Eerst was het 510 pk, dan 550 pk en nu is het al 575 pk. De Jaguar XJR blijft maar opscheppen met zijn vermogen dat hij uit de ‘supercharged’ V8 haalt. Hij komt naast de F-Type SVR te staan als krachtigste Jaguar. Om zijn statuut extra in de verf te zetten krijgt hij ook recht op het ‘Velocity Blue’ van zijn snelle broer. Een kleur die een wel heel eigen statuut verleent aan de Jaguar XJR. Die straalt vooral classicisme uit, maar de kleur zet perfect de power van de nieuwe R kracht bij. Net als de andere XJR zweert ook deze chroom volledig af. Hij gebruikt liever zwart om het radiatorrooster af te weren, en dezelfde kleur komt terug in de randen van zijruiten en in de luchtopeningen. Het zorgt voor een mooi contrast met de20-duims velgen.
Sportieve geest
Achter het stuur zien we dat de Jaguar XJR zich nog steeds heel anders verhoudt tegenover zijn concurrenten. Eerlijk gezegd, dit zou een sportieve coupé kunnen zijn. De kuipstoelen met knappe stiknaden zijn redelijk laag geplaatst, terwijl het design van de boordplank een finesse en compactheid uitstralen die je nergens anders aantreft. Zeker niet bij de Duitse concurrenten, waar het motto lijkt te zijn: hoe massiever hoe beter.
Technologisch is hij geen voorloper, al heeft hij wel net een inhaalbeweging gemaakt met de introductie van automatische noodremhulp, actieve rijvakcorrectie en een vermoeidheidssensor. Hij heeft andere troeven, zoals de ronde ventilatiemonden waarrond de rest van het dashboard is opgebouwd. Die ondersteunen perfect zijn sportieve aspiraties. Je moet nog weten dat Jaguar de XJR uitsluitend met de korte wielbasis zal aanbieden bij ons, al maakt hem dat nog steeds 5,13 meter lang in totaal. Daar moet je wel rekening mee houden in de stad.
300 km/u
De XJR 575 maakt meteen indruk. Hij heeft slechts 4,4 seconden nodig om naar 100 km/h te knallen. Nauwelijks 40 seconden later bereikt hij al zijn topsnelheid van 300 km/u. Met dan aan de 5-liter Supercharged V8, die niet alleen 585 pk in de strijd kan werpen, maar ook 700 Nm koppel laat passeren langs de achttrapsautomaat van ZF. Alleen al cijfermatig maakt hij indruk en hoeft hij weinig onder te doen voor de Mercedes S-klasse S 63 AMG (612 pk) of de BMW M 760 Li (610 pk). De Brit heeft een geheel eigen karakter om hen van antwoord te dienen, met erg pure en brute sensaties en dat dankzij zijn relatief goed onder controle gehouden gewicht (1.812 kilogram). Het stuur voelt stevig en precies aan, de ophanging is perfect afgesteld wat de XJR één erg efficiënt wapen maakt in de bochten.
De grip is verbazingwekkend goed, terwijl alleen de achterwielen de cavalerie naar het asfalt moet brengen. Daarvoor kan hij gelukkig rekenen op een actief differentieel, die de achtertrein lekker levendig houdt. Jaguar weet duidelijk hoe het ‘rijdersauto’s’ moet ontwikkelen. Maar de XJR is zoveel meer dan dat. Hij blijft ook gewoon een majestueuze kilometervreter, waarbij hij bij elke snelheid erg sereen blijft. Dit is vast ook de reden waarom de motor en de uitlaat niet luid doorklinken in het interieur, om de stilte aan boord niet te verstoren.
Jaguar XJR 575 |
---|
Motor: V8 biturbo benzine, 5.000 cc |
575 pk bij 6.250 – 6.500 opm |
700 Nm bij 3.500 – 4.800 opm |
0 – 100 km/u: 4,4 sec |
Top: 300 km/u |
Verbruik: 11,1 l/100 km |
CO2: 264 g/km |
Prijs: 147.800 euro |