Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Jaguar F-Pace P400e, oud maar niet vergeten (2023)

Stekkeren is in, maar wat als je een plug-inhybride SUV zoekt die je buur, oom en tandarts niet ook op de oprit hebben staan? Dan is er nog steeds de Jaguar F-Pace P400e – met de nadruk op “nog steeds”.

In het kort

De Jaguar F-Pace was ooit de eerste SUV van het merk, én hun eerste plug-inhybride. Acht jaar later houdt hij nog steeds de eer van Jaguar hoog terwijl de constructeur werkt aan een compleet nieuw, volledig elektrisch gamma vanaf 2025. De vraag is dus: hoe verhoudt zo’n F-Pace P400e zich vandaag de dag tot zijn inmiddels talrijke concurrenten?

Pro

Voordelen

  • - Hoogwaardig interieur
  • - Sportieve looks
  • - Dynamisch rijgedrag
Contra

Nadelen

  • - Hoog verbruik
  • - Minder praktische kofferruimte
  • - Weinig responsieve aandrijflijn

De Jaguar F-Pace P400e op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

We nemen je mee naar eenvoudiger tijden: het jaar 2015. Onze straten reden nog vol van de dieselbreaks en Corona was gewoon een bier terwijl Jaguar zijn eerste SUV aan de wereld voorstelde. Die F-Pace kwam er aanvankelijk met potente benzine- en dieselmotoren, maar onderhuids was hij helemaal klaar voor nog zo’n term van de toekomst: elektrificatie. In 2020 voegde Jaguar namelijk de P400e aan het gamma toe, een heuse plug-inhybrideversie. En mede dankzij die variant speelt de F-Pace anno 2023 nog steeds mee met de grote jongens.

Jaguar F-Pace P400e (2023) static, front view

Design

Sinds zijn lancering werd het design van de F-Pace natuurlijk wel een paar keer bijgepunt, met name in het jaar wanneer deze stekkervariant erbij kwam. In 2020 kreeg de F-Pace namelijk een facelift die onder andere zijn koplampen, achterlichten en bumpers klaarstoomde voor het nieuwe decennium. Alles ging er weer net iets hoogwaardiger uitzien, terwijl zijn lange neus en norse koplampen nog meer sportiviteit uitstralen. De F-Pace ziet er met andere woorden eigenlijk nog steeds niet verkeerd uit, ook al heeft hij inmiddels een leeftijd bereikt waarop je zou beginnen denken aan een volgende generatie.

Binnenin verdwijnen die gedachten echter als sneeuw voor de zon, want de cabine van zo’n F-Pace ziet er eigenlijk best hoogwaardig uit. Zo kijk je als bestuurder aan tegen een digitaal instrumentarium van 12,3 terwijl er centraal een gebogen aanraakscherm van 11,4 inch tegen het dashboard kleeft. Daaronder zit een setje kwalitatief aanvoelende draaiknoppen voor de klimaatregeling, en ook de rest van de cockpit is bedekt met eigenlijk best fijne materialen. Koppel dat aan voldoende zitruimte voor- en achterin en je kan op zijn zachtst gezegd met de F-Pace leven. Weet echter wel dat de kofferruimte in de P400e-plug-inhybride beperkt is tot 619 liter door de plaatsing van de accu, ten opzichte van 793 liter voor een benzine- of dieselversie. Daardoor is er onder de koffervloer ook geen ruimte voor – we zeggen zo maar iets – de laadkabel.

Jaguar F-Pace P400e (2023) static, rear view

Motor

Over die accu moeten we eigenlijk nog een ei kwijt, want Jaguar trakteerde de aandrijflijn van zijn F-Pace P400e zopas nog op een tussentijdse update. Daarbij groeide de accucapaciteit van 17,1 naar 19,2 kWh en het elektrische rijbereik van 53 naar 65 kilometer, maar die aanpassing kreeg ons testexemplaar nog niet mee. Na de update kan de plug-in ook laden tot 35 kW, maar gelukkig doet ons iets oudere model dat evenmin slecht met tot 32 kW snellaadcapaciteit. Je accu gaat op die manier van 0 naar 80% in een half uurtje.

Zijn stroom stuurt die batterij naar een elektromotor die in de achttrapsautomaat verwerkt zit. Die kan al best zijn mannetje staan met 143 pk, maar daarnaast beschikt de P400e ook over een 2.0-liter viercilinder benzinemotor met 300 pk. Aangezien beide krachtbronnen pieken op een ander moment kan je die cijfertjes niet gewoon optellen, maar het totaalplaatje eindigt toch op een mooie 404 pk en 640 Nm koppel. Daarmee snelt dit stiekem toch 2.189 kilogram zware apparaat naar de 100 km/u in 5,3 seconden… En dan begrijp je plots waarom de F-Pace zo sportief vormgegeven is.

Jaguar F-Pace P400e (2023) dashboard

Rijgedrag

De P400e gaat dus als de bliksem wanneer je hem op zijn staart trapt, maar overtuigt hij ook wanneer je er wat bochten mee aansnijdt? Wel, het verbaasde ons wat maar: ja. Kies je namelijk de sportmodus via de uitschuivende draaiknop en trek je zijn transmissie in de meest responsieve stand, dan beschik je over een SUV die best scherp stuurt en zich bovendien als het ware laat besturen met het gaspedaal. Je voelt de balans dus verschuiven naarmate je meer of minder gas geeft, en in een snelle bocht kan je daar best wel mee spelen. Snelle bochten zijn echter het enige dat je dan neemt, want al dat vermogen sleurt je gemakkelijk naar onverantwoorde snelheden.

Doe je het wat rustiger aan, dan merk je dat de F-Pace wat worstelt om die sportieve ambities te verzoenen met een comfortabele rijervaring. Zo is het onderstel net iets te stug geveerd voor zo’n premium-SUV, terwijl het stuurgevoel altijd wel wat aan de zware kant blijft. Daar komt bij dat het gaspedaal in de hybridemodus compleet onvoorspelbaar aanvoelt, waardoor er bij het vertrekken vanuit stilstand eerst even niks gebeurt en je dan als een bezetene uit de startblokken schiet omdat je een tikje te veel gas bij geeft. Wanneer je elektrisch rijdt, valt alles wat beter op zijn plek. In het geval van onze niet-geüpdatete variant konden we dat trouwens 38 kilometer lang doen voor de accu leeg was, en na 100 kilometer rijden op één volle batterij eindigden we op een gemiddeld verbruik van 6,8 l/100 km. Dat is niet weinig, dus laden is de boodschap.

Jaguar F-Pace P400e (2023) dynamic, front view

Prijzen

De Jaguar F-Pace en zijn hybridesysteem zijn met andere worden niet van de modernsten, dus betaal je er dan ook minder voor dan voor een modernere concurrent? Wel, nee. Jaguar wil zich na 2025 namelijk heruitvinden als zuiver elektrisch merk in enkel de hoogste segmenten, en daar lijkt de F-Pace nu al wat naar te leven. Zo betaal je minstens 66.900 euro voor de SUV, en een P400e-plug-inhybride moet zelfs 85.100 euro kosten. Plaats je hem met andere woorden naast de nagelnieuwe Mercedes GLC met stekker, dan is de Jag’ zo’n 13.000 euro duurder en ten opzichte van een BMW X3 xDrive30e scheelt het zelfs bijna 18.000 euro.

Jaguar speelt dus de kaart van de exclusiviteit met zijn F-Pace, al moet ook gezegd dat de P400e niet alleen krachtiger is dan zo’n Mercedes of BMW maar ook wat beter uitgerust. Je krijgt bijvoorbeeld standaard elektrisch verstelbare stoelen met lederen bekleding, adaptieve cruise control, adaptieve dempers, een uitgebreid infotainmentsysteem en 19-inchvelgen mee. Veel hoef je dus niet meer toe te voegen voor dat geld, al is het natuurlijk maar de vraag of dat zijn meerprijs voor jou de moeite waard maakt…

Jaguar F-Pace P400e (2023) dynamic, rear view

Besluit

De Jaguar F-Pace heeft al een aantal jaartjes op zijn teller, maar wat ons betreft mag hij er nog steeds zijn. Met zijn sportieve looks valt hij eigenlijk nog steeds niet uit de boot, en die maakt hij ook waar door zijn strakke rijgedrag. Qua comfort is hij daardoor misschien niet de sterkste in zijn segment en dat geldt ook voor de verfijning van zijn plug-inhybride aandrijflijn. Aan de nieuwste update om daar dus iets aan te gaan doen…

Specificaties

  • Motor: 2.0-liter viercilinder turbobenzine + elektromotor
  • Vermogen: 404 pk
  • Koppel: 640 Nm
  • Overbrenging: achttrapsautomaat
  • 0-100 km/u: 5,3 s
  • Topsnelheid: 240 km/u
  • Koffervolume: 620 l
  • Batterijcapaciteit: 17,1 kWh
  • Elektrisch rijbereik (gemeten): 38 km
  • Verbruik (gemeten): 6,8 l/100 km
  • CO2-uitstoot: 49 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs: € 85.100

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Jaguar-XE-2020-1600-09

Jaguar XE 2020: Nieuw leven in de brouwerij

Autotests · Jaguar

Test: Jaguar XF Sportbrake 2.0 25t – Bon, dan maar op benzine

Autotests · Jaguar

Test: Jaguar XE SV Project 8 – Over katten en handschoenen

Autotests · Jaguar
Ontdek meer