Misschien is de slinger zelfs te ver doorgezwaaid naar de andere kant, want de nieuwe XJ laat niemand onberoerd. Een gok in een segment dat gekenmerkt wordt door behoudsgezindheid. Mike O’Driscoll van Jaguar: “Dat is het hem nu net. Tot nu verkochten we doorslagjes van de oude XJ aan een conservatief publiek, tot het uiteindelijk in de verkoopscijfers duidelijk werd dat zelfs deze mensen uitkeken naar iets nieuw.”
Aluminium
O’Driscoll maakt duidelijk dat Jaguar met de nieuwe XJ een andere invulling geeft aan zijn credo ‘beautiful, fast cars’, maar dat deze wel in dat rijtje thuishoort. Het design van Ian Callum straalt robuustheid en beweging uit, zelfs in stilstand. En de keuze voor een hatchbackstijl is ongezien in dit segment. Met 5,12 meter hoort hij in het rijtje van de S-Klasse, Audi A8 en BMW 7 thuis. De versie met lange wielbasis haalt zelfs 5,25 meter. Jaguar gebruikt veelvuldig aluminium voor koetswerk en onderstel, maar ziet dan nog de balans aantikken tot 1,9 ton. De XJ verbergt gelukkig zijn massa en omvang goed.
Hoewel de passagiers meer ruimte ter beschikking hebben dan voorheen, blijft de Jaguar toch wat kleiner aanvoelen dan zijn Duitse concurrenten. Of meer ‘cosy’, zo u wil.
Cosy is de beste omschrijving van het interieur: zacht leder, houtinleg, een klasse-afwerking en bovendien een superisolatie die rijgeluiden goed wegfilteren uit het interieur. Wel moet je toezien hoe de dikke middenconsole met veel van de beschikbare ruimte gaat lopen. Het modernisme gaat zelfs zover dat de klassieke tellerpartij vervangen is door een tft-scherm. Bij het starten verschijnt een jaguar, die na een druk op de startknop plaatsmaakt voor de tellers.
Discrete diesel
In het midden duikt de draaiknop uit de XF op, waarmee je de zestrapsautomaat bedient. In D-stand, glijdt de XJ zachtjes van zijn plaats weg. De 3.0 biturbo diesel kwijt zich met de discretie van een majordomus van zijn taak. Bij 2.000 opm is al 600 Nm aan trekkracht paraat, het maximum vermogen bedraagt 275 pk. En dat met een gemiddeld verbruik – volgens de constructeur – van goed 7 liter.
Strak onderstel
Het onderstel met regelbare ophanging brengt een wereld van verschil met zijn voorganger. Zonder als hard bestempeld te worden, ligt de XJ strak tegen het asfalt aan. Hoe meer je naar de sportstand neigt, hoe strakker de ophanging wordt aangespannen, hoe sneller het gaspedaal reageert en hoe scherper het stuur jouw bevelen opvolgt. Reeds leuk met de diesel – die spurt in 6,4 seconden naar 100 – maar nog veel leuker met de benzinemotoren. Hier heb je de keuze uit een V8 met 385 pk, of een supercharged versie van die motor met 510 pk. Deze S/C is 250 km/u snel – begrensd – en haalt 100 in 5,9 seconden.
Keuzes
Welke kiezen hangt af van gebruik en persoonlijke smaak. De diesel begint aan 79.800 euro (Luxury), de S/C Supersport loopt al op tot 141.500 euro. Met lange wielbasis (LWB) moet je respectievelijk op 89.100 euro en 146.000 euro rekenen.
Jaguar heeft ontegensprekelijk gelijk met deze vooruitstrevende XJ. De conservatieve klanten toonden zich toch uitgekeken op de formule, en met de nieuwe stijl kan de Britse trots misschien wel klanten uit hun Duitse überlimo’s lokken.