Jeep toont ons een volledig nieuw gezicht op de Cherokee. Een gezicht dat meteen een ‘klein probleem’ oplost. Met zijn wat vreemde gestalte paste de Cherokee niet echt meer bij de grote, chique SUV’s zoals de Grand Cherokee en de Compass, maar evenmin bij de avontuurlijke 4x4’s als de Wrangler en de Renegade. Deze update brengt de Cherokee terug bij het chique-kamp, en schenkt hem wat vernieuwd charisma.
More for my money
De wijzigingen zijn minder uitgesproken in het interieur. De kwaliteit gaat er wel op vooruit, en de koffer kan dankzij de nieuwe, verschuifbare achterbank met 70 liter groeien.
De Jeep Cherokee krijgt bij de update ook tal van nieuwe rijhulpen, die we her en der al hebben zien opduiken. Zo krijgt hij een adaptieve cruise-control met stop&go-functie in fileverkeer (alleen in combinatie met de automaat), net als actieve rijvakcorrectie. Maar we onthouden vooral dat hij erg weinig van die rijhulpen naar de optielijst verwijst. Bijna alles is standaard meegeleverd. Bovendien heeft Jeep zich van zijn meest genereuze kant laten zien. In de luxueuze Limited – de bestverkochte versie bij ons – heeft Jeep de standaarduitrusting nog gevoelig doen toenemen, en tegelijk is de prijs gedaald.
Automaat en FWD
De mechanische catalogus belooft in sommige markten moeilijkheden te veroorzaken. De 2-liter diesel verdwijnt, voortaan vormt een 2,2-liter diesel de basisversie met ofwel 150 pk ofwel 195 pk. Maar in Wallonië en Brussel wordt een grotere cilinderinhoud nog steeds zwaar bestraft. Jeep heeft ook een 2-liter turbobenzine met 270 pk op de planning staan, maar die volgt pas in de loop van 2019.
Andere nieuwigheid: je kan voor het eerst de automaat combineren met voorwielaandrijving alleen. Wie toch vasthoudt aan vierwielaandrijving, heeft drie mogelijkheden: 4x4, of Selec-Terrain met vier instellingen. En dan kan je dat nog combineren met vergrendelbaar differentieel achteraan en vijf terreininstellingen. Die laatste is wel uitsluitend voorbehouden voor de Trailhawk, de echte offroader in de familie. Die komt begin 2019 uit. Maar we hebben de Jeep dus nog niet in zwaar terrein kunnen testen.
Anderzijds hebben we wel veel kilometers op asfalt afgelegd. Dat levert volgende conclusies op. De 2,2-liter diesel is om te beginnen bovengemiddeld luidruchtig onder belasting. Maar eens de snelheid stabiliseert, verdwijnt dat gelukkig. Veel dorst heeft hij niet. Op een gemengd testparcours volstond 6,9 l/100 km, wat een zeer aanvaardbaar gemiddelde is voor een auto van deze omvang. De negentrapsautomaat heeft nog niet genoeg vooruitgang geboekt wat de overgangen betreft. Hij blijft nog steeds twijfelen in sommige situaties, al is het probleem minder merkbaar in de 195 pk. De Jeep Cherokee is aangenaam comfortabel, met een tikkeltje strakheid. Hierdoor geeft hij ook present wanneer er zich een bochtenrijk parcours aandient.
Uiteindelijk moeten we zeggen dat de Jeep Cherokeer nergens echt in uitblinkt, maar wel een erg coherent verhaal samenstelt. Het is er aangenaam verblijven, en hij heeft twee echte troeven: de verhouding prijs/uitrusting is bijzonder competitief, en hij heeft een knappe uitstraling. Het aura van een Jeep, waar veel plaats is voor verbeelding. Dit helpt wel om te relativeren dat je niet de beste van de klas in huis hebt gehaald op technisch vlak, maar wel kan uitpakken met Mister Cool. Voor ons volstaat dat.
De nieuwe Jeep Cherokee heb je vanaf 34.900 euro.
Jeep Cherokee 2.2 MJet 195 Auto 4WD |
---|
Motor: viercilinder turbodiesel, 2.184 cc |
195 pk bij 3.500 opm |
450 Nm bij 2.000 opm |
0-100 km/u: 9,1 sec |
Top: 205 km/u |
Verbruik: 6,1 l/100 km |
Testverbruik: 6,9 l/100 km |
CO2: 161 g/km |
Prijs: 40.500 euro |