Jaguar schreeuwde het nog van de daken vorig jaar: het segment van de breaks is dood, doe geen moeite meer, er komt geen nieuwe XF Sportbrake. En toch, een jaar later staan we naast… de nieuwe Jaguar XF Sportbrake. Blijkbaar kan je het toch niet maken om in dit segment in Europa geen break te hebben, met concurrenten als de BMW 5-reeks Touring, de Volvo V90, de Mercedes E-klasse break en de Audi A6 Avant. Om de voornaamste te noemen. Smaken verschillen natuurlijk, al valt er weinig in te brengen tegen deze break die er een iets dynamischer vormgeving op nahoudt dan de berline.
Ruim
De Jaguar XF Sportbrake eindigt op een lengte van 4,95 meter. Daarmee maakt hij deel uit van de meer imposante breaks in zijn klasse. Maar dat schenkt tegelijk ook meer binnenruimte. Op alle plaatsen zit je goed. Bovendien blijft er achteraan een koffer van minimaal 565 liter over. Op de gigantische koffer van de E-klasse break na, scoort hij daarmee mooi in het gemiddelde in zijn klasse. Bovendien opteert Jaguar voor een erg klassieke vormgeving, waardoor hij erg handig blijkt in de praktijk. Aan beide kanten op de flanken in de koffer vind je bedieningsknoppen om de achterbank op afstand neer te vouwen. Dat kan in drie delen (40/20/40) waardoor boven de vlakke laadvloer een maximaal volume van 1.700 liter ontstaat.
Niet extravagant
Aan boord is het een aangenaam weerzien met de bijzondere ronde bedieningsknop van de automaat, een handelsmerk van Jaguar Land Rover. Maar jammer genoeg zien we ook minder flatterende plastics op de zijflanken van de middenconsole en de bedieningsknoppen op het stuur. Dat fietst toch een deuk in het premiumgevoel. Hetzelfde kunnen we zeggen van de head-up display. Voor het overige zien we een Jaguar XF Sportbrake die helemaal mee is met zijn tijd op het vlak van rijhulpen (noodremhulp, rijvakassistentie, verkeersbordherkenning,…) zonder in de val te trappen van de overdaad zoals enkele andere concurrenten. Ieder maakt in dit geval zijn eigen keuze, maar wij vonden niet dat de Jaguar iets tekort kwam. Bovendien kan hij op het digitale scherm dat de tellers vervangt ook de navigatiekaart weergeven, handig.
Break om te rijden
Wat de motoren betreft, raden we u van harte de V6 diesel aan. Die is 300 pk en 700 Nm sterk. Vermogen dat snel beschikbaar komt, waardoor hij perfect past bij de dynamiek die het onderstel van de XF etaleert. Hij weet wonderwel comfort en sportieve prestaties met elkaar te verzoenen, en via de rijmodi kan je je eigen voorkeur meer in de ene of de andere richting draaien. Het precieze stuur, het communicatieve onderstel en het uitstekende evenwicht maken hem bijzonder plezierig op een bochtig parcours. Op de snelweg appreciëren we dan weer het discrete blok, duidelijk zachter voor het oor dan de 2.0d viercilinder Ingenium met 163 pk, 180 pk of 240 pk. Al is die ook best goed op zijn taak berekend. Liefhebbers van benzinemotoren moeten (voorlopig?) hun heil zoeken bij de 2.0 Ingenium viercilinder benzine, de enige optie momenteel.
Jaguar XF Sportbrake 30d |
---|
Motor: V6 turbodiesel, 2.993 cc |
300 pk bij 4.000 opm |
700 Nm bij 2.000 opm |
0-100 km/u: 6,6 sec |
Top: 250 km/u |
Verbruik: 5,7 l/100 km |
CO2: 149 g/km |
Prijs: 69.770 euro |