Toegegeven, de Sportswagon duikt maar laat op in de carrière van de Kia Optima. Maar hij is duidelijk geen half werk van het designdepartement. Zijn achterkant is even mooi geprofileerd als de sedan, met knappe raamstijlen en brede schouders die hem karakter geven. Deze Sportswagon past mooi in het rijtje knappe Kia’s dat we onder het oog van Peter Schreyer zagen ontwikkelen, u weet wel, die designer die Kia wegplukt bij… Audi. Is dat ook waarom veel van mijn vrienden hem voor een Duitse break hielden? Misschien. Al valt vooral op dat iedereen positief was.
Knappe afwerking
Ik ga niet verbergen dat het voor mij al een hele tijd geleden was dat ik nog in een Kia stapte, de Sorento uit 2010 was de laatste. Ik was zelf verbaasd van de kwaliteitssprong die Kia sindsdien maakte. De kwaliteit van het interieur van onze testwagen was indrukwekkend, ook al ging het hier om een luxueuze Sense-afwerking. Ja, de stijl is sober, ernstig en de keuze voor zwart stemt je niet meteen vrolijk. Er is vast een link naar de herkomst van de designer. Maar de kwaliteit is op de afspraak, met zachte plastics en een goede assemblagekwaliteit. Erg Duits, opnieuw.
Je zou kunnen zeggen dat de textuur van het plastic soms te korrelig is, of dat het leder wel erg namaak lijkt, maar dan ben je al een wel zeer kritische geest. Achteraan worden de passagiers verwend met een beenruimte die naast die van de Skoda Superb mag staan. Zijn koffer is minder groot dan die van de super-Tsjech, maar met een basisvolume van 552 liter zal hij niet gauw ontgoochelen. Temeer omdat de achterbank in drie delen (40-20-40) plat kan.
Al van bij het basisniveau (Business) krijgt de Kia Optima Sportswagon al automatische airco met twee zones, GPS, achteruitrijcamera en regensensor, en dat voor een basisprijs van 28.990 euro. Onze luxueuze uitvoering die we meekregen voegt daar nog 360 graden camerazicht aan toe, parkeerassistentie, botsingwaarschuwing achteraan, geventileerde stoelen enzovoort. Het is moeilijk om beter te vinden voor 41.490 euro.
Cruiser, geen sprinter
Kia biedt twee motoren aan: de 2.0 T-GDI met 245 pk uit de sportieve GT die we vorige week nog testten, en de dappere 1.7 CRDi met 135 pk. Een motor die het gros van de verkoop voor zijn rekening neemt, en die de enige kanshebber is in de fleetmarkt. We reden hem in combinatie met de zeventraps dubbelekoppelingsbak. Een combinatie die mooie prestaties neerzet. De motor, die Kia deelt met Hyundai, etaleert ook hier de goede vorm die we al elders mochten ontdekken. Dankzij zijn 340 Nm koppel heeft hij steeds genoeg kracht, terwijl de versnellingsbak nog steeds even zacht schakelt. Wat deze break niet graag heeft, is een brutaal rijgedrag. Zijn onderstel is volledig op comfort afgestemd, elke poging tot sportief rijden wordt afgestraft met grote rolbewegingen in de bochten. De versnellingsbak weigert ook sneller te schakelen. Maar wie er een normale rijstijl op nahoudt, zal zijn gemiddeld verbruik makkelijk richting 5,8 l/100 km zien zakken (4,6 l/100 km officieel). Daarmee sloten we ook onze testweek af.
Kia Optima Sportswagen 1.7 CRDi 7-DCT |
---|
Motor: viercilinder turbodiesel, 1.685 cc |
135 pk bij 4.000 opm |
340 Nm bij 1.750 – 2.500 opm |
0-100 km/u: 11,1 sec |
Top: 203 km/u |
Verbruik: 4,6 l/100 km |
Testgemiddelde: 5,8 l/100 km |
CO2: 120 g/km |
Prijs: 34.890 euro |