De XF scoorde voorheen al goede punten in ons notaboekje, we waren dan ook zeer benieuwd of hij na de facelift op zijn elan zou kunnen verder bouwen.
Met zijn nieuwe lichtblokken en het gewijzigde radiatorrooster sluit de XF meer aan bij de vernieuwende stijl die Jaguar met de XJ heeft ingezet. Een priemende blik en wat meer welvingen bezorgen hem meer karakter. Hij mag zonder schroom parkeren in het rijtje Audi A6, BMW 5 en Mercedes E. Meer zelfs, In deze Portfolio afwerking, zouden we ons niet snel de sleutels laten ontfutselen.
Prijsverschil
Terug naar onze uitgangssituatie. In de test met de 2.2D viel op dat de diesel nogal wat kabaal maakt in het interieur. In die mate dat we ons zelfs afvroegen of de zescilinder diesel de betere keuze kon zijn. Wanneer het echt op budget aankomt, dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt. Maar bekijk dit even: met Portfolio afwerking kost de XF 2.2D (163 pk of 190 pk) 52.900 euro. De 3.0 zescilinder met 240 pk kost in dezelfde afwerking 57.900 euro. Niet zo gek veel verschil, toch. De krachtiger 3.0D S (275 pk) tikt al aan tot 62.000 euro. En daar komen nog de hogere rijkosten bij voor de 3.0, maar toch. De zescilinder ligt verleidelijk dichtbij de 2.2, niet?
Achter het stuur wordt de zaak van de zescilinder er alleen maar beter op. Laat ons beginnen met het verbruik. Jaguar geeft 5,4 liter (CO2: 149 gr/km) op voor de 2.2 en 6,3 liter (CO2: 169 gr/km) voor de 3.0. In de praktijk, en zeker met sportsloffen zoals onder de S, wordt dat een hoge 7 liter of een lage 8 liter. Helemaal niet slecht eigenlijk. Daar komt het stille raffinement van de zescilinder bij, en zijn kracht. De S beschikt over 600 Nm bij 2.000 opm, waardoor een druk op het gaspedaal al voldoende is om in elk van de 8 trappen van de automaat gezwind vooruit te gaan. Honderd haalt hij in 6,4 seconden en de topsnelheid bedraagt 250 km/u.
Daar komt bij dat het onderstel van de XF garant staat voor flink wat rijplezier, ook al zou de XF met zijn 1,8 ton wel eens bij de diëtist langs mogen. Gelukkig weet hij zijn gewicht goed te camoufleren.
Verwend
Hij heeft voldoende snelheid en power in huis om toe te slaan wanneer dat kan, maar het is toch vooral in luxe en comfort dat deze Jaguar uitblinkt. Er valt veel te zeggen voor een top Audi of Mercedes, maar geen van de Duitse merken weet je als bestuurder zo in de watten te leggen als Jaguar. Dankzij de hoge middentunnel zit je mooi ingekapseld, terwijl het dashboard ronduit schitterend is. De draaiknop om de automaat te bedienen is niet de handigste gimmick, maar hij is wel mooi en uniek.
Waar een gewone XF S (vanaf 54.800 euro) al redelijk uitgerust is, wordt het in de Portfolio helemaal te gek. De leder bekleding van zowel stoelen als dashboard – standaard in elke XF – is van een nog hoger niveau, en je beschikt over zowel verwarmde als geventileerde stoelen. Bovenop de automatische airco krijgt de Portfolio ook een luxueuzere dakbekleding, Het hout is generfd ebbenhout. Doe daar nog de Bower&Wilkins geluidsinstallatie bij (3.050 euro), en je zit gebeiteld. Moesten we echt rijk zijn, we zouden niet twijfelen. Helaas, we zijn dat niet.