Het is de Luikse specialist Gentleman Cars in Helen, bij Herve, die ons uitnodigde voor een kennismaking met de Jeep Gladiator. Hij voerde de auto in vanuit Canada, maar hij is wel aangepast aan de Europese regelgeving.
De Jeep Gladiator, kort samengevat, neemt vooraan alles van de Wrangler over. Tot en met de zijdeuren is hij identiek. Het gevolg is een pick-up die werkelijk al wat de Wrangler zo mythisch maakt, heeft overgenomen. Maar daar is dus een laadbak bijgekomen waar je tot 1.500 liter aan materiaal in kwijt kan. Hij kan een lading aan van 726 kilogram. Een werkpaard, of een werkpony wanneer we oneerbiedig zouden zijn. De Jeep Gladiator kan iets minder zware ladingen aan dan veel van zijn pick-up soortgenoten. Dat komt omdat hij niet over een specifiek onderstel beschikt dat berekend is op dergelijke zware belastingen van de laadbak. Daarentegen beschikt hij wel over de terreincapaciteiten van de Wrangler. Zo legt hij de best mogelijke aanrij- en afrijhoeken voor, respectievelijk 40,8 graden en 25 graden. De klimhoek bedraagt 18,4 graden. Zijn waaddiepte bedraagt 76,2 centimeter. En vanzelfsprekend heeft hij een inschakelbare vierwielaandrijving en veldversnellingen, net als afdaalhulp.
Cabrio voor het werk
Voor een USA-product vallen de afmetingen nog mee. In de lengte meet hij 5,54 meter, in de breedte 1,88 meter. Naast een Ford Ranger of een Toyota Hilux is dat allerminst opmerkelijk. En het is heel wat minder dan een RAM1500 of een Ford F-150. In de VS noemen ze die laatste een ‘full-size’ pick-up, waar de Jeep Gladiator te boek staat als een ‘medium’.
Het interieur is dat van de Wrangler, met alle modern comfort. De beenruimte is bij het beste wat dit segment te bieden heeft. De uitrusting is dan weer erg volledig, zowel wat multimedia betreft als wat rijhulpen aanbelangt. De Jeep Gladiator voegt nog een ander trekje toe dat hij van de Wrangler heeft overgenomen: de mogelijkheid om open te rijden. Het dak bestaat uit drie panelen die je kan wegnemen, waarna je over een pick-uop cabrio beschikt. Dat vind je nergens anders, en het is onwaarschijnlijk cool.
Amerikaanse motor
In tegenstelling tot de Wrangler met 2-liter motor die we hier recent nog testten, beschikt deze ingevoerde Gladiator over een motor die vooral in de VS met zijn lage benzineprijzen zin heeft: de 3,6-liter V6 uit de Pentastar-familie. Zijn 285 pk en 353 Nm maken hem een erg aangename gezel, met een leuk geluid bovendien. Hij levert zijn prestaties zacht en gestaag, met een brom die het oor streelt. Zeker wanneer je het dak verwijdert. Je kan ook de deuren thuislaten en de dappersten kunnen zelfs de voorruit plat leggen.
Natuurlijk krijg je zo een rijervaring die heel hard doet denken aan de Wrangler. Het stuur voelt wat ‘flou’ aan, maar door de brede banden beschikt hij over flink wat grip. Achteraan staat de ophanging strak gespannen. Dit levert de Jeep Gladiator een heel eigen karakter op, waarvan je snel onder de indruk raakt. Dat moet ook wel, want de rekening loopt op tot 46.900 euro… exclusief BTW. Natuurlijk, wie uit de massa wil springen en als eerste over een nieuw speeltje wil beschikken, betaalt daar een prijs voor. Maar wanneer je werkvreugde op wielen wil zien: dit is de definitie.
Jeep Gladiator | V6 3.6l |
---|---|
Motor | V6 benzine, 3.604 cc |
Pk | 285 pk bij 6.400 opm |
Nm | 353 Nm bij 4.400 opm |
0-100 km/u | 8,1 sec |
Top | niet bekend |
Verbruik | 11,7 l/100km |
Testverbruik | 16 l/100 km |
CO2 | 275 g/km |
Prijs | 56.750 euro |