Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Jaguar XF Sportbrake 2.0 25t – Bon, dan maar op benzine

De dieselverkoop zit duidelijk op de glijbaan. Maar zal de keuze voor benzine steeds een keuze van hart én brein zijn? Dat zochten we over 2.000 kilometer voor u uit in de Jaguar XF Sportbrake 2.0 turbobenzine met 250 pk.

Die kilometers waren in hoofdzaak snelwegkilometers. Traditioneel het terrein waar de diesel uitblinkt, met zijn lage verbruik en grote rijbereik. Mirakels bestaan niet, maar eigenlijk trekt de XF met de 2-liter turbobenzine zich op lange afstand goed uit de slag. Met een verre van rustige rijstijl – Autobahn, veel optrekken en vertragen – legt hij nog een best mooi gemiddelde voor van 9,6 l/100 km. Hij komt zo ook meer dan 600 kilometer ver met één tank. In de praktijk zit hij ook niet eens zo ver verwijderd van het gemiddelde dat Jaguar opgeeft: 6,8 l/100 km. Dat durft met diesels wel eens anders wezen.

Hoog in de toeren

Bij gewoon gebruik is de viercilinder nauwelijks hoorbaar, in tegenstelling tot de brommende dieselmotor. Gooi hem anderzijds in de sportstand, laat de automaat enkele van de acht trappen zakken bij plankgas, en je krijgt een behoorlijke duw in de rug te verwerken. De Jaguar moet zijn 250 pk hoog in de toeren gaan zoeken, maar eens gelanceerd komt hij snel uit de hoek. Met een 0 naar 100 km/u in 7,1 seconden en een top van 241 km/u heeft hij meer dan voldoende sportieve kwaliteiten. Daar komt bij dat deze 2-liter benzine tot 1,9 ton mag slepen, wat slechts 100 kilogram minder is dan de koppelrijker diesel.

Ander karakter

Wat verbruik betreft, zal de diesel steeds beter doen. Maar eigenlijk merken we kilometer na kilometer dat deze benzinemotor beter bij het karakter van de Jaguar XF Sportbrake past dan de diesel. Je krijgt een heel nieuw soort Jaguar voorgeschoteld. Niet de oudere staatsman die zweert bij een zescilinder – overigens momenteel niet meer beschikbaar in de XF – maar een jongere, dynamische kracht die zich graag eens in het zweet werkt in plaats van te vertrouwen op de bijkomende vuurkracht van een extra stel cilinders.

Ruim en luxueus

Maar of je nu benzine of diesel kiest, pas wanneer zijn laadcapaciteiten op de proef worden gesteld brengt de XF Sportbrake het beste in zich naar boven. Hij verbaast met zijn enorm lange kofferruimte. Eens de achterbank is neergeklapt, kan je tot wel 1.700 liter aan bagage kwijt. Met de achterbank op zijn plaats is dat 565 liter. Bij de Business Edition krijg je daar standaard al het navigatiesysteem bij, verwarmde stoelen vooraan, parkeersensoren en achteruitrijcamera, het Jaguar Care onderhoudscontract van drie jaar. Dat is wel even anders bij de Duitse concurrentie.

Het nieuwe normaal?

Op dit moment biedt Jaguar in de XF Sportbrake slechts één benzinemotor aan, en dat is deze 2-liter viercilinder met 250 pk. De goedkopere 200 pk-versie tref je voorlopig alleen in de XF berline aan. En zescilinders zijn door de omschakeling naar de WLTP-verbruiksnormen momenteel niet welkom onder de motorkap van de XF. Wat maakt dat je al meteen een basistarief van 50.850 euro krijgt voorgeschoteld voor deze XF Sportbrake 2.0 25t. Dat is 3.000 euro duurder dan de 2-liter diesel met 180 pk. Een goedkoper 2.0 in de XF Sportbrake zou ons dan ook een goede zet lijken. Vooral omdat je een stuk meer rijplezier in de plaats krijgt. Wanneer benzine het nieuwe normaal wordt, dan kunnen we dat bij Jaguar alvast alleen maar toejuichen.

Jaguar XF Sportbrake 2.0 25t
Motor: viercilinder turbobenzine, 1.997 cc
250 pk bij 5.500 opm
365 Nm bij 1.200 – 4.500 opm
0-100 km/u: 7,1 sec
Top: 241 km/u
Verbruik: 6,8 l/100 km
Testverbruik: 9,6 l/100 km
CO2: 155 g/km
Prijs: 50.850 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

AS24 Jaguar XF banner

Jaguar XF: over het hoofd gezien?

Autotests · Jaguar
Jaguar-XE-2020-1600-09

Jaguar XE 2020: Nieuw leven in de brouwerij

Autotests · Jaguar

Test: Jaguar XE SV Project 8 – Over katten en handschoenen

Autotests · Jaguar
Ontdek meer