1. Hij kan overal door!
In tegenstelling tot heel wat andere nieuwe SUV’s deinst de Jeep Wrangler niet terug in het zicht van de eerste modderpoel. Dit is een echte duivel-doet-al, zeker in de Rubicon-afwerking. Die beschikt niet alleen over alleterreinbanden maar ook over elektronisch vergrendelbare differentiëlen vooraan en achteraan. Hij toonde ons zijn kunnen in de Oostenrijkse Alpen, maar ook in de Belgische bossen. Zoals u kan zien in de video schrikt hij er niet voor terug om zich vuil te maken. Bovendien loods je hem ook verbazingwekkend makkelijk langs alle klippen.
2. De knipogen naar de Willys Jeep
De Jeep Wrangler is de spirituele opvolger van de beroemde Willys Jeep, de held van de Tweede Wereldoorlog. Hij behoudt diens offroad
3. Je kan het dak verwijderen
Deze Jeep Wrangler staat bekend onder zijn typenaam JL. Er zijn verschillende configuraties voor het dak mogelijk. Er is het nieuwe Sky One-Touch met elektrische bediening, er is het soepele Sunrider-vouwdak of het harde Freedom Top-dak dat we hier in onze testwagen terugvinden. Dit laatste bestaat uit twee kleinere panelen vooraan die je eenvoudig wegneemt in enkele seconden dankzij het handige kliksysteem. Vervolgens kan je het hele dak verwijderen. Daarvoor moet je wel acht schroeven verwijderen – de schroevendraaier is meegeleverd – en moet je de elektrische aansluitingen afkoppelen. De eerste keer is het even zoeken, maar mits wat oefenen loopt het steeds vlotter. Uiteindelijk ben je met twee een goed half uur in de weer… en heb je wel wat vertrouwen in goed weer nodig voor de rest van de trip.
4. Maar ook de deuren kunnen weg… en de voorruit
Het is nog niet gedaan. Je kan ook de vier deuren van de Jeep Wrangler wegnemen. De werkwijze is opnieuw eenvoudig: je opent de deuren om elk risico te vermijden, draait twee schroeven los en koppelt de elektrische aansluiting los. Vervolgens til je de – lichte – aluminium deuren op en kan je ze wegzetten. Kers op de taart: ook de voorruit kan plat op de motorkap, opnieuw door enkele schroeven los te zetten. Dan heb je een bijna originele Jeep waarmee je de natuur in kan trekken.
5. Je kan ook alleen de achterwielen power geven… en dan wordt het fun!
In het terreinwerk is hij bijzonder efficiënt, maar eigenlijk verbergt de Jeep Wrangler nog een speels kantje. Door te opteren voor tweewielaandrijving in de transmissie krijgen de achterwielen alle vermogen toegespeeld. Met een motor met 200 pk en 450 Nm is het niet zo moeilijk om met uitgeschakeld ESP de achterwielen in een slip te brengen. Hij kan dat op asfalt, maar eigenlijk is het nog veel leuker op een bosweg.