De eerste generatie van de Kia Niro verscheen in 2016, deelde zijn basis met de Hyundai Ioniq en beschikte over heel wat kwaliteiten. Zijn drie verschillende aandrijflijnen bijvoorbeeld, waardoor je een volledig elektrische Kia Niro had, een plug-inhybride of een klassieke hybride – net als bij de Ioniq. Tel daarbij een volledige uitrusting en royale garantie, en het is geen wonder dat de Niro als opstapje richting elektrificatie de derde populairste Kia in het gamma werd.
Opposites United
Alleen verbleekte de Niro wat naast de meer opvallende recente Kia-producten, zoals de Sportage en de EV6. Deze tweede generatie mag dus ook meer gezien worden en volgt dezelfde ‘Opposites United’-stijlgids. Dat levert een breed radiatorrooster op dat wordt doorbroken door een streepje koetswerkkleur en dagrijlichten met een opvallend hartslagpatroon aan de voorkant. In profiel gaat de aandacht naarde C-stijl, die optioneel in een contrastkleur kan worden uitgevoerd en die samen met de 16-duimsvelgen op deze HEV de luchtgeleiding optimaliseren. Achteraan lopen de fijne, hoekige lichtblokken door tot onder de dakspoiler.
In zijn geheel speelt deze tweede Kia Niro nog meer de crossoverkaart. Hij staat dan ook op een nieuw platform, dat de Niro stijver en veiliger maakt, en dat ook ruimere binnen- en buitenafmetingen oplevert. De Niro werd in alle richtingen enkele centimeters groter: de wielbasis is nu 2,72 meter lang, de totale lengte 4,42 meter, de breedte 1,83 meter en de hoogte 1,57 meter. De batterij van ‘onze’ Niro HEV wordt op het nieuwe platform trouwens volledig onder de achterbank ingewerkt, wat een niet onaardige 451 liter aan kofferruimte oplevert. Met de achterbank neer wordt dat 1.445 liter.
Sprong voorwaarts
Nog binnenin maakt de Niro opnieuw een sprong voorwaarts in zijn aankleding. Het wat klassieke, burgerlijke dashboard wordt ingeruild voor een meer futuristische boordplank, die duidelijk zijn inspiratie bij de EV6 haalt. Met een digitale tellerpartij van 10,25 duim die naadloos in het even grote infotainmentscherm overloopt, met een minimalistische bediening voor de klimaatregeling en datzelfde infotainment, met een draaiknop voor de versnellingsbak en met een tweespakig stuur. Het valt in de smaak, maar kampt wel met enkele kleine minpuntjes.
Zo is de doorlopende schermpraal pas standaard in de tweede uitvoering, net als de draaiknop voor de versnellingsbak. Daarnaast is de materiaalkeuze niet altijd even geslaagd, en staat de keuzeknop voor de rijmodi – Eco en Sport, die op deze HEV eigenlijk overbodig is – wat verloren onderaan het stuur. Wel fijn is dat je ook op deze HEV vanaf de tweede uitvoering de recuperatie van de remenergie kunt instellen in drie verschillende standen. Ook geslaagd: de ruim openzwaaiende achterportieren en de verstelbare rugleuning van de achterbank – al kan dat ook weer pas vanaf de tweede uitvoering.
Gemoedelijk gaat ook
Onder de motorkap gebruikt onze Kia Niro HEV dezelfde 1.6 GDi SmartStream-viercilinder en DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling en zes verzetten als de plug-inhybride Niro. De elektromotor van 32 kW (44 pk) is weliswaar minder krachtig, waardoor het systeemvermogen van de Niro HEV uitkomt op 142 pk en 147 Nm. Genoeg om de Koreaan naar 100 km/u te sturen in een gemoedelijke 10,4 seconden en hem een topsnelheid van 165 km/u te geven.
Hoewel het nieuwe platform deze Niro betere ophangings- en stuurcapaciteiten toedicht, is het dus allesbehalve een sportieve stuurder. Zijn grootste ambitie is zo efficiënt mogelijk uit de hoek komen, en dus het maximale te halen uit zijn hybride aandrijflijn. De batterij met beperkte capaciteit van 1,32 kWh laat dan misschien geen langere afstanden volledig elektrisch toe, de Niro HEV probeert de elektromotor wel zoveel mogelijk in te zetten.
Zo start deze Kia bijvoorbeeld altijd in Eco-modus, werd de fysieke achteruitversnelling in de DCT-bak eruit gegooid en gebruikt de Niro daar nu gewoon de elektromotor voor. Zet je je eigen mindset ook zoveel mogelijk op efficiëntie en wissel je de snelweg af met secundaire wegen en bebouwde kom om de elektromotor te laten renderen, dan is het zelfs prima mogelijk om het opgegeven WLTP-verbruik te halen. Zo geeft Kia 4,4 tot 4,7 l/100 km op voor deze Niro HEV, en klokten wij af op 4,8 l/100 km.
Prijzen
Het bescheiden verbruik verzacht de pijn van de catalogusprijzen enigszins, want zoals alle andere moderne auto’s is ook deze Niro HEV niet meer van de goedkoopste. De vanafprijs begint bij 30.990 euro (uitvoering Pure), maar om optimaal van alle voordelen van deze nieuwe Niro te profiteren moet je dus uitwijken naar de tweede uitvoering (Pulse). Die begint bij 34.490 euro. Gelukkig hoef je dan nauwelijks nog in de optielijst te zijn, want met zetel- en stuurverwarming, navigatie en uitgebreide rijhulp is de standaarduitrusting hypervolledig.
Conclusie
Kia is er met deze tweede generatie Niro prima in geslaagd om zijn wat banale voorganger te doen vergeten. Gelukkig hebben de Koreanen alle sterke punten van de eerste generatie overgenomen, waardoor deze Niro HEV een efficiënte aandrijflijn combineert met verrassend veel ruimte en een royale standaarduitrusting. Wel moet je de portefeuille vandaag iets verder opentrekken dan voordien...