Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Kia Niro: alle honken bezet

Na het succes van de eerste Niro gaat Kia voor nummer twee. Onder het motto never change a winning team blijft het recept van de populaire crosssover onveranderd. De nieuwe generatie is er dus nog steeds als hybride, plug-inhybride en in een elektrische versie.

Pro

Voordelen

  • - Krachtige aandrijflijnen
  • - Elektrisch rijbereik
  • - Ruimer interieur
Contra

Nadelen

  • - Optiebeleid
  • - Prijzen
  • - Beenruimte achteraan (EV)

De komst van de Kia Niro in 2016 betekende een scharniermoment voor het Koreaanse merk. Voor het eerst lanceerde het immers een uitsluitend geëlektrificeerd model. Een versie met alleen een verbrandingsmotor stond er dus niet in de catalogus. Doorheen de jaren kreeg de hybride Niro nog een plug-invariant en zelfs een elektrische e-Niro.

Kia Niro EV (2022) statisch, vooraanzicht

Met meer persoonlijkheid

Die veelzijdige aanpak zorgde ervoor dat deze Kia-crossover een stevige plek innam in het B-segment. Ondanks zijn looks, want de Niro van de eerste generatie zag er nogal... banaal uit. Maar dat is verleden tijd, want deze nieuwe generatie is meer coherent, moderner en ligt aangenamer op het netvlies.

De nieuwe Niro staat bovendien op een nieuw platform, waardoor hij 20 kilogram kwijt is en tegelijk gegroeid is. Hij is 25 millimeter langer en hoger, de wielbasis nam met 20 millimeter toe. Belangrijker nog: hij houdt er een resoluut atypische stijl op na. De voorkant met het lage radiatorrooster wordt geflankeerd door lichtblokken met een hoekige lichtsignatuur. Op de flanken kun je de C-stijl optioneel een contrastkleur geven. Dat is trouwens niet zomaar een vinylsticker die er snel-snel op wordt gekleefd, maar een aerodynamisch element dat de lucht naar de achterruit geleidt. Achteraan zie je een stevige kofferklep met twee fijne en elegante lichtblokken.

Kia Niro EV (2022) statisch, achteraanzicht

Familiebanden

Het exterieurdesign volgt zijn eigen weg, maar het interieurontwerp ligt in lijn met de andere recente Kia-producten. Je krijgt dus de draaiknop voor de versnellingsbak, het touchscreen voor de klimaatregeling, het tweespakige stuur en de twee geïntegreerde schermen van de recente Kia EV6 en Sportage. De Niro voegt er wel zijn eigen touch aan toe. Het infotainmentscherm (tot 10,25 duim) staat lager en het dashboard is voorzien van aangename sfeerverlichting. Wat een verschil met zijn voorganger...

Dat geldt trouwens ook voor de afwerking. De harde plastics zijn ingeruild voor zachte materialen en synthetisch leder – of veganistisch, als je het met een hippere term wil benoemen. Door de toegenomen wielbasis is de ruimte aan boord ook groter, vooral op de achterste zitplaatsen. De koffer groeit eveneens mee: het volume gaat er met 20 liter op vooruit bij de plug-inhybride (348 liter). Bij de elektrische versie bedraagt het koffervolume zelfs 475 liter.

Kia Niro EV (2022) dashboard

Energiebronnen

Jawel, de Niro is er nog steeds als elektrische auto, als hybride en als plug-inhybride. De koers blijft dus dezelfde, maar de aandrijflijnen evolueerden wel. De hybrides gebruiken dezelfde basis: een 1.6-viercilinder met elektromotor die is ingewerkt in de zestrapsversnellingsbak met dubbele koppeling. De ‘gewone’ hybride produceert in totaal 142 pk, terwijl de plug-in een grotere elektromotor (62 kW) heeft om in totaal 183 pk te produceren. Hij krijgt bovendien een batterij van 11,1 kWh voor een elektrisch rijbereik van 65 kilometer (WLTP).

Toch is de interessantste versie – en dat hadden we onszelf pakweg tien jaar geleden nooit horen zeggen – de elektrische versie. De Niro EV (zeg dus niet langer ‘e-Niro’) heeft minstens even goeie technische eigenschappen. Onder de vloer zit een batterij met nettocapaciteit van 68,8 kWh. Die voedt een elektromotor van 204 pk en moet genoeg stroom leveren om 460 kilometer (WLTP) af te leggen. Interessant dus. Omdat de batterij onder de vloer zit, is dit bovendien de versie met de ruimste koffer, zonder de opbergruimte vooraan van 20 liter te vergeten. Het enige minpunt (als we er dan toch moeten noemen): de hoge vloer neemt elke kans weg om achteraan je voeten onder de voorzetels te laten glijden.

Kia Niro EV (2022) interieur

Homogeen

Onderweg is de Kia Niro ongeacht de aandrijflijn een aangename metgezel. Het begint met een goede zichtbaarheid, een rijpositie die alle gestaltes toelaat en een geslaagd algemeen comfort. De geluidsisolatie kon iets beter zijn uitgewerkt, maar de schokdemping levert goed werk af. De aangename verrassing is het weggedrag. Ondanks het lichte stuur en soepele chassis blijkt de Niro in het bochtenwerk redelijk dynamisch. De elektrische versie presteert het best doordat hij zo homogeen is. De hybrides lijden lichtjes onder een aarzelende automaat, je voet van het gaspedaal halen om energie te recupereren staat gelijk aan ‘alles of niks’.

De laatste jaren is de Hyundai/Kia-groep met de komst van plug-inhybrides en elektrische auto’s meester geworden in zuinigheid. Dat geldt ook voor de nieuwe Niro. Tijdens onze testritten in de buurt van Frankfurt haalde de plug-inhybride een elektrisch rijbereik van meer dan 50 kilometer zonder een druppel benzine. De elektrische versie presteeerde nog beter met een gemiddeld verbruik van 13,4 kWh/100 km ondanks onze weinig ecologische rijstijl. Dat is heel wat beter dan de 16,2 kWh/100 km die Kia officieel opgeeft, en moet ervoor zorgen dat je het WLTP-rijbereik van 460 kilometer meet gemak haalt.

Kia Niro EV (2022) rijdend, vooraanzicht

Prijzen

In de catalogus van de nieuwe Niro is er van alles wat. Het gamma begint met de hybride, vanaf 29.990 euro. De plug-inhybride kost 38.790 euro en staat daardoor al een trapje hoger, maar de elektrische versie gaat nog net iets verder: hij begint vanaf 43.990 euro. De standaarduitrusting ls al relatief uitgebreid, met het hele infotainmentsysteem (behalve navigatie), ledkoplampen en sleutelloos starten. De warmtepomp – belangrijk voor het rijbereik – is alleen beschikbaar op de topversie of als optie (1.500 euro).

Kia Niro EV (2022) rijdend, achteraanzicht

Conclusie

De nieuwe Kia Niro zal opnieuw in de smaak vallen, zowel bij bedrijven als bij particulieren. De verschillende aandrijflijnen blijven bewaard en worden zelfs verbeterd, de nieuwe en opvallende looks zullen hem eindelijk doen opvallen tussen alle andere kleine crossovers.

Kia Niro EV (2022)

  • Motor: elektromotor
  • Vermogen: 204 pk
  • Koppel: 255 Nm
  • Overbrenging: automatisch, vaste verhouding
  • 0-100 km/u: 7,8 s
  • Topsnelheid: 167 km/u
  • Koffervolume: 475 l
  • Batterijcapaciteit: 64,8 kWh
  • Rijbereik: 460 km (WLTP)
  • Verbruik: 13,2 kWh/100 km (gemeten)
  • Catalogusprijs: € 43.990

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

kia-ev9-gtline-blauw-2023-rijtest-05

Test: Kia EV9, duur… maar wat een luxe! (2024)

Autotests · Kia
Kia Niro HEV (2022) banner

Kia Niro HEV: de zachte overgang

Autotests · Kia
Kia Sportage (2022) banner

Kia Sportage: scherp gelijnde allemansvriend

Autotests · Kia
Ontdek meer