In het kort
De Jeep Grand Cherokee lijkt te beschikken over alle ingrediënten om er een competente SUV van te maken: luxe, ruimte, riante uitrusting en comfort. Maar de mayonaise ontbreekt. En dat komt door het plug-insysteem.
De Jeep Grand Cherokee lijkt te beschikken over alle ingrediënten om er een competente SUV van te maken: luxe, ruimte, riante uitrusting en comfort. Maar de mayonaise ontbreekt. En dat komt door het plug-insysteem.
Ken je de Jeep Grand Cherokee nog? Die SUV die Amerika ademt door elke ventilatiesleuf? Wel, dit is de nieuwste generatie. Eentje die voor het eerste geen robuuste obstakels heeft te overwinnen, maar wel een ecologische!
We hebben het dan wel over de 'gloednieuwe' Grand Cherokee, maar eigenlijk werd ‘ie gelanceerd in 2022. Dat gezegd hebbende, het is allemaal met de grootst mogelijke discretie gedaan, althans op het oude continent. Qua design breekt de nieuwkomer enigszins met de codes van zijn voorganger. De SUV is langer (4,9 m), platter en anoniemer.
Aan de voorkant is de grille met zijn typische zeven luchtsleuven niet te missen. In dit geval is hij verticaler en veel hoger en markeert hij de lijn van de motorkap met twee horizontale koplampen. Aan de zijkanten is er een lange daklijn die eindigt in een vierkante, verticale achterkant. Je zou het niet denken, maar onder de hoekige vormen schuilt het Giorgio-platform van de Alfa Romeo Giulia en Stelvio.
Zowel het exterieur als het interieur hebben een complete metamorfose ondergaan. Het horizontale dashboard heeft maar liefst drie schermen. Het instrumentenpaneel meet 10,25 duim, het infotainmentsysteem 10,1 duim en het scherm voor de passagier (gereserveerd voor de Summit Reserve-versie) 10 duim.
De afwerking is niet slecht, met eikenhout, verchroomd plastic en veel van het meubilair bekleed met (imitatie)leer. Maar het klinkt wel hol. Tenminste voor de onderdelen die goed vastzitten! De bas van het McIntosh geluidssysteem zal je zeker opvallen. Het piept, het zingt, het kraakt in alle richtingen...
Naast deze montage die een Britse auto uit de jaren '60 waardig is, biedt de Grand Cherokee een zeer goede binnenruimte. Zijn wielbasis van 2,96 m biedt voldoende ruimte voor de achterpassagiers, terwijl de bagageruimte van 835 liter niet wordt beïnvloed door de accu. Er is genoeg ruimte voor iedereen! Nou ja, behalve voor 7 passagiers, want die versie van de Grand Cherokee is alleen verkrijgbaar in de Verenigde Staten...
En dat is niet het enige dat wij Europeanen moeten missen. Want jawel, er zit geen V6 of grote V8 onder de motorkap. De Grand Cherokee moet het doen met een kleine 2,0-liter viercilinder met turbo. Gelukkig combineert hij dat met een oplaadbaar hybridesysteem met een 145 pk sterke elektromotor die in de 8-traps automaat is ondergebracht. Het resultaat is 381 pk en 637 Nm koppel. In de hybridewereld van vandaag is dat respectabel.
Dat gezegd hebbende, moet de Grand Cherokee het afleggen tegen de meeste van zijn rivalen als het op efficiëntie aankomt! Met een - tegenwoordig kleine - batterij van 17,3 kWh kan hij slechts een elektrisch bereik van 48 km claimen. Dit geeft een CO2-uitstoot van 60 tot 69 g/km en een gemiddeld brandstofverbruik van 2,6 tot 2,9 l/100 km. Al zijn rivalen doen het beter en bieden ook meer vermogen!
Zoals gebruikelijk bij plug-in hybrides en elektrische voertuigen, is de geclaimde actieradius niet hetzelfde als de daadwerkelijke actieradius. "Onze” Jeep Grand Cherokee Summit Reserve met 21-duims wielen kwam niet eens boven de 20 km elektrische range uit. In 2024, kom nou! Maar daar houdt het verhaal niet op. Zodra de 2,5 ton wegende SUV geen stroom meer heeft, heeft hij moeite om de overgangen tussen elektro- en benzinemotor te verbergen. Om nog maar te zwijgen over het geluid van de 2,0-liter motor...
Bovendien is de luchtvering een zeldzame combinatie van gebrek aan ondersteuning en afwezigheid van filtering. Wat is het nut van luchtvering als het niet comfortabel is? Bovendien laat deze stevigheid de stoelen in het interieur opnieuw zingen... Met de beperkte actieradius die ons testmodel liet zien, komt het gebrek aan efficiëntie niet als een verrassing. Na een week - zij het zonder nieuwe elektrische lading - bedroeg ons gemiddelde 10,4 liter/100 km.
Tot nu toe is de Jeep Grand Cherokee niet bepaald een topper. Zal hij zich kunnen onderscheiden van de massa met zijn prijs? Ja... en nee! Laten we met het positieve beginnen: het instapmodel Overland biedt een zeer goed gevuld basispakket van elektrisch verstelbare, verwarmde, geventileerde en zelfs masserende lederen stoelen tot alle infotainmentapparatuur, inclusief luchtvering en LED-verlichting. De Summit Reserve versie voegt daar Palermo leder, McIntosh geluidssysteem, sperdifferentieel, enz. aan toe.
Voorheen charmeerde de Grand Cherokee met zijn uitrusting en zijn betaalbaardere prijs dan de concurrentie. Tegenwoordig is het alleen het eerste. Dat klopt, de Jeep Grand Cherokee 4Xe begint bij € 93.000 en € 101.500 voor de Summit Reserve versie. Dat is een behoorlijke prijs...
De Jeep Grand Cherokee 4Xe probeert ons de Amerikaanse droom en de efficiëntie die Europa eist te verkopen, maar deze cowboy slaat de plank mis. Op zich kan hij best charmant zijn, als je tenminste voorbij de nogal stevige demping en het halfvaste interieur kan kijken. Zijn achilleshiel is echter de eersteklas concurrentie die meer elektrische actieradius en betere prestaties biedt voor dezelfde prijs...
Technische gegevens Jeep Grand Cherokee 4Xe Summit Reserve 2024