In het kort
In een segment vol concurrenten weet de Kia EV3 zich staande te houden dankzij een efficiënte elektromotor en een meer dan royale binnenruimte. En dan hebben we het nog niet eens over de prijs gehad...
In een segment vol concurrenten weet de Kia EV3 zich staande te houden dankzij een efficiënte elektromotor en een meer dan royale binnenruimte. En dan hebben we het nog niet eens over de prijs gehad...
Als we het bij Kia over elektrische auto’s hebben, dan moeten we het over 'EV' hebben. De EV6 zette de toon met een specifiek platform, maar het was de EV9 die de familie uitbreidde. Letterlijk en figuurlijk, gezien zijn omvang. Nu is het tijd voor de kleinste telg van de familie: de nieuwe EV3.
Net zoals zijn broer met een drie keer grotere nummer, belichaamt de EV3 de nieuwe designtaal van Kia. Het resultaat is een reeks strakke lijnen en een minimum aan afgeronde hoeken, waardoor we een kleine crossover met een mooi gezicht krijgen. Maar zo klein is hij niet. Kia plaatst hem in het B-segment - samen met de Jeep Avenger en Peugeot 2008 - maar met een lengte van 4,30 m komt hij dicht in de buurt van de bovenkant van het segment.
En laten we het eens over zijn uiterlijk hebben. Hij heeft verticale koplampen met een hoekige visuele signatuur en helemaal geen grille. De grille bevindt zich stiekem onder de nummerplaat. Aan de zijkanten heeft de EV3 kunststof wielkasten - mat op het instapmodel, glanzend op het topmodel - en wielen van 17 tot 19 inch. Tot slot lijkt de achterkant van de auto, net als de voorkant, op een Iron Man-masker, met zijn kleine achterruit, hoge achterklep en slanke LED-verlichting.
Voor één keer beginnen we het gedeelte over het interieur... met de koffer! De bagageruimte van de EV3 is 460 liter. Voor het segment is dat royaal. Ondanks de hoge laaddrempel passen alle koffers van een gezin erin. Bovendien zit er nog 25 liter onder de motorkap voor de kabels! Deze grote bagageruimte is slechts één element van de royale binnenruimte. Dankzij de grote wielbasis (in termen van totale afmetingen) van 2,68 m, genieten de achterpassagiers van voldoende beenruimte.
Vooraan neemt de EV3 een bladzijde uit het boek van zijn grote broer EV9, maar voegt er zijn eigen sausje aan toe. Hij heeft een horizontaal dashboard dat wordt gedomineerd door schermen gegroepeerd achter een enkele plaat. Dit zijn er drie, voor het infotainmentsysteem (12,3 inch), de airconditioning (5,3 inch) en de boordinstrumenten (12,3 inch). Tot slot profiteert de EV3 dankzij een verlaagde airconditioning niet alleen van veel ruimte, maar ook van een overvloed aan opbergruimte. Er is zoveel ruimte dat Kia een schuifpaneel aan de middenconsole heeft toegevoegd. Zodat je je picknick kunt opeten?
Ondanks zijn kleinere afmetingen deelt de nieuwe EV3 meer dan een paar letters met de EV6 en EV9. Ja, ook hij is gebaseerd op het modulaire eGMP-platform. Toch zijn er een paar veranderingen. Zo is de achterwielaandrijving geschrapt ten gunste van een enkele motor met 204 pk en een koppel van 283 Nm op de vooras.
Tot slot is het 800 volt boordnet - dat 4 jaar geleden de krantenkoppen haalde - vervangen door 400 volt om kosten te besparen. De EV3 is uitgerust met speciale batterijen. Het instapmodel heeft een accu van 58,3 kWh en de long-range versie biedt 81,4 kWh. “Long Range' is niet alleen een marketingnaam, want de EV3 heeft een bereik tot 605 km! De kleinste batterij heeft een bereik van 436 km. Volgend jaar wordt een GT-versie aan het gamma toegevoegd, met vierwielaandrijving en meer vermogen.
Op dit moment lijkt de nieuwe Kia EV3 zijn doel te bereiken. Maar het beste moet nog komen. Nee, het is niet de meest dynamische elektrische crossover. Maar wie wil er nu echt een sportwagen in dit segment? De EV3 is gewoon comfortabel. Dat is al het geval bij het instapmodel, maar de GT Line-versies verhogen dat comfort met frequentie selectieve dempers. Deze actieve demping technologie biedt een vering die een SUV uit het topsegment waardig is.
Naast het veercomfort profiteert de EV3 ook van een goed ontworpen geluidsisolatie. Hier en daar worden wat aerodynamische geluiden gefilterd, maar het moet gezegd worden dat hij het beter doet dan de meeste van zijn rivalen. Hetzelfde geldt voor het verbruik. Zoals gebruikelijk bij Kia - en Hyundai, met wie het eGMP-platform wordt gedeeld - ligt het werkelijke verbruik ver onder de officiële cijfers. Het klopt dat de Portugese zon weinig effect heeft op de batterij, maar ondanks het bochtige asfalt wist 'onze' EV3 met zijn grote batterij slechts 12,8 kWh/100 km te verbruiken. Dat is ver onder het homologatiecijfer van 14,9 kWh/100 km...
Laten we eerlijk zijn, Kia is niet langer de meest betaalbare van de mainstream fabrikanten. Toch weet het merk nog steeds te overtuigen met zijn uitrusting en aandrijflijnen. Voor de EV3 hebben de Koreanen echter besloten om terug te keren naar hun goede oude gewoontes... zonder de nieuwe te verliezen! De Kia EV3 begint bij € 36.890. Dat is minder dan een Peugeot e2008, maar de Kia biedt meer uitrusting, meer actieradius en meer ruimte. De versie met de grote 81,4 kWh batterij begint bij € 41.190. 600 km actieradius voor minder dan € 45.000... dat is ongehoord!
Zoals onze vrienden aan de andere kant van de oceaan zouden zeggen: de EV3 is een homerun! Hij biedt niet alleen meer dan royale binnenruimte en een goede actieradius, maar hij heeft ook een goed gevulde standaarduitrusting en een zeer redelijke prijs. Kijk en leer, Europese merken.
Technische fiche: Kia EV3 81,4 kWh FWD (2024)