overdrijvingen te vervallen.
Het interieur wijzigt maar licht. De turbo beschikt over een gechromeerde middenconsole en het leder is in twee kleuren samengesteld. Maar al bij al blijft de Veloster aan de binnenkant vooral braaf, alsof Hyundai er echt alles aan doet om iedereen duidelijk te maken dat dit geen sportwagen is. Om geen valse hoop te wekken?
Hoe kan je hier niet van houden?
Het is een gegeven dat journalisten steeds op zoek gaan naar de angel. Wanneer bijvoorbeeld het interieur sportiever is dan de auto in zijn geheel, dan balen wij. Hier is dat dus niet het geval.
Dankzij de turbo klimt het vermogen van 140 pk naar 186 pk. Interessant, zeker op papier. 0 naar 100 doet hij nu in 8,4 seconden, de top komt op 214 km/u. Hij beschikt al bij 1.500 opm over 270 Nm trekkracht. Het stuur ligt goed in de hand, al zouden we het nog wat meer naar ons toe willen kunnen trekken, de zit is goed en de versnellingspook valt precies onder de hand. We zouden al bijna beginnen denken dat Hyundai ten onrechte bescheiden blijft over de sportieve ambities van de Veloster.
Al van bij de start doet de Veloster Turbo denken aan atmosferische broertje. Het stuurgevoel is hetzelfde: een uitstekend compromis tussen stevig en licht. Hij wisselt ook zo speels van spoor zoals alleen auto’s met korte wielbasis kunnen. Denk aan een hond die met zijn staart dolt. Dynamisch en speels? Reken maar van ja. De ophanging is verstevigd om het surplus aan vermogen te kunnen wegwerken, maar zonder beenhard te worden. Dat was ook niet nodig. 186 pk is nu ook niet het einde van de wereld. We kennen 1.6 turbo’s met 150 pk – zoals bij Peugeot – die wilder tekeer gaan dan de Hyundai-motor. Deze motor lijkt wel uit de Opelschool te komen: met een lange versnellingsbak die de motor wat verstikt om de emissieresultaten gunstig te beïnvloeden. Officieel geeft Hyundai gemiddelde waarden op van 6,9 l/100 km en 157 gr/km. Maar hoewel de motor vanaf 3.500 opm wel gretig in de toeren klimt, vertaalt dat zich niet in acceleraties van hetzelfde gevoel. En zeggen dat hij al over 270 Nm beschikt vanaf 1.500 opm...
Maar dan nog blijft de Veloster bijzonder aantrekkelijk. Homogeen, coherent en hij rijgt de bochten aaneen als een profskiër. Wanneer je er de rijstijl van een GT op nahoudt – snelheid opbouwen en die zo goed mogelijk proberen constant te houden – in plaats van op te trekken en te remmen tot zelfs Felix Baumgartner er duizelig van wordt, dan valt er uitstekend te leven met die Veloster Turbo.
14% goedkoper
Op budgetvlak is de Veloster Turbo een aanrader. Hij kost 28.999 euro en daarin zitten leder, verwarmde sportstoelen, automatische airco, top audio-installatie, gps met aanraakscherm, panoramisch open dak en keyless entry al inbegrepen. Alleen metaalglanslak is een optie. Dat is liefst 6 tot 14% goedkoper dan zijn directe concurrenten met gelijkaardig vermogen: Opel Astra OPC, Renault Mégane Coupé en VW Scirocco. En hij beschikt over een extra deur, niet te vergeten.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Hyundai
Klik hier en zoek uw occasie Hyundai Veloster tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Hyundai Veloster, en een selectie van tweedehandse