Kia gaf zijn Optima in 2014 een kleine opfrisbeurt waarbij meteen de hybride aandrijflijn verder werd verfijnd. Zo moet de combinatie van de 2 liter-benzinemotor met 150 pk en de krachtigere elektromotor, die voortaan goed is voor 35 kW of 47,6 pk, weer wat vinniger en zuiniger uit de hoek komen. Het systeemvermogen en -koppel van 177 pk en 319 Nm gaan nu gepaard met een verbruik van 5,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 119 g/km. Klinkt prima, maar wat brengt de realiteit?
Goed gevoel
Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: de Optima is zeker niet de meest performante of meest efficiënte hybride in zijn klasse of daarbuiten. Ondanks zijn stijlvol voorkomen heeft hij evenmin de uitstraling of het prestige van de Duitse concurrenten met dezelfde proporties. Hem vergelijken met een kanjer als de BMW 5 ActiveHybrid houdt natuurlijk geen steek, aangezien je voor deze Kia nog niet eens de helft moet neertellen. De Optima Hybrid verandert al van eigenaar voor 29.990 euro, net evenveel als de dieselversie trouwens, maar dan meteen met een automaat inbegrepen.
De Exectutieve topversie kost 6.500 euro meer en biedt alle mogelijke snufjes, tot een panoramisch dak en een lederen interieurbekleding met zetelverwarming achteraan toe. Dat laatste werd enorm door de passagiers geapprecieerd, want zo’n comfort verwacht je niet meteen in een Kia. Kortom, de Optima Hybrid slaagt erin iedereen een goed gevoel te bezorgen: de pa die hem moet betalen en een gerust hart heeft met 7 jaar garantie, en de rest van het gezin dat geniet van de genereuze luxe en comfort aan boord.
Minpuntjes
De Optima Hybrid heeft aan zijn 177 pk genoeg om zich vlot door het verkeer te begeven. En dat doe je eigenlijk spontaan tegen een gezapig tempo. Gewoon meeglijden in de verkeersstroom en genieten van de stilte aan boord . De benzinemotor blijft namelijk discreet op de achtergrond als je gaspedaal met zachtheid behandelt en de start wordt meestal elektrisch ingezet.
Dan zou je verwachten dat het normverbruik van 5,1 l/100 km makkelijk haalbaar is, maar in realiteit heeft de Optima Hybrid toch steeds een tweetal liter meer nodig. Lang niet slecht voor een berline van deze omvang, maar anderzijds toch wat teleurstellend, zodat de 1.7 turbodiesel nog steeds een beter alternatief blijft voor veelrijders.
Een tweede belangrijk minpunt is de zéér kleine koffer met een inhoud van 382 liter, die amper meer bagage kan slikken dan een stadsauto. De reden hiervoor is dat de Optima niet van meet af aan als hybride is ontwikkeld en dat het batterijpakket eenvoudig achterin de koffer werd gepoot. Wie (terecht) meer laadvolume wil, zal eens te meer zijn aangewezen op de 1.7 CRDi die het volledige koffervolume van 505 liter biedt.
Conclusie: Beschouw deze Optima Hybrid als een Aldi-product: van verrassend degelijke kwaliteit voor een zeer scherpe prijs, maar met toch een paar belangrijke minpunten tegenover de topmerken.