Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Kia Proceed – Voor de show… en nog iets meer ook

De Kia Proceed zoals we hem kenden is weg. Hij is niet meer de driedeursversie van de Ceed. Voortaan is de Kia Proceed een dynamische break. Het Zuid-Koreaanse merk wil zo een segment populair maken dat voorheen alleen voor luxemerken was weggelegd. En het doet dit met brio.

Wanneer we hem voor het eerst in het echt zien, raken we al meteen onder de indruk van de Proceed. Zijn afmetingen plaatsen hem op gelijke hoogte met de Mercedes CLA Shooting Brake. Vanuit sommige hoeken doet hij denken aan de Panamera Sport Turismo met zijn steil geplaatste achterruit en de hoog horizontaal geplaatste lichtblokken op de kofferklep. De Kia Proceed is 4,3 centimeter lager dan de Ceed. 1 centimeter is op het conto te schrijven van de verlaagde ophanging. Dit draagt ook bij de dynamische uitstraling van deze auto.

Handige break

Hoewel hij veel meer lifestyle uitstraalt dan de traditionele Ceed break, verliest de Proceed de praktische aspecten niet uit het oog. Zijn koffer is 594 liter groot, voorbij de achterbank. Dat is op papier al een behoorlijk stevig volume, al moeten we er wel bij vermelden dat het ook rekening houdt met de bijkomende verborgen opbergvakken onder de kofferplank.

Toch is de koffer zelf ook best handig, want Kia hield een erg logische vorm aan zonder veel beperkingen. Hij kan ook vlot in compartimenten worden ingedeeld. Voor het overige is zijn interieur een kopie van de klassieke Kia Ceed en behoudt hij dus ook diens troeven. Achteraan is er flink wat ruimte, zelfs voor mensen die langer zijn dan 1,85 meter. Pas dan word je geconfronteerd met de dakhemel.

Luxe-aanbod

De Kia Proceed neemt het motorenaanbod van de Ceed over, maar haalt zijn neus op voor de meest bescheiden motorversies. Hij weerhoudt de 1.0 T-GDI met 120 pk, de 1;4 T-GDI met 140 pk en de 1.6 CRDi met 136 pk. Die komen uitsluitend in de GT Line-afwerking. De 1.6 T-GDI met 204 pk is alleen beschikbaar in de GT-uitvoering, de best voorziene. Hij komt naar keuze met een manuele versnellingsbak of met automaat. Hij is meer dynamisch dan echt sportief te noemen. De prestaties zijn vlot en hij gaat door de bochten zonder al te veel over te hellen. Toch blijft hij comfort hoog op de agenda houden, waardoor hij nooit ‘te’ wordt, noch in sportieve zin, noch in wat we wollig rijden zouden kunnen noemen. Het vermogen is wel duidelijk aanwezig, en de booster van het geluid doet wel zijn werk.

Voor gewoon gebruik volstaan de 1.4 benzine en de 1.6 diesel ruimschoots. De eerste blijkt al voldoende voor de dagelijkse behoeften van de meeste mensen. De tweede toont een interessante trekkracht laag onderin de toeren, wat hem een zachte en comfortabele rit garandeert. Daarbij legt hij bijzonder lage verbruikscijfers voor die ons nogmaals doen herhalen dat kilometervreters nog steeds baat hebben bij een dieselmotor.

Alleen, Kia hanteert niet zijn laagste tarieven voor de Proceed. 28.890 euro voor het eerste model in de catalogus getuigt van ambitie, we zijn dan benieuwd welke reacties het publiek in petto heeft.

Kia Proceed GT
Motor: viercilinder turbobenzine, 1.591 cc
204 pk bij 6.000 opm
265 Nm bij 1.500 – 4.500 opm
0-100 km/u: 7,5 sec
Top: 230 km/u
Verbruik: 6,2 l/100 km
Testverbruik: 9 l/100 km
CO2 : 155 g/km
Prijs: 35.890 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

kia-ev9-gtline-blauw-2023-rijtest-05

Test: Kia EV9, duur… maar wat een luxe! (2024)

Autotests · Kia
Kia Niro HEV (2022) banner

Kia Niro HEV: de zachte overgang

Autotests · Kia
Kia Niro EV (2022) banner

Kia Niro: alle honken bezet

Autotests · Kia
Ontdek meer