Je weet dat de elektrische revolutie op kruissnelheid geraakt als zelfs de meest onverwachte voertuigen overstappen op een plug-inhybride of elektrische aandrijflijn. Zo ook de Jeep Wrangler. De grote Amerikaanse off-roader krijgt immers zo’n stekkerversie. Denk daarom niet dat hij zijn roots verloochent en van bergkoning naar asfaltridder overstapt.
4x4 tot in de kern
Die overstap naar een sociaal meer aanvaardbare aandrijflijn merk je aan de buitenkant van de Wrangler aan de blauwe elementen. Een klassieker tegenwoordig: als er blauwe of groene accenten opduiken, gaat het om een groene auto. Naast die elementen – en het “4xe”-logo achteraan – is het enige merkbare verschil een laadklep net voor de achteruitkijkspiegel aan chauffeurskant.
Idem voor het interieur: daar zie je het typisch verticale dashboard van de Wrangler. Hier is het voorzien van alle knoppen en schermen, want de nieuwe stekkerversie pakt uit met een rijkelijke standaarduitrusting. Er zijn nog drie knoppen voor de rijmodi onder de bediening voor de lichten en een laadindicator bovenop het dashboard.
Elektrisch vermogen
Zoek je verder nog goed in het interieur, dan vind je een groot verschil. Onder het zitvlak van de achterbank zit de lithium-ionbatterij. Met de batterij op die plek blijven de interieurruimte en de kofferruimte (533 liter) bewaard. Bovendien is ze daar beschermd tegen de elementen en heeft ze ook geen invloed op de doorwaaddiepte (76 centimeter).
De batterij van 17,3 kWh voedt een elektromotor van 107 kW (145 pk) die in de achttrapsautomaat is ingewerkt. In elektromodus kan de Wrangler 4xe zo 44 tot 53 kilometer afleggen. De rest van het systeem bestaat uit een 2.0-viercilinder benzinemotor die 271 pk sterk is en gekoppeld is aan een kleine riemaangedreven alternator/starter van 46 kW (62 pk). Werken alle motoren samen, dan produceren ze 380 pk en 637 Nm. Met andere woorden: de krachtigste Wrangler die ooit in Europa werd verkocht.
Trail Rated
Als zichzelf respecterende Wrangler bewaart deze nieuwe plug-inhybride zijn terreincapaciteiten. De dieselmotor was al even uitgezwaaid en een benzinemotor komt er binnenkort aan, dus deze plug-inversie is de enige motor in de catalogus van Jeeps hardcore off-roader. Hij moet dus in alle omstandigheden zijn plan kunnen trekken.
De grote 4x4 bewaart dus zijn fundamenten. Naast een automaat krijg je dus nog steeds inschakelbare vierwielaandrijving en een transferbak met twee versnellingen (2,71:1 op de Sahara en 4,0:1 op de Rubicon). De combinatie van het instantkoppel van de elektromotor met een extreem korte eindverhouding transformeert deze Wrangler in een echte berggeit. Hij zou de muren kunnen oprijden in volstrekte stilte... op het geluid van de tandwielen van de versnellingsbak na.
Elektrisch comfort
De beklimming van de modderige pistes van het Italiaanse skistation Sauze D’Oulx deed ‘onze’ Wrangler 4xe Rubicon met korte versnelling en geblokkeerd achterdifferentieel met een bijna pretentieus gemak. Pluspunten ook voor de banden, het koppel van de elektromotor en de bijna perfecte kalibratie van het gaspedaal. Op het asfalt houdt de plug-in-Wrangler er ook een beter weggedrag op na. Het wordt nog geen sportwagen – hybrides verrichten niet alle mirakels – maar het extra gewicht houdt de SUV stevig op zijn wielen en geeft de ophanging wat verfijning.
Conclusie
Met een prijskaartje van 68.300 euro doet deze nieuwe Jeep Wrangler 4xe de rekening met zo’n 9.000 euro toenemen vergeleken met de benzineversie. Voor die meerprijs krijg je weliswaar een efficiënte hybride aandrijflijn die de Wrangler niet alleen minder dorstig maakt (3,5 l/100 km volgens de WLTP-cyclus), maar er ook een stille bergbeklimmer van maakt.