Zoals een Italiaanse 2.0 Multijet turbodiesel in een Amerikaanse 4x4. De Jeep Cherokee moet zijn mannetje proberen staan tegenover toppers als de Mercedes GLK, de BMW X3, de Audi Q5 en de Volvo XC60. Hij heeft zijn uiterlijk mee, met de smalle streep led-dagrijlichten en daaronder diep weggestoken klassieke lichten. Die heeft een bijkomend voordeel: dat je de andere bestuurders niet automatisch verblindt, wat andere SUV’s wel hebben met hun hoog geplaatste lichtblokken.
Vroeger was Jeep een synoniem voor oubolligheid, maar onder Fiat merk je hoe de heritage met leuke knipogen in het interieur is verwerkt. Wat te denken van een cutout van een Willy’s Jeep in de zwarte plastic afzoming van de voorruit? In de Limited-uitvoering vind je standaard een draadloos oplaadvlak voor je gsm, net als het UConnect multimediasysteem. Stoelverwarming en -ventilatie, xenons en tutti quanti, je hebt het allemaal. Samen met het panoramisch open dak ben je dan wel 50.000 euro kwijt. Maar het kan dus ook al vanaf 43.200 euro, maar dan met minder toeters en bellen.
Voor minder geld dan zijn concurrenten beschik je over een rijkelijk uitgeruste SUV. De afwerking is er flink op vooruit gegaan. Flink wat koffer ook. Schuif de achterbank helemaal naar voor, en je hebt 714 liter. Leg de bank plat, en dat wordt zelfs 1.267 liter. Hij sleept 2,47 ton en beschikt over een draaiknop waarmee je a la Land Rover de 4x4 rijhulpsystemen kan instellen.
Waar we niet aan zijn terreincapaciteiten twijfelen, waren we toch vooral benieuwd hoe hij het er in alledaags verkeer van af brengt. Met 170 pk is dit de topversie van de diesel-Cherokee. Er is ook een 140 pk variant op die motor. Met 170 pk ga je de facto 4x4, het kleine broertje kan ook met voorwielaandrijving alleen. Beide varianten hebben 350 Nm aan koppel vanaf 1.500 opm. Genoeg ‚puf’ dus, zou je denken, zeker omdat je over negen verzetten beschikt met de automaat. Alleen valt dat in de praktijk wat tegen. De Multijet vertoont een zekere loomheid, en heeft de handen vol met de bijna 2 ton wegende Cherokee. Hij zou 100 moeten halen in 10,3 seconden, maar lijkt daar weinig zin in te hebben. Al leg je je daar finaal snel bij neer, om meer cruisend met de Cherokee om te gaan. Comfort is meer zijn ding, en wie een beetje oplet heeft met minder dan 8 l/100 km genoeg. Officieel geeft Jeep 5,8 l/100 km op voor 154 gr/km CO2.
Schokkerige automaat
Wat niet went is het schokkerige karakter van de automaat. Die kan best nieuwe afstellingen van de software gebruiken. Wie echt een zaakje wil doen, is misschien beter af met de nauwelijks tragere (want lichtere) voorwielaangedreven Cherokee. Die kost slechts 36.900 euro. En ziet er veel duurder uit.