De klassieke break staat al een tijdje onder druk. Niet alleen in het grotere D-segment, waar traditionele modellen als de Volkswagen Passat Variant en Ford Mondeo Clipper het moeilijk hebben, maar ook een trapje lager, in het C-segment. Een crossover of een meer gestileerde break met shooting brake-allures geniet vandaag immers de voorkeur van de klant.
Kia wedt met zijn Ceed vandaag op meerdere paarden. De Koreanen hebben immers niet alleen nog steeds de klassieke break in de aanbieding, de SW, maar ook die alternatieven die de klanten willen: een crossover, de XCeed, en een shooting brake, de Proceed. Als je het ons vraagt, is de Ceed SW de versie die je moet hebben, en wel om één reden: ruimte.
Vooraan heeft deze break natuurlijk dezelfde snoet als de vijfdeurs-Ceed, met het Kia-radiatorrooster dat de Koreanen nog steeds tiger nose noemen, maar in profiel is de break uiteraard een stuk langer. De daklijn loopt bijna kaarsrecht door tot achteraan, waardoor je geen toegeknepen glaspartijen hebt zoals in de Proceed. De totale lengte van deze Ceed SW komt uit op 4,60 meter.
Skoda-concurrent
Daarmee legt hij nipt de duimen voor de auto die in dit segment te boek staat als ruimtekampioen: de Skoda Octavia Combi. Diens voorganger moest deze Koreaan dan weer laten voorgaan als het op kofferinhoud aankwam, maar met de nieuwe generatie van de Tsjech zijn de rollen weer omgekeerd. Niet dat deze Ceed SW het schaamrood op de wangen krijgt: met 625 liter aan kofferinhoud met de achterbank rechtop mag je de Koreaan gerust een ruimtewonder noemen. Een die bovendien maar respectievelijk 15 en 35 liter kleiner is dan de Skoda Octavia Combi en de Superb Combi.
Klap je de achterbank neer, dan nemen de Tsjechen wel meer afstand, maar is er met 1.694 liter in deze Ceed SW nog ruimte genoeg om mee te werken. De kofferruimte is ook praktisch genoeg ingericht, met een achterbank die in een 40-20-40-verhouding neerklapt via hendels aan de binnenkant van de kofferklep. Er zijn ook opbergvakken onder de lage koffervloer, haakjes voor boodschappentassen en bevestigingsrails op de vloer.
Tene quod bene
Verder krijg je in deze Ceed SW hetzelfde dashboard als in de gewone Ceed. Dat springt er niet uit door frivole designs of opvallende touchscreens over de hele breedte: het oogt somber en zakelijk, en echt vrolijk word je er niet van. Maar op zich is er niks mis met het klassieke ontwerp van het dashboard: je bedient moeiteloos en desnoods blindelings de klimaatregeling, het infotainmenttouchscreen staat netjes op ooghoogte.
Onder de motorkap is het aanbod van de Kia Ceed SW uitgebreid, met kleine turbobenzines, klassieke dieselmotoren voor de veelrijders, en zelfs een plug-inhybride benzinevariant. Wij reden onze testrit met de 1.6 CRDI van 136 pk. Er is ook nog een versie met 115 pk, die eventueel als milde hybride beschikbaar is. Onze testversie had een manuele zesbak, als alternatief is er een DCT-versnellingsbak met zeven verzetten.
Op zijn Duits
Omdat ons testexemplaar nog geen 1.000 kilometer op de teller had staan konden we nog niet à fond testen, maar zeker met manuele bak moet deze Ceed SW het vooral hebben van zijn koppel van 280 Nm, dat bij 1.500 tpm wordt vrijgegeven. Dat betekent af en toe terugschakelen en bescheiden acceleratiecijfers: 0-100 km/u duurt 10,4 seconden. Bij het accelereren is de dieselklank wel aanwezig, maar tegen constante snelheden verschuift die netjes naar de achtergrond.
Verder is de Ceed SW net als alle andere koetswerkvarianten een auto die in Europa en voor Europa is ontwikkeld, of zo vertellen de Koreanen toch graag. Dat maakt dat het weggedrag voorspelbaar, braaf en veilig is, en het rijcomfort wat aan de droge kant. Of je de 17-duimsvelgen uit de optielijst dus moet aanvinken? Eigenlijk doe je dat beter niet. Wie toch sportiever wil, kan voor de GT Line gaan, of voor de Proceed.
Conclusie
De Kia Ceed SW begint vanaf zo’n 23.000 euro, al zitten de meeste motorvarianten en uitvoeringen in de prijsvork tussen 25.000 en 30.000 euro. Dat is op het niveau van de meeste van zijn concurrenten, al schermen de Koreanen wel met een goedgevulde standaarduitrusting in elke uitvoering, en met zeven jaar garantie. Deze 1.6 CRDI is wellicht niet de uitverkoren versie voor particuliere kopers, maar heeft voor de (zakelijke) veelrijder zeker nog een plaats.