Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Jeep Grand Cherokee – Moeiteloos luxueus

Jeep start het jaar met een kleine upgrade van de Grand Cherokee. Het begin van een groot productoffensief dat de komende jaren zal lopen. In Europa blijft de Grand Cherokee de op één na populairste Jeep, maar wel op flinke afstand van de kleine Renegade.

De Jeep Grand Cherokee viert dit jaar zijn 25ste verjaardag. In zijn huidige vorm is hij toch ook al zeven jaar oud, dus een update mocht wel eens.

Tijdloos

Niet dat de Grand Cherokee oud lijkt, zijn lijn is tijdloos geworden. Maar ten opzichte van het vorige modeljaar kreeg hij enkele wijzigingen aan zijn gelaat. Meest opvallende wijziging daarbij is de introductie van led-dagrijlichten die een fijn lijntje maken rond de koplampen. Ook het radiatorrooster zelf is iets verfijnd, waardoor de Grand Cherokee visueel wat dichter aansluit bij de Range Rover. Voortaan beschikt hij ook over 20-duims wielen.

De update brengt vooral meer luxe. In combinatie met de 3.0 V6 dieselmotor presenteert Jeep een ‘Summit’ versie, die standaard xenon-koplampen brengt, luchtvering, adaptieve cruise control met file-assistentie, parkeerhulp waarbij de auto zelf parallel en dwars parkeert, een Harman Kardon audiosysteem met 19 luidsprekers, een panoramisch schuifdak, geventileerde en verwarmde stoelen vooraan, UConnect navigatiesysteem met 8,4 inch aanraakscherm en TomTom Live-diensten, een parkeercamera en Nappa-leder. ‘Le tout’, zoals men dan zegt, maar de prijs van de basisdiesel (190 pk) loopt dan wel op tot 73.400 euro. Ter vergelijking: de evenmin slecht uitgeruste basisversie (Laredo) kost 54.600 euro. Tegen meerprijs plaatst Jeep nog extra luxueus Laguna-leder in het interieur van de Grand Cherokee.

Altijd automaat

De Grand Cherokee weet zijn passagiers wel in de watten te leggen, en komt vooral naar voor als een erg comfortabele reiswagen. Jeep brengt hem naar ons land met een 3.6 V6 benzine (286 pk), een 5.7 V8 benzine (352 pk), de SRT met 6.4 V8 (468 pk), maar de 3.0 V6 turbodiesel zal bij ons toch de hoofdbrok in de verkoop vormen. Alle motoren krijgen standaard een achttrapsautomaat.

De 3.0 V6 CRDi is de vertrouwde VM-motor, een werkpaard dat wat aan de luidruchtige kant kan zijn wanneer hij zwaar belast wordt. De 190 pk en 440 Nm krachtige variant van de V6 vormt het basisaanbod. Wij konden de V6 CRDi met 250 pk en 570 Nm testrijden. Comfort en cruisen zijn z’n ding, waarbij hij met een rustige rijstijl 9,5 l/100 km verbruikt. Maar van zodra de weg oploopt, komt daar makkelijk een liter bij. Daarbij valt op dat zelfs met 250 pk de motor aan het werk gezet wordt om de 2,4 ton zware Grand Cherokee omhoog te hijsen.

Offroad

Offroad weet hij dankzij de verschillende rijprogramma’s voor de vierwielaandrijving zijn mannetje te staan in de meeste omstandigheden. Al is het jammer dat de Belgische invoerder de louter op 4x4

Hij mag dan zijn leeftijd tegen hebben, in de categorie waar de Grand Cherokee speelt is dat minder van tel. Hij wordt sierlijk oud en blijft vooral uniek als een comfortabele cruiser met reële 4x4-mogelijkheden. De prijs ligt hoog, maar de uitrusting is top. En hij trekt 3,5 ton.

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRDi Summit
Motor: V6 turbodiesel, 2.987 cc
250 pk bij 4.000 opm
570 Nm bij 2.000 opm
0-100 km/u: 8,2 sec
Top: 202 km/u
Verbruik: 7,0 l/100 km
Testverbruik: 9,8 l/100 km
CO2: 175 g/km
Prijs: 76.600 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Jeep Gladiator review

Jeep Gladiator: Veroveraar van de toekomst? (2021)

Autotests · Jeep
AS24 Jeep Wrangler 4xe 2021 banner

Jeep Wrangler 4xe: 4x4 met groene ambities?

Autotests · Jeep
AS24 Jeep banner

Jeep Compass: naar Europa en verder

Autotests · Jeep
Ontdek meer