In het kort
Hoewel het de eerste elektrische Jeep is, teert de nieuwe Avenger op een platform van moederhuis Stellantis om niets aan het toeval over te laten. Het resultaat is een kleine elektrische SUV met beperkt verbruik en comfortabel rijbereik.
Hoewel het de eerste elektrische Jeep is, teert de nieuwe Avenger op een platform van moederhuis Stellantis om niets aan het toeval over te laten. Het resultaat is een kleine elektrische SUV met beperkt verbruik en comfortabel rijbereik.
Als er één merk is dat geprofiteerd heeft van de toenemende interesse in crossovers en SUV’s, dan is het Jeep wel. Toch zijn de Amerikanen niet op hun lauweren gaan rusten, door ook kleinere modellen aan hun gamma toe te voegen die meer mikken op jongere gezinnen. Maar in de elektrische transitie hinkte Jeep achterop. Tenminste, tot voor de komst van de Avenger.
Heel wat merken beginnen die elektrische transitie met grote, dure en krachtige modellen om de investering te verantwoorden. Stellantis gooit het over een andere boeg, en dochtermerk Jeep dus ook. Deze nieuwe Avenger staat immers... helemaal onderaan het gamma op vlak van afmetingen. Met 4,08 meter is hij 16 centimeter korter dan die andere kleine Jeep, de Renegade. Hij is zelfs 13 centimeter lager. Een echte B-segmenter dus, maar een kleine B-segmenter.
De krijtlijnen van het merk zijn wel zichtbaar in zijn ontwerp, hoe klein hij ook is. Er is nog steeds een (in dit geval gesloten) radiatorrooster met zeven spijlen, een X in de ledachterlichten, een (optioneel) zwart dak en bumpers en wielkastomrandingen in harde kunststof. Volgens Jeep moet dat helpen bij het mildere ruwe rijwerk, met resistente materialen die zelfs de koplampen beschermen. Een Jeep voor de stad dus, maar vooral voor de Europese stad.
In het interieur worden de vrolijke kleuren van het koetswerk herhaald, onder meer dankzij de gekleurde streep over het dashboard die de ventilatieroosters integreert. Mooi... maar niet om aan te raken. Als je dat doet, merk je meteen dat het interieur is gemaakt uit goedkope harde plastics. De Avenger heeft dan weer wel het voordeel over heel wat opbergvakken te beschikken: in de deuren, de middenconsole en zelfs het dashboard. Standaard zijn er twee schermen van 10,25 duim, een voor het instrumentenpaneel en een ander voor het infotainmentscherm. Voor de klimaatregeling heb je gelukkig nog steeds fysieke knoppen.
Hoewel hij aan de buitenkant compact is, is de Jeep Avenger toch comfortabel ruim. Vijf volwassenen passen er niet helemaal in, maar dat lukt geen enkele SUV in het B-segment echt. Het koffervolume bedraagt 355 liter, minder dan de concurrentie maar gezien de buitenafmetingen wel respectabel.
Onder de esthetiek van een stadsavonturier herbergt de Jeep Avenger het e-CMP2-platform van de Stellantis-groep. In tegenstelling tot zijn broers en zussen bij Citroën, Opel en Peugeot, die ook nog een batterij van 50 kWh als instapversie aanbieden, houdt de kleine Amerikaan het alleen bij het nieuwste gerief. Dat is de batterij met hogere energiedensiteit van 54 kWh, gekoppeld aan een motor van 154 pk op de vooras.
Op die manier en met een warmtepomp standaard, beschikt deze Avenger over de meest efficiënte elektrische aandrijflijn van de groep. Ondanks zijn aerodynamica van een crossover levert dat een rijbereik op van 400 kilometer (WLTP). Jeep gaat nog een stapje verder en beweert dat het rijbereik in de stad, zijn uitverkoren speelterrein, richting de 550 kilometer moet gaan. Hij krijgt een boordlader van 11 kW standaard, terwijl het snelladen beperkt is tot een piek van 100 kW.
Laat ons meteen het ijzer smeden nu het nog heet is en beginnen met dat rijbereik. Weinig elektrische auto’s evenaren hun opgegeven rijbereik, maar de Jeep Avenger lijkt daar wel in te slagen. Tijdens onze testrit op bochtige Waalse wegen, haalde de kleine SUV een gemiddeld verbruik van 15,2 kWh/100 km. Dat is minder dan het WLTP-cijfer (15,4 kWh/100 km), waardoor de Avenger zijn opgegeven rijbereik overschrijdt. Goeie punten voor Jeep dus.
Voor de rest merk je duidelijk dat deze nieuwe Avenger een Jeep is die voor en door Europa ontwikkeld is. Net als de Renegade en Compass houdt hij er hetzelfde matige rijcomfort op na, dat wat te stug is en snel wordt verstoord door kleine opeenvolgende compressies. De geluidsisolatie is dan weer goed uitgewerkt voor dit segment, en de rijpositie is comfortabel. Een ander minpunt: het zicht schuin naar achter wordt dan weer gehinderd door de kleine achterruit.
De Jeep Avenger is dus het basismodel van Jeep, maar geldt dat ook voor de prijs? Met een startprijs van 38.500 euro is deze nieuwkomer niet bepaald goedkoop. Je betaalt dus veel voor een kleine SUV, maar het gaat wel degelijk om de meest betaalbare elektrische SUV van de Stellantis-groep. Die standaard dus de krachtigste elektrische aandrijflijn meekrijgt.
We begrijpen waarom de Jeep Avenger tot ‘Auto van het Jaar’ werd gekroond. Hij speelt op vlak van grootte weliswaar mee onderaan het B-segment en zijn interieurkwaliteit is niet groots, maar de kleine Amerikaan compenseert die minpunten met een krachtige elektrische aandrijflijn, een praktisch ontwerp en een verhouding prijs-prestaties die op dit moment op de markt bijna onklopbaar is.