Verder, is veel verder eigenlijk. In Japan, waar Nissan een eigen luxemerk heeft onder de naam Infiniti. Maar hoewel de Q60 in Japan wordt geproduceerd, moet je toch meer naar het Westen kijken om ze te zien rijden, naar de Verenigde Staten meer bepaald. Gelukkig is deze knappe coupé helemaal niet op Amerikaanse leest geschoeid.
Alhoewel...
Hoewel, ‘helemaal niet’? Om competitief te zijn in de VS, blijkt de Q60 toch een stuk genereuzer dan zijn Duitse concurrenten wat prijs/uitrusting betreft, net als prijs/prestaties. Op zijn Amerikaans. Hetzelfde kan je zeggen van de afwerking, die misschien wat voor de Duitsers moet onderdoen, maar toch niet veel. Maar een coupé met een 3.0 V6 biturbo benzine met 405 pk, vierwielaandrijving, een lange lijst met standaarduitrusting (met rijhulp en infotainment) waarbij een interessant multimediasysteem hoort met twee boven elkaar geplaatste schermen in de middenconsole. De aankleding is luxueus, en de prijs… slechts 59.500 euro. Ga dat maar eens zoeken met een Duitse badge op de neus… Bovendien, zowel de C-klasse coupé, de A5 als de 4-reeks houden het voor bekeken bij 350 tot 370 pk. Tenzij je voor AMG, M of RS gaat natuurlijk, maar dan swingen de prijzen opnieuw de pan uit.
We kunnen het over imago hebben ook. Dat van Infiniti is minder sterk dan dat van de Duitse concurrenten. Maar anderzijds is een Q60 wel het gedroomde middel om te tonen dat je anders bent, en we kunnen ons wel voorstellen dat zijn knappe verschijning anderen niet onberoerd laat in het straatbeeld. Dat telt toch ook, niet?
Meer GT dan sportwagen
We hadden het daarnet over de verhouding tussen prijs en prestaties. Oordeel zelf over het niveau: 0 tot 100 km/u in 5 seconden, en een top die begrensd is op 250 km/u. Technisch kan hij uitpakken met vierwielsturing, de eerste gestuurde ophanging van het merk (niet alleen aanpasbaar, maar volledig gestuurd), een zeventrapsautomaat en rijmodi die gaan van sneeuw tot sport+. Onze enige vrees: de ‘by wire’ stuuroverbrenging. Die heeft geen fysieke verbinding meer tussen stuur en wielen, idem voor het gaspedaal, behalve in noodgevallen. In de Q50 wist het systeem ons niet te overtuigen. Maar blijkbaar heeft Infiniti intussen goed geluisterd naar de kritieken en zijn de afstellingen van het systeem herzien. Het voelt nog steeds niet volledig natuurlijk aan, maar het heeft zijn charme en is zowel precies als goed voor de filtering van informatie.
Op de weg blijkt de Q60 verbazingwekkend. De sfeer in het interieur is zowel sportief als comfortabel, met iets meer modernisme en ‘fashion’ dan zijn concurrenten. Wat het rijden zelf betreft, is dit een feest om duimen en vingers bij af te likken. De motor is zowel gewillig als muzikaal (tot 7.000 o/m). Hij beschikt over een verbluffend hoog gripniveau. Zelfs in Sport+ is hij voorspelbaar in al zijn agressie. Toch is het comfort eigenlijk al even verbluffend. Voor die reden alleen kunnen we de Infiniti Q60S 3.0t meer klasseren bij de krachtige GT coupés dan bij de rassportievelingen. Zoals een Mercedes C43 AMG, een Audi S5 of een BMW 440i, geschikt voor zowel lange verplaatsingen – met een echte koffer en 4 echte plaatsen, ook al is de ruimte achteraan beperkt voor al wie langer is dan 1,75 meter – als voor het speelse gedeelte.
Dus indien u de zoveelste Duitser met de bekende prijzen beu bent, en wanneer u in de buurt woont van één van de drie Infiniti
Infiniti Q60S 3.0t AWD |
---|
Motor: V6 biturbo benzine, 2.997cc |
405 pk bij 6.400 opm |
475 Nm bij 1.600 opm |
0-100 km/u: 5,0 sec |
Top: 250 km/u |
Verbruik: 9,4 l100 km |
Testverbruik: 10,8 l/100 km |
CO2: 210 g/km |
Prijs: 59.490 euro |