De Sportbrake heeft lang op zich laten wachten. Een hele tijd zag het er naar uit dat hij zelfs helemaal niet meer zou komen. Maar in dit segment laat je in Europa toch flink wat verkoop schieten als je alleen op een berline kan rekenen.
Tot dusver brengt de Sportbrake nog niet de verhoopte verkoop. De Jaguar XF kende een moeilijk 2017, waarin hij 22 procent terrein moest toegeven. Net als heel wat andere concurrenten, de luxeberlines zien duidelijk af door de SUV-successen. Met de Sportbrake hoopt Jaguar wat terrein goed te maken.
Sportiever dan een 5-reeks
In de praktijk valt daar heel wat voor te zeggen. Als één van de weinige merken is Jaguar er in geslaagd de plaats van de BMW 5-reeks in te pikken. Niet zozeer in verkoopcijfers, maar wel als dynamische referentie in het segment. Dat merk je meteen in de achterwielaangedreven 3.0D S, een feest voor wie houdt van rijbeleving. De S is de meer sportieve variant, een trapje hoger nog dan R-Sport. Standaard komt die al met 19-duim velgen, xenon-koplampen, achttrapsautomaat en multimediasysteem (navigatie is bijbetalen). Allemaal om maar te zeggen dat deze 300 pk krachtige diesel geen koopje is: 67.270 euro.
Aangename reisgezel
We zullen de eersten zijn om toe te geven dat de interieurkwaliteit niet helemaal op hetzelfde niveau staat als de Duitse drie, maar dat maakt hij goed met een veel aangenamer vormgeving. De Jaguar XF Sportbrake is een erg leuke plek om tijd door te brengen. Met 565 liter tot maximaal 1.700 liter scoort de XF Sportbrake iets boven het gemiddelde. In de praktijk beperken vooral de dichtgemaakte wielkasten zijn laadcapaciteiten in de breedte. Anderzijds beschikt hij wel over luchtvering achteraan.
Automaat
De achttrapsautomaat is sneller geworden en is de schokken kwijt uit de vorige generatie. Je beschikt over verschillende rijstanden, waardoor je steeds naar gelang van je humeur kan rijden. De 3.0 V6 turbodiesel is krachtig: 300 pk en 700 Nm, waarmee hij in 6,6 seconden aan 100 km/h staat. Bij de hernemingen zou de automaat sneller mogen beslissen om terug te schakelen, maar de verbetering in de schakelsoftware is voelbaar. Met een gewicht van 1.855 kilogram is de XF Sportbrake 105 kilogram zwaarder dan de berline, maar hij voelt in de praktijk lichtvoetig aan.
Minder is meer?
Natuurlijk is zo’n S van 70.000 euro – je moet er toch wat opties bijtellen – alleen maar voor sommige gelukzakken weggelegd. Maar het goede nieuws is dat we er eigenlijk van overtuigd zijn dat je voor de betere XF Sportbrake best een trapje lager komt: naar een 2.0 turbobenzine bijvoorbeeld. De 20t bijvoorbeeld, met 250 pk. Die weegt 150 kilogram minder dan de diesel, en is nauwelijks minder snel. De 3.0 diesel bleek wel zuinig genoeg bij een gemengd gebruik: 7,3 l/100 km. Daar kan de benzine waarschijnlijk niet aan tippen.
Jaguar XF Sportbrake 3.0D S |
---|
Motor: V6 turbodiesel, 2.993 cc |
300 pk bij 4.000 opm |
700 Nm bij 2.000 opm |
0-100 km/u: 6,6 sec |
Top: 250 km/u |
Verbruik: 5,7 l/100 km |
Testverbruik: 7,3 l/100 km |
CO2: 149 g/km |
Prijs: 67.270 euro |