Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Kia EV9, duur… maar wat een luxe! (2024)

De EV9 is de duurste Kia die ooit bij de dealer stond. Het is meteen ook de grootste, best afgewerkte en hij is uiteraard ook volledig elektrisch. Autoscout24 doet de test.

In het kort

Met 5 meter is de EV9 de grootste Kia die je ooit in Europa kon kopen. Het is een knoert van een elektrische container die je wil verleiden met luxe en zitplaatsen… veel zitplaatsen.

Pro

Voordelen

  • - Looks
  • - Afwerking interieur
  • - Ruimte
Contra

Nadelen

  • - Zeurende veiligheidsnufjes
  • - Dimensies eenmaal je moet parkeren
  • - Instapmotor wat benepen voor formaat

De Kia EV9 op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

Geef toe, Kia is on a roll. De Stinger was een sedan die meer rijplezier wist te bieden dan pakweg een BMW 3 Reeks, de EV6 is de natte droom van zowat elke IT’er en de Ceed SW is een uitermate betaalbare stationwagen voor het gewone werkvolk. De Zuid-Koreanen lanceren dan ook vol zelfvertrouwen de EV9, een gigantisch elektrisch vlaggenschip. De stap te ver?

Exterieur

Nou, als wij het voor het zeggen hebben alvast niet! Want de EV9 zegent het straatbeeld met een waanzinnige streep futurisme. Dit is de opperbaas in het EV-landschap en je zal het geweten hebben.

kia-ev9-gtline-blauw-2023-rijtest-07

Met dik 5 meter in de lengte en bijna 2 meter in de breedte is dit een auto die eerder thuishoort op de Amerikaanse Route 66 dan op de Kerkhofstraat in Buggenhout. Ga je voor de GT Line, dan krijg je meteen ook heftige 21-duims velgen, verhoogde dakdragers en bumpers waar ze bij Pimp My Ride enkel maar van konden dromen. Dit is zo subtiel… als een olifant in een porseleinenwinkel.

Interieur

Nu zijn er nog grote elektrische SUV’s. Denk maar aan de Tesla Model X of de Mercedes EQS SUV. Deze EV9 doet echter iets uniek; hij vormt de perfecte symbiose tussen ruimte en luxe. Vanaf de basis pleurt Kia 7 zitplaatsen in deze EV9, desgewenst kan je de middenrij vervangen door twee verwarmde en geventileerde captain chairs.

kia-ev9-gtline-blauw-2023-rijtest-11

Het is echter de afwerking die je even stil maakt. De materialen zijn hoogwaardig, de afwerking van een hoog niveau. Zelfs een Rolls-Royce heeft niet zo’n zachte zonneklep als deze Kia EV9. Ja dit is - nogmaals - een dure Kia, maar hier had vooraan gerust een ster op de motorkap mogen staan.

Motor

Het is dan misschien wat flauw van Kia dat ze de basisversie uitrusten met een nogal onderbemeten elektromotor op de achteras. Nu zijn we de laatsten om te zeggen dat 204 pk en 350 Nm koppel zoutloos is in compacte elektrische auto, maar deze EV9 van 5 meter legt wel 2.5 ton in de weegschaal. De sprint naar de honderd van 9,4 seconden spreekt dan ook boekdelen.

kia-ev9-gtline-blauw-2023-rijtest-02

Nu goed, Kia biedt een oplossing. In de vorm van de EV9 AWD. Die zwiert een extra elektromotor op de vooras en tilt daarmee het vermogen plots naar 385 pk en 700 (!) Nm koppel. Plots sprint deze kolos in 5.3 seconden naar de honderd om pas te toppen bij 200 km/u (in plaats van 180 km/u). Eerlijk? Een tussenvariant zou welkom zijn.

Rijgedrag

Autoscout24 offerde zich op en dook achter het stuur van de EV9 GT Line AWD. Of in mensentaal: de rappe versie. Er zijn EV’s die nog een stuk sneller zijn, maar als we kijken naar het segment van de “zeecontainers”, dan is dit hallucinant. Gelukkig heeft deze EV9 zo veel meer te bieden dan rechtdoorprestaties.

kia-ev9-gtline-blauw-2023-rijtest-03

Zo is de ophanging uitzonderlijk goed afgesteld, ook al tikt de AWD-versie de 2.7 ton aan. De EV9 filtert het wegdek en het geluid als een grote en valt eigenlijk niet uit zijn lood te slaan. Enkel het artificiële zwaar stuur en bemoeizieke veiligheidsnufjes doorbreken de grandeur. Zelfs qua verbruik weet deze EV9 stand te houden. Nu ja… 23 kWh/100 km is meer dan wat je met een VW ID.3 gaat verbruiken, maar deze knaap is wel bijna twee keer zo groot als die ID.3!

Prijs

Het duurste model van Kia dat je tot voor kort kon kopen? Dat was de Sorento met een basisprijs van 53.090 euro. En eerlijk, dat is waarschijnlijk nog steeds het dubbele van wat iemand ooit aan een Kia dacht uit te geven. Het Zuid-Koreaanse merk gaat daar nu vlot over met deze EV9. 71.690 euro, alsjeblieft!

kia-ev9-gtline-blauw-2023-rijtest-04

Het probleem is echter dat - door het ontbreken van een tussenversie - je gedwongen wordt tot de AWD. Die ziet meteen zijn prijs stijgen naar 75.990 euro. Voeg daar nog wat opties aan toe en hopla, je zit aan 80.000 euro. Voor een KIA! Anderzijds, we plaatsen deze EV9 op het niveau van een Mercedes-Maybach EQS SUV die begint bij… 215.000 euro!

Besluit

De EV9 is de duurste en grootste auto die Kia ooit heeft durven verkopen in Europa. Hij weet echter zijn mannetje te staan en verrast door zijn knappe afwerking en pittige aandrijflijn als AWD.

Technische gegevens Kia EV9 AWD

  • Motor: 2x elektromotor, AWD
  • Vermogen: 385 pk
  • Koppel: 700 Nm
  • Batterij: 96 kWh (netto)
  • Laden: 11 kW AC, 210 kW DC
  • 0-100 km/u: 5,3 s
  • Topsnelheid: 200 km/u
  • Bagageruimte: 333 - 2.393 liter
  • Verbruik: 22.9 kWh/100 km (WLTP), 26 kWh/100 km (gemeten, winter)
  • Prijs: Vanaf € 71.690

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Kia Niro HEV (2022) banner

Kia Niro HEV: de zachte overgang

Autotests · Kia
Kia Niro EV (2022) banner

Kia Niro: alle honken bezet

Autotests · Kia
Kia Sportage (2022) banner

Kia Sportage: scherp gelijnde allemansvriend

Autotests · Kia
Ontdek meer