De Jaguar F-Type is een auto met een stamboom. Zijn voorgangers, voluit XK 120 C-Type en D-Type, wonnen samen vijf keer de 24 uur van Le Mans. En de E-Type, die niet kan pronken met een ronkend racepalmares, groeide uit tot een sekssymbool. De F-Type stond, toen het sexappeal werd uitgedeeld, evenmin achteraan met dank aan zijn perfecte proporties en een design dat zich in twee krachtige lijnen laat samenvatten. Tierlantijntjes zijn ongewenst. Zelfs de deurgrepen verzinken in het koetswerk en komen wanneer de auto wordt ontgrendeld tevoorschijn. Het is één voorbeeld van hoe de techniek het design ter hulp schiet. Een ander voorbeeld is de achterspoiler. De aflopende achterkant is aerodynamisch geen hoogvlieger, maar dankzij de spoiler die bij 96 km/u uit het kofferdeksel opstijgt, wordt toch een neerwaartse druk tot 120 kilogram gecreëerd.
Geïsoleerde piloot
Het interieur is rond de chauffeur gebouwd. Hoe functioneel werd gedacht, bewijzen de ouderwetse ronde wijzerplaten van de kilometerteller en de toerenteller, met duidelijke, grote cijfers. Meer heeft de chauffeur niet nodig, vinden ze bij Jaguar. Tenzij de schakelaar om de rijmodi te selecteren, die rechtstreeks uit een jachtvliegtuig werd overgenomen. En in tegenstelling tot de andere modellen van Jaguar, die een uit de middenconsole rijzende schakelknop hebben, doet de versnellingspook in de F-Type zijn herintrede. Eentje die je, zoals het hoort, naar je toe trekt om op te schakelen. Maar er zitten ook peddels achter het stuur, wat net iets handiger is om door acht verzetten te schakelen.
Vroar!
Jaguar biedt de F-Type aan met drie motoren: een 3-liter V6 met compressor en naar keuze 340 of 380 pk en een 5-liter V8, ook met compressor en 495 pk.
De twee krachtigste motoren zijn standaard uitgerust met een actieve uitlaat. Elektronisch gestuurde kleppen die zich onder acceleratie openzetten, versterken de geluidsbeleving. Vooral de soundtrack van de V6 is opzwepend, zelfs het gorgelen bij het vertragen en het terugschakelen. Een audiosysteem, zelfs al komen ze van specialist Meredian, lijkt overbodig.
Sportievere V6
In rechte lijn is de V8 S ontegensprekelijk de snelste met een spurt van 0 naar 100 km/u in 4,3 seconden tegenover 4,9 voor de V6 S en 5,3 tellen voor de V6. Toppen doen de drie versies bij respectievelijk 300, 275 en 260 km/u. Maar als de bochten zich aandienen, toont vooral de V6 S zijn talent.
Hoewel het verschil in gewicht tussen de V6S en de V8S maar vijftig kilogram bedraagt, is de invloed van deze spreekwoordelijke zak cement gigantisch. Het extra gewicht op de voorwielen verstoort niet alleen de balans van de auto, de V6 S heeft een perfecte 50/50-gewichtsverdeling tegenover 52/48 voor de V8 S, de ballast vraagt ook om een stuggere vering waardoor zowel het comfort als het rijgedrag drastisch veranderen. Dit is een andere auto, besloten we al na enkele bochten. De V8 S duikt met dezelfde gretigheid als de V6 S de bocht in, maar vraagt op weg naar de uitgang meer werk dan de lichtere en efficiëntere V6 S. Op papier is de V6 S ook nog zuiniger met een normverbruik van 9,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 213 g/km. De V8 S verstookt 11,1 l/100 km (259 g/km).
Prijzig
De Jaguar F-Type staat vanaf 6 juni in de showroom. De V6 kost 75.300 euro, de V6 S 86.900 euro en aan de V8 S hangt een prijskaartje van 102.500 euro.