Had het Autosalon van Genève kunnen doorgegaan, dan was ongetwijfeld opgevallen dat er op elke stand sprake was geweest van een plug-in hybride. Op dit moment lijkt de plug-in hybride het belangrijkste wapen dat de constructeurs ter beschikking hebben in de strijd om te kunnen voldoen aan de strenge CO2-normen die de Europese Unie de industrie oplegt. Tal van merken maken van de gelegenheid gebruik om van de plug-in hybrides prestatiemonsters te maken met vermogens die eigenlijk ver boven het normale liggen, lees 200 pk en meer. Dat is niet het geval voor deze Kia Ceed Sportswagon PHEV waarvan de 1,6-liter benzinemotor en de elektrische motor samen maximaal 141 pk ontwikkelen. Dat voelt nog steeds aan als voldoende en het zal bovendien de gebruikers aansporen om zoveel mogelijk de elektrische motor mee te gebruiken, want anders val je terug op ‘slechts’ 105 pk met de benzinemotor alleen.
Goed benutte energie
De batterijen zijn weggewerkt onder de koffervloer en vergen dus geen offers. Eens de volle batterijcapaciteit van 8,9 kWh opgeladen is, moet je volgens Kia tot 50 kilometer ver komen zonder een drup benzine te verbruiken. Mits je wat eco-rijtips toepast, lijkt dat cijfer haalbaar in de praktijk. Nog meer goed nieuws. De elektrische motor legt een op het eerste gezicht bescheiden vermogen voor van slechts 60 pk, maar in de praktijk weet hij zich moeiteloos uit de slag te trekken op zijn uppie. Doorgaans zal hij ook elektrisch starten, op voorwaarde dat de batterij toch nog een beetje ‘jus’ heeft.
Je kan ook de ‘auto’ rijmodus inschakelen, waarbij hij zelf de switch maakt tussen de benzinemotor en de elektrische motor, al naargelang van de omstandigheden. Daarnaast heeft hij een ‘hybrid’ rijmodus. Zowel in ‘auto’ als in ‘hybrid’ zal hij de elektrische motor zoveel mogelijk aan het werk zetten. Daarbij kan je al van bij de eerste omwenteling over een koppel van 170 Nm beschikken, waarbij nog een zetje van 265 Nm komt wanneer de benzinemotor bijspringt. In beide rijmodi lijkt de sturing van beide motoren erg efficiënt. We tekenden op gemengd parcours interessante verbruiksresultaten op die schommelen tussen 4 en 5,5 l/100 km. Afhankelijk van het aantal elektrische kilometers dat je daarbij kan doen, kan dat verbruik nog zakken.
Overgang
Deze Kia Ceed is echt een interessante nieuwkomer en overtuigt binnen dit segment. Toch vinden we het jammer dat Kia de technologie niet net dat beetje verder ontwikkeld heeft. Zo zou hij meer energie kunnen recupereren tijdens het remmen met een brake-functie. Ook is de overgang tussen de elektrische motor en de benzinemotor niet altijd even feilloos en voel je soms een onderbreking tijdens die switch op het moment dat de benzinemotor komt aanpikken. Geen grote tekortkomingen, maar gezien de prijs mag de klant zich wel veeleisend opstellen. Kia vraagt 35.390 euro voor deze Ceed SW PHEV. Dat is een prijs waarmee hij niet uit de toon valt ten opzichte van de concurrentie, maar het is tegelijk ook 5.000 euro duurder dan een Ceed SW diesel met 136 pk.
Kia | Ceed SW PHEV |
---|---|
Motor | Elektrische motor + 4 viercilinder benzine, 1.580cc |
Pk | 141 pk bij 5.700 opm |
Nm | 265 Nm bij 4.000 opm |
0-100 km/u | 11 sec |
Top | 195 km/u |
Verbruik (WLTP) | 1,3 l/100 km |
Testverbuik | 4 - 5,5 l/100 km |
CO2 (WLTP) | 29 g/km |
Elektrisch rijbereik (WLTP) | 50 km |
Prijs | 35.390 euro |