Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Jaguar F-Type SVR – De Project 7 voor iedereen

U hoort niet bij de 250 gelukkigen die zich zo’n exclusieve Project 7 van Jaguar mee naar huis mochten nemen? Geen nood, die fijne mensen bij Jaguar hebben net iets klaargestoomd dat perfect is om uw verdriet te verdrijven.

Nee, het is niet overdreven om nu al te stellen dat de Jaguar F-Type in de geschiedenis zijn plaats zal krijgen naast de E-Type, tevens zijn inspiratiebron. Als sportwagen is hij net zo geslaagd. Jaguar verbaasde er vriend en vijand mee, wat mee verklaart dat hij toch al is uitgegroeid tot een behoorlijk succesnummer in de verkoop.

Project 7

Nog een aanwijzing nodig dat de F-Type zijn plaats verdient tussen de groten bij Jaguar? Hij diende als basis voor een concept die bedoeld was als hommage aan de legendarische D-Type. Die bleek zo goed, dat Jaguar er gauw een beperkte editie van trok in 250 exemplaren: de Project 7. Onder zijn volledig aluminium koetswerk verbergt die een geëvolueerde versie van de 5.0 Supercharged V8. Die krijgt 575 pk tot zijn beschikking, 25 meer dan deze motor in de F-Type R levert. De afstellingen van het onderstel zijn nog sportiever. Jaguar heeft gelukkig beslist dat het wat jammer zou zijn dat deze technische verbeteringen uiteindelijk alleen maar beperkt zouden blijven de Project 7.

Daarom kijken we nu op de Jaguar F-Type SVR, het ‘Special Vehicles’ departement van het merk. Dat heeft de carrosserie van de Jaguar F-Type SVR nog net wat meer drama bezorgd. De voorbumper geeft de motor bijkomende koeling, terwijl ook de neerwaartse druk verbetert met deze aanpassingen van voor- en achterbumper. Achteraan krijgt hij een actieve spoiler mee. De motor is die van de Project 7, met een titanium uitlaatlijn. Niet alleen helpt die de SVR aan de mooist mogelijke klank, ze hielp ook in de besparinsoefening die het totale gewicht terugbracht met 50 kilogram.

Agresssief baasje

De regelingen van de ophanging zijn die van de Project 7. Dat wil zeggen, vooraan wat zachter en achteraan een stuk stijver. Dat geeft een heel agressief reagerende auto voor wie de bocht wil induiken. De achttrapsautomaat – de enige schakelkeuze, net als vierwielaandrijving – kreeg nog snellere responstijden.

In realiteit beschikt hij wel over een manier om er op een normale manier mee om te gaan, in de vorm van de ‘normal’ rijmodus. Daarin blijft hij eigenlijk verrassend dociel, zelfs wat het geluid betreft. Je kan er zelfs rustig mee cruisen in de stad. Maar je voelt wel hoe de pitbull onderhuids uit zijn keurslijf tracht te breken. Dat is ook wat er gebeurt wanneer je de ‘track’ modus selecteert. Oh ja, en hier zijn er slechts twee keuzes: normaal of track. Lekker eenvoudig.

Wanneer je er voor het eerst echt voor wil gaan, zal je even moeten wennen aan de viriele manier waarop deze Jaguar het bochtenspel wil spelen. Hij maakt er bijna een karikatuur van. Het is wennen, we waarschuwen u nu al. Maar van zodra dat gebeurd is, en je wat fijner wordt met de input van stuurbewegingen en het gaspedaal, ruimt de agressieve pose plaats voor precisie. Met goed opgewarmde carbon-keramische remmen (een optie) ontpopt de Jaguar F-Type SVR zich tot een tuig waarmee je niet alleen oerend hard kan gaan, maar ook verduiveld snelle chrono’s kan neerzetten. De motor is een en al krachtexplosie, de automaat lijkt je gedachten te lezen en de vierwielaandrijving blijkt zo efficiënt, dat je van de ene bocht naar de andere geslingerd wordt. Rijden met de Jaguar F-Type SVR is te vergelijken met een uurtje in de fitness: hard werken.

25.000 euro meer

Wat geeft dat op papier? De SVR staat in 3,7 seconden aan 100 km/u, dat is een halve seconde sneller dan de F-Type R. Zijn topsnelheid bedraagt 322 km/u, tegenover 300. Daarvoor vraagt Jaguar 140.820 euro (cabrio: 147.920 euro), of 25.000 euro meer dan de R. Op het eerste gezicht lijkt dat een flinke meerprijs. Maar wanneer je kijkt naar de prijslijst van Porsche, dan zie je dat het prijsverschil tussen een 911 turbo (540 pk) en een 911 turbo S (580 pk) 28.000 euro bedraagt. In het geval van de Porsche 911 turbo S komen we zelfs aan een totaalprijs van 207.000 euro. Dan is de Jaguar F-Type SVR eerder een koopje.

Jaguar F-Type SVR
V8 compressor, 5.000 cc
575 pk bij 6.500 opm
700 Nm tss 3.500 – 5.000 opm
Top: 322 km/u
0-100 km/u: 3,7 sec
Gemiddeld verbruik: 11,3 l/100 km
CO2: 269 gr/km
Prijs: 140.820 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

AS24 Jaguar XF banner

Jaguar XF: over het hoofd gezien?

Autotests · Jaguar
Jaguar-XE-2020-1600-09

Jaguar XE 2020: Nieuw leven in de brouwerij

Autotests · Jaguar

Test: Jaguar XF Sportbrake 2.0 25t – Bon, dan maar op benzine

Autotests · Jaguar
Ontdek meer