De vernieuwde Jaguar XF is een mooi voorbeeld van schaalvoordelen, maar ook van een marktpositie die bepaald is door de boekhoudafdeling. Bij zijn tussentijdse facelift rijdt de Britse premiumberline de lacunes op vlak van afwerking en interieur dicht door te profiteren van de meest recente ontwikkelingen van de groep. Maar onder de motorkap is het een ander verhaal.
Goed verborgen
Aan de buitenkant zal alleen een geoefend kennersoog deze nieuwe XF kunnen onderscheiden van de versie vóór de facelift. Vooraan krijg je nieuwe bumpers, een radiatorrooster met 3D-effect en ledkoplampen met een lichtsignatuur in dubbele J-vorm. Achteraan zie je een zogezegd ‘dynamischere’ achterbumper net onder de herwerkte koplampen.
De echte nieuwigheid zie je echter binnenin. Wat voordien de achilleshiel van deze Jaguar was, het dashboard en het interieur, maken nu eindelijk een sprong richting moderniteit en premium. Je ziet een horizontale cockpit, gedomineerd door een touchscreen van 11,4 duim voor het nieuwe Pivi Pro-infotainmentsysteem.
Net daaronder lopen de nieuwe fysieke en touchknoppen voor de klimaatregeling over in een nieuw paneel uit gepolijst metaal, met de startknop, de selectieknop voor de rijmodi en een nieuwe joystickachtige keuzehendel voor de versnellingsbak. Die elementen geven de XF een modern, goed doordacht en mooi afgewerkt interieur. Dat hadden we deze Jaguar niet meegegeven.
Kostenbesparing
Het interieur profiteert optimaal van de technologische nieuwigheden bij Jaguar Land Rover, maar het motorcompartiment moet ze missen. Op nieuwe milde hybride ondersteuning op de enige diesel van 204 pk na zien we dezelfde viercilinder-benzinemotoren van 250 en 300 pk.
Geen zescilinders dus, en ook geen plug-inhybride. Jaguar houdt die voor de F-Pace, ongetwijfeld omdat deze grote berline veel minder verkocht wordt. Met dank aan de boekhouding dus. De drie motorversies zijn nog steeds gekoppeld aan de achttrapsautomaat van ZF, terwijl vierwielaandrijving alleen standaard is op de krachtigste versie en optioneel op de rest.
Dynamisch comfort
Jammer dat deze nieuwe XF geen hybride ondersteuning krijgt. Zelfs milde hybride ondersteuning had op de viercilinder benzine welkom geweest. De nogal ruwe en luidruchtige 2.0 is ook niet de zuinigste, met een officieel verbruik van 8,0 l/100 km.
Hij herpakt zich wel door zijn soepelheid en zijn gezonde dosis koppel (365 Nm), dat al vanaf 1.300 tpm beschikbaar is. Ondanks 250 pk maakt dat van deze XF geen sportwagen. Nog een gemiste kans, want het chassis van deze grote Jaguar lijkt op vlak van balans tussen comfort en dynamiek een van de betere op de markt.
Conclusie
De nieuwe Jaguar XF (vanaf 56.110 euro) loopt braaf in de pas vergeleken met zijn Duitse en Zweedse concurrenten. Toch heeft hij nu een interieur met technologie die de andere premiumberlines op de markt kan uitdagen. Een plug-inhybride had er ongetwijfeld een van de favorieten van de zakelijke rijders van gemaakt.