Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Jaguar XE 2020: Nieuw leven in de brouwerij

De Jaguar XE dateert uit 2015. Toen werd hij uitgerold als de grote Britse rivaal van de BMW 3-reeks. Alleen: we zien veel 3-reeksen bij ons, en veel minder XE’s. Een update moet die situatie veranderen.

Dit segment ligt onder vuur. Iedereen wil een SUV en dat gaat ten koste van de klassieke gezinswagen. Toch blijft het volume nog steeds belangrijk, zeker bij de premiumconstructeurs. Jaguar stuurt de XE nu verjongd opnieuw de arena in, met vooral een gewijzigde lichtblokkenstructuur vooraan. Die geeft hem een meer priemende blik. Het radiatorrooster is verbreed en de hele bumper is hertekend, wat het gezicht van de Jaguar XE meer karakter geeft.

AS24 - Jaguar XE (8)

Achteraan merken we een fijner en scherper design op van de achterlichtblokken, wat de Britse berline statiger maakt. Het lijken kleine details, maar je kan er niet omheen dat ze de Jaguar XE een tweede jeugd verschaffen. Dat is zeker zo in de configuratie zoals wij hem testten: als R-Dynamic met heerlijk blauw en met 19-duim velgen.

AS24 - Jaguar XE (9)

Hi-tech interieur

Ook het interieur wijzigt enigszins. De middenconsole krijgt voortaan ook het Touch Pro Duo multimediasysteem met twee schermen zoals je dat ook vindt in andere, duurdere modellen van de Jaguar Land Rover groep. Het bovenste scherm dient voor de multimediatoepassingen met meer online mogelijkheden. Via het onderste scherm regel je dan weer de airco, de stoelverwarming en de rijprogramma’s. Twee draaiknoppen helpen je daarbij.

AS24 - Jaguar XE (2)

De bestuurder treft voortaan een digitaal dashboard aan. Dat dashboard kan verschillende weergaves krijgen die je naar smaak kan aanpassen. Daarbij speelt ook het gekozen rijprogramma een rol. Op een moment waarop veel constructeurs opteren voor erg massieve boordplanken, verrast Jaguar met een bijzonder fijn dashboard dat niet te veel plaats inneemt. Hierdoor krijg je overigens een uitstekend uitzicht naar voor, waardoor de auto compacter aanvoelt dan hij is.

AS24 - Jaguar XE (3)

Comfort, maar dan dynamisch

De veranderingen achter het stuur zijn dan weer minder groot. De Jaguar XE onderscheidt zich nog steeds door een uitstekend compromis na te streven tussen comfort en rijdynamiek. Wel voelt de ophanging achteraan een tikkeltje strak aan. Maar de Jaguar XE blijft dus een plezier om het betere bochtenwerk aan te vatten. Hij stuurt precies, zijn chassis is goed gebalanceerd en de 2-liter motor met 250 pk smeekt om in de toeren te mogen klimmen. De ZF achttrapsautomaat stuurt al het vermogen naar de achterwielen. Doorgaans is hij erg efficiënt, alleen terugschakelen in de ‘normal’ modus gaat wat te traag naar onze zin. Maar voor wie graag zelf de bediening in handen heeft: je kan ook manueel schakelen via de hendels aan het stuur. Daarmee schakelt hij bliksemsnel.

AS24 - Jaguar XE (7)

De Jaguar XE is echt een ommetje waard wanneer dit soort auto op je lijstje prijkt. Niet alleen omdat hij goed is, maar ook omdat hij anders is. Een origineel alternatief.

AS24 - Jaguar XE (6)

Jaguar XE P250
Motor Viercilinder turbobenzine, 1.997 cc
Pk 250 pk bij 2.500 opm
Nm 365 Nm bij 1.300 - 4.500 opm
0-100 km/u 6,5 sec.
Top 250 km/u
Verbruik 7,0 l/100 km
Testverbruik 8,9 l/100 km
CO2 159 g/km
Prijs 44.200 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

AS24 Jaguar XF banner

Jaguar XF: over het hoofd gezien?

Autotests · Jaguar

Test: Jaguar XF Sportbrake 2.0 25t – Bon, dan maar op benzine

Autotests · Jaguar

Test: Jaguar XE SV Project 8 – Over katten en handschoenen

Autotests · Jaguar
Ontdek meer