AT, dat staat voor Arctic Truck. En Arctic Truck is een Brits bedrijf dat kits aanbiedt voor pick-ups en SUV’s. Met die kit moeten ze in staat zijn om echt naar de Noordpool te rijden. Zo is bijvoorbeeld 35 het buitenmaatje van de banden dat we onder onze test-D-Max terugvinden. U kan het misschien zien, de enorme 315/70 17-banden zijn niet de enige aanpassing.
Hij heeft een bodemspeling van liefst 31 centimeter. Dat is 12 centimeter meer dan een gewone Isuzu D-Max. Zes centimeter komt van de grotere wielen, zes centimeter komt van de Fox Professional-ophanging, die je ook aantreft bij de hallucinante Ford Raptor. Wielkastverbreders zijn nodig om de grotere wielen op te vangen. In totaal is hij 18 centimeter breder. En tot slot is er een grote rolkooi langs de buitenkant. Indrukwekkend, niet?
Verbeteringen
De Isuzu D-Max 2018 krijgt ook enkele aanpassingen in vergelijking met de versie die we vorige keer testten. Om te beginnen is er de achterophanging. De bladvering is gewijzigd, om de D-Max comfortabeler te maken zonder aan zijn laadcapaciteit te raken. Hij kan nog steeds 1 ton aan in de laadbak, en sleept 3,5 ton. Ook de servopomp van de stuurbekrachtiging is gewijzigd, net als de plek waar ze was geplaatst. Dit verbetert het geluidscomfort.
Aan boord kunnen sommige versies nu een zachte, gewelfde lederen (nep)leder bekleding voor de deuren krijgen, de tellerpartij en de rest van de boordplank. Een bekleding in geperforeerd leder voor de stoelen staat op de optielijst. Er zijn ook nieuwe USB-poorten. Allemaal tekenen dat dit lastdier bijna een huisdier wordt. En al blijven de gebruikte materialen aan de ruwe kant, de afwerkingskwaliteit is wel uitstekend.
Tot krijgen alle D-Max’en nu een ESP dat ongewenste bewegingen van de aanhangwagen te counteren, en dat tussen 50 en 160 km/u.
Interessant
We konden de D-Max AT35 in handen nemen tijdens een road trip tussen Antwerpen en Reims. Een road trip die bij momenten dwars door het bos liep, en dankzij een fout in de routebeschrijving moesten we zelfs onverhoeds over zwaar terrein loodsen. Daarbij konden we vaststellen dat een manuele vergrendeling van de differentiëlen wel handig zou geweest zijn, maar dat de grote wielen, de hoge ophanging en de terreinversnellingen van de AT35 hem wel in staat stellen om weinig obstakels te moeten vrezen. Geheel terzijde, maar de klassieke D-Max’en in ons gezelschap toonden zich ook wel bekwaam in de terreinoefeningen.
Daar waar de Isuzu D-Max AT35 ons eigenlijk het meest verbaasde, was op de weg. De nieuwe achtervering zorgt duidelijk voor een verbeterd comfort. Goed, dit blijft een pick-up natuurlijk, maar dit is allerminst een martelkamer op slechte wegen zoals je dat in andere pick-ups ervaart. En de tweede aangename verassing: het geluidscomfort is verbluffend. Bij de acceleraties hoor je de diesel wel, maar eens bij constante snelheid en op de snelweg is hij bijzonder discreet.
Kortom, wanneer je hierbij ook nog eens de interieurruimte voegt die volstaat voor het hele gezin, de verbeterde afwerking, een uitrusting die geen toppers bevat maar ook nergens tekortschiet, en met de lage taksen voor een pick-up, wordt dit verhaal wel erg interessant. Volgens ons moet je wel echt verslingerd zijn op pick-ups om er nog eens de 14.700 euro voor de Arctic Truck-kit aan toe te voegen. Hiermee loopt de prijs maximaal op tot boven 51.000 euro (met LSX-afwerking en automaat).
Een gewone dubbele cabine Isuzu D-Max begint bij 29.524 euro.
Isuzu D-Max LSX Auto AT35 |
---|
Motor: viercilinder turbodiesel, 1.898 cc |
164 pk bij 3.600 opm |
360 Nm bij 2.000 opm |
0-100 km/u: n.b. |
Top: 180 km/u |
Verbruik: 7,8 l/100 km |
Testverbruik: 9,8 l/100 km |
CO2 : 205 g/km |
Prijs : 51.605€ |