Jaguar weet ook dat SUV’s nog steeds de wind in de zeilen hebben. Daarom hebben de Britten hun populairste model van kop tot teen een update gegeven. Kleine foutjes en mankementjes werden rechtgetrokken, en een van zijn sterke punten werd verbeterd: zijn stijl.
Hier en daar
Aan de buitenkant zal alleen een Jaguar-verkoper tot in detail de verschillen van deze update kunnen oplijsten. De nieuwe F-Pace respecteert uiteraard de wetten van de facelift, en krijgt dus nieuwe bumpers en nieuwe lichtblokken. Vooraan zie je nog steeds de typische neus van de SUV, al is die iets fijner geworden met een nieuw radiatorrooster en een lichtsignatuur in dubbele J-vorm in de lichtblokken. Achteraan krijg je hier en daar enkele accenten in zwart plastic, en mag je uiteraard de nieuwe lichtblokken met hoekigere signatuur niet vergeten.
Tijdssprong
Maar om dé grote transformatie van deze F-Pace te zien, moet je de deur opendoen. Net als bij de XF maakt het interieur van de SUV een tijdssprong. Hij krijgt niet alleen moderne technologie, maar ook de afwerking en materiaalkwaliteit van een premiumauto. Het nieuwe dashboard wordt gedomineerd door het al even nieuwe Pivi Pro-infotainmentsysteem met touchscreen dat standaard 11,4 duim groot is. Dat werkt vloeiend en makkelijk, en zet de Jaguar eindelijk op het niveau van zijn concurrenten. Verder zie je een nieuw stuur dat zo uit de elektrische I-Pace komt, en een bediening voor de klimaatregeling met draai- en touchknoppen.
Mild of plug-in?
Om het lijstje met nieuwigheden af te werken, moet je de motorkap openen. Daar zie je twee nieuwe 3.0-zescilinders. De ene zes-in-lijn draait op diesel en is 300 pk sterk, de andere op benzine en is 400 pk sterk. Belangrijker nog: naast een milde hybride viercilinder diesel (met 165 of 204 pk) is er ook nog een nieuwe plug-inhybride.
Die komt linea recta van de Range Rover en Range Rover Sport, en deelt deze Jaguar ook nog met zijn platformbroeder, de Range Rover Velar. De fundamenten zijn identiek: een benzineblok van 300 pk en een elektromotor van 143 pk. Het totaal is goed voor 404 pk en 640 Nm. De stroom wordt opgeslagen in een batterij van 17,1 kWh, wat hem een theoretisch elektrisch rijbereik oplevert van 53 kilometer. Het gemiddelde theoretische verbruik bedraagt 2,2 tot 2,5 l/100 km, de CO2-uitstoot 49 tot 57 g/km (WLTP).
Keerzijde van de medaille
Net zoals we bij de Velar ontdekten, is de plug-inhybride aandrijflijn van de Jaguar Land Rover-groep zuinig op zijn brandstof... zolang de benzinemotor stil blijft. Dat is jammer genoeg niet anders in deze Jaguar-SUV. Eens het elektrische rijbereik leeggereden is (na zo’n 44 kilometer) laat de benzinemotor snel zijn dorst zien. Zo steeg ons gemiddelde verbruik na 400 kilometer zonder opladen tot 7,9 l/100 km.
De Jaguar betaalt bovendien nog een prijs voor zijn ‘groene’ transformatie: de grote batterij zit onder de koffer en neemt daardoor zo’n 174 liter aan opbergruimte weg, terwijl ze de koffervloer verhoogt. Gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel: de hybride aandrijflijn werkt soepel en het chassis houdt er een bijzonder aangenaam weggedrag op na. In een tijd van luchtvering en adaptieve ophangingen slaagt de F-Pace erin om dynamiek met comfort aan elkaar te koppelen zonder extra trucjes.
Conclusie
De nieuwe plug-inhybridevariant van de Jaguar F-Pace kost je 72.490 euro, en kiest voor vermogen, comfort en dynamiek. Het respectabele elektrische rijbereik brengt wel minder kofferruimte en meer gewicht met zich mee. Voor een echt zuinige rijstijl moet je er wel voor zorgen dat de benzinemotor het merendeel van de tijd... gewoonweg niet ingeschakeld wordt.