De Jeep Compass is zo’n product dat op het juiste moment op de juiste plek was. Hij kon meesurfen op het succes van de compacte SUV’s, maar pakte het minder retro aan dan zijn halfbroer, de Renegade. Op die manier maakte hij een carrière voor zichzelf en is hij nu goed voor 40 procent van de Jeep-verkoop in Europa. Genoeg om de aandacht van het management van het Amerikaanse merk te trekken en hem het karakter te geven dat hij tot nu toe moest missen.
Mascara en fond de teint
De Compass mocht dus een ommetje maken langs de plastisch chirurg. Hij heeft nu een nieuwe voorkant die weliswaar nog steeds op de oude lijkt, maar het wel doet met een nieuwe bumper en standaard nieuwe led-koplampen met andere lichtsignatuur.
Voor de rest is het business as usual, behalve voor de S-versies. Die schilderen de deurdrempels en wielkasten voortaan in de koetswerkkleur. Voor terreinliefhebbers is er natuurlijk nog steeds de Trailhawk-versie met zijn aangepaste voorbumper voor een betere aanrijhoek, en zijn rood geschilderde sleepoog achteraan.
Metamorfose
“Mooi, maar veel verandert er dus niet”, horen we je denken. Dan moet je eigenlijk gewoon even instappen om te zien waar Jeep zich op heeft geconcentreerd. Simpel: de Compass krijgt een volledig nieuw interieur. Geen enkel element wordt van het oude model overgenomen, behalve de bediening voor richtingaanwijzers en ruitenwissers.
Het dashboard is dus volledig horizontaal, het stuur nieuw en de klimaatregeling anders. Er is ook een nieuwe keuzeschakelaar voor de rijmodi, een digitaal instrumentenpaneel van 10,25 duim en een nieuw infotainmentsysteem dat centraal als een tablet wordt geplaatst.
Dat systeem is ergonomisch en kinderspel om te bedienen, en helpt de Compass er meer premium uit te zien. Ook de afwerking en assemblage maken een sprong voorwaarts. Het Fisher Price-interieur van de voorganger is weg, de nieuwe Compass kan eindelijk doorgaan voor een mini-Grand Cherokee.
Reorganisatie
Ook de motoren worden gewijzigd. Of toch hun positie in het gamma. De 2.0-diesel verdwijnt, en idem voor de negentrapsautomaat en het 4x4-systeem waaraan hij gekoppeld was. Zo wordt de ‘gewone’ Compass uitsluitend een voorwielaandrijver. Als benzine gebruikt hij een 1.3 die 130 pk sterk is met manuele bak, of 150 pk met versnellingsbak met dubbele koppeling. Als diesel is de 1.6 van 130 pk met manuele bak de enige optie.
Waar de vierwielaandrijving en de terreinversies dan naartoe zijn? Bij de hybrides. De plug-inmotorisaties die Jeep de naam 4Xe geeft zijn voortaan de enige versies met automaat en vierwielaandrijving. De Trailhawk, die er voordien alleen als diesel was, is nu uitsluitend nog een plug-inhybride.
Twijfel
Die nieuwe plug-inhybride aandrijflijn konden we eerder al testrijden en werken in deze nieuwe Compass niet anders. Het geheel gebruikt nog steeds een 1.3-benzine met zestrapsautomaat en riemaangedreven alternator/starter op de vooras, en een elektromotor van 44 kW (60 pk) op de achteras. Afhankelijk van het vermogen van de benzinemotor is de Compass 4Xe goed voor 190 of 240 pk. De batterij is 11,4 kWh groot en zit onder de achterbank en de middentunnel. Ze is goed voor een elektrisch WLTP-rijbereik van 47 kilometer.
Net als bij onze test op Italiaanse wegen valt ook nu de twijfel in deze hybride aandrijflijn op als ze overschakelt van elektriciteit op benzine. Als de batterij nog voldoende stroom levert, primeren de stilte en het koppel. Nadien wordt de benzinemotor wakker door een versnellingsbak die niet lijkt te weten dat hij deel uitmaakt van een hybrideopstelling. We hebben dus al betere hybride aandrijflijnen gezien.
Conclusie
Met zijn tussentijdse facelift voelt de Compass zich eindelijk goed in zijn vel. Het nieuwe getransformeerde interieur zorgt ervoor dat hij hoger in het gamma komt te staan dan de Renegade, en de herschikking van het motoraanbod ten voordele van de hybrides zal de Europese markt graag zien komen.