Dit jaar viert Isuzu zijn honderdjarig bestaan. We draaien ons verhaal daarom terug naar 1916, het jaar waarop Tokyo Motors het licht ziet. In 1949 pas wijzigt het bedrijf zijn naam naar Isuzu. In de 20ste eeuw deed Isuzu veel meer dan alleen maar bedrijfsvoertuigen en motoren produceren, het bedrijf maakte ook berlines, breaks, coupés en 4x4’s, waarbij de beroemde Trooper. Dat gebeurde tussen 1950 en 1990.
Vandaag moet Isuzu het vooral hebben van zijn pick-ups. Sinds de constructeur de eerste Wasp voorstelde in 1963, heeft het merk sindsdien al zes miljoen pick-ups verkocht en zijn we nu aan de vijfde generatie toe. De laatste D-Max kreeg net nog een verjongingskuur en deze speciale editie: de Isuzu D-Max Fury. Die is beperkt op 45 stuks. Een ideale gelegenheid om nog eens op te frissen hoe deze pick-up uit 2012 nog voor de dag komt.
Magma Red
Technisch is er niets veranderd, de wijzigingen zijn louter van esthetische aard. Zo komt de Isuzu D-Max Fury uitsluiten in een ‘Magma Red’ kleurtje. Ja, we weten het: niet de beste timing om met rood uit te pakken. Maar daar kan Isuzu niets aan doen natuurlijk. Het rood steekt mooi af tegen de vele zwarte andere stukken: het radiatorrooster, de 17-duims velgen, de spiegelbehuizing, de rolbar, de zijtreden, de bumpers en de wielkastverbreders.
In het interieur hoef je evenmin naar nieuwigheden te zoeken, maar we willen wel nog eens de lange lijst met standaarditems overlopen. Zo komt een D-Max standaard met centrale vergrendeling met afstandsbediening, met een flinke veiligheidsuitrusting (ABS, ESP, 6 airbags,…), met manuele airco, met radio-cd met bluetooth verbindingsmogelijkheden, met vier elektrisch bediende ruiten en met een harde kunststof bedekking van de laadbak in – jawel – Magma Red.
Klaar voor de dienst
Natuurlijk, met een dergelijke pick-up tellen vooral zijn prestaties als lastdier. En dan vergeet je snel dat de comfortabele cabine wel al zijn ouderdom begint te tonen en dat er veel harde plasticafwerkingen te zien zijn. Want je krijgt een laadbak waarin je 2,37 kubieke meter uit de Hubo en de Aveve kwijt kan. Dat zijn twee Europalletten. Hij kan tot 1.030 kilogram aan last dragen. Bovendien mag hij tot 3,5 ton slepen. Dankzij zijn uitschakelbare vierwielaandrijving weet hij zich uit de slag te redden op het zwaarste terrein. Zijn bodemspeling bedraagt 235 millimeter, en zijn aanrijhoeken zijn navenant.
Overal welkom
Onder de motorkap huist een 2.5 turbodieselblok van Isuzu. Dat komt aan 163 pk en 400 Nm. Je kan dat naar keuze koppelen aan een manuele zesbak of een vijftrapsautomaat. Veel oogverblindende sprintnummers hoef je niet te verwachten, hij weegt per slot van rekening ook bijna 2 ton. Maar als reisgezel is hij uitstekend. Welke taak je hem ook voor de wielen schuift, de Isuzu D-Max weet steeds raad.
Op gewoon asfalt kan hij in onbeladen toestand een springerige achterkant vertonen, al vormt zijn harde vering geen te grote rem op het comfort van de inzittenden. Maar offroad merk je pas echt hoe goed de Isuzu D-Max wel is. Met sprekend gemak trekt hij zich met een dot gas uit de moeilijkste situaties. Je kan hem kopen aan 28.884 euro, exclusief BTW. Een prijs die je wel recht geeft op exclusiviteit én op een alleskunner.
Isuzu D-Max Fury |
---|
4 cil. biturbodiesel, 2.499 cc |
163 pk bij 3.600 opm |
400 Nm tss 1.400 - 2.000 opm |
0-100 km/u: niet vermeld |
Top : 180 km/u |
Verbruik: 7,3 l/100 km |
Testverbruik : 9,9 l/100 km |
CO2 : 194 gr/km |
Prijs : 34.950€ |