Van de 106 Jeep Grand Cherokee’s die er dit jaar in België verkocht zijn (een terugval van 8 % ten opzichte van vorig jaar), werden de meeste exemplaren uitgerust met alle toeters en bellen. En ook in andere landen tekent diezelfde trend zich af. Dat heeft bij Jeep een belletje doen rinkelen en daarom wordt de facelift van deze amper drie jaar oude offroader vergezeld door een nieuwe topversie: de Summit. Qua luxe en uiterlijk vertoon voldoet die aan de wensen van de doorsnee sjeik, met standaard 20-duims chromé velgen, een Alcantara dakhemel en een 825 Watt sterke Harman Kardon surround installatie waarmee je de pannen van het dak kunt spelen. Very nice!
Relaxte rijervaring
De prijs voor dit luxepaardje bedraagt 68.000 euro in configuratie met de drieliter V6 turbodiesel van 190 pk. Voor de wat krachtigere 241 pk-versie betaal je 71.600 euro. Even de restwaarde niet meegeteld troeft hij daarmee al zijn SUV-concurrenten af. Van de Volkwagen Touareg en de Mercedes M-klasse tot de BMW 5-reeks. Enkel de bejaarde Volvo XC90 is in vergelijking goedkoper. Op z’n Amerikaans moet je dan wel vrede nemen met een minder snedig rijgedrag, het vagere stuurgevoel in de rechtuit stand en de wat minder gründliche assemblage uit Detroit … Maar in ruil krijg je wel een échte offroader die er dankzij deze facelift ook nog eens leuk uitziet en die - vooraan toch - bakken comfort en vooral een relaxte rijervaring biedt.
Handige snufjes
De meest opvallende uiterlijke wijzigingen zijn de nieuwe neus met fijnere verticale spijlen en de ledverlichting voor- en achteraan. En ook het vernieuwde interieur kan opnieuw tegen de tand des tijds. Het Uconnect infotainment systeem van Harman laat zich zeer intuïtief bedienen met behulp van een aanraakscherm van maar liefst 8,4 duim - groter dan een iPad mini dus. De navigatie werkt superduidelijk en zelfs de regeling van de airco kan via het centrale scherm. Qua veiligheid kan de Grand Cherokee voortaan voorzien worden van een antibotssensor, met dan meteen ook een afstandshouder voor de cruise control. Allemaal zeer handige snufjes.
Vlotte ZF achttraps
Het beste nieuws is evenwel dat de vijftraps automaat uit het Flintstone-tijdperk vervangen is door een achttraps exemplaar van ZF. En dat standaard op alle modellen. Deze Grand Cherokee modeljaar 2014 schakelt dus even vlot als zijn concurrenten. De Amerikanen dachten wel al aan een eco-mode, maar nog niet aan een start-stop systeem. Dat had wat brandstof en CO2 kunnen schelen (officiële cijfers: 7,5 l/100 km en 198 gCO2/km). Samengevat is er bij de motoren niets gewijzigd en schuiven we in België vooral de hierboven vernoemde drieliter turbodiesels met common rail naar voren.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Jeep Grand Cherokee
Klik hier en zoek uw occasie Jeep Grand Cherokee tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Jeep Grand Cherokee, en een selectie van tweedehandse