Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Kia EV6: juiste moment, juiste plaats

Geen merk blijft zo onder de radar bij het grote publiek als Kia. Tijd om daar verandering in te brengen. Met de EV6 als (elektrisch) strijdwapen. Dit is misschien wel jouw volgende leasingwagen.

Willen of niet, de komende jaren zal de leasingrijder over moeten stappen naar een volledig elektrische auto. Goed nieuws echter, want het aanbod groeit sneller dan kattenkruid in de tuin van ondergetekende. Dé misschien wel strafste inzending van dit jaar komt niet van bij Tesla, Polestar of Audi. Wel van bij… Kia?!

AS24 Kia EV6 2021 statisch voor

Straaljager

Hoewel we bij Autoscout24 niet bijgelovig zijn, kan je niet anders stellen dan dat deze EV6 op het juiste moment op de juiste plaats verschenen is. Want de zakelijke klant zoekt niet alleen door overheidsverplichtingen naar een elektrische auto, hij wil ook een auto met het technologisch kunnen van een Tesla of Porsche… voor minder geld.

Insert de EV6, een fraaigelijnde elektrische auto die op technologisch vlak een groot deel van zijn concurrenten in hun onderbroek zet. Een technologisch statement dat ook een designstatement mocht worden. Want geef toe, visueel is de EV6 een zeer indrukwekkende auto geworden. Met zijn scherpe lijnen, indrukwekkende derrière en spoiler die net wat breder uitloopt dan het dak. Zei daar iemand "gevechtsvliegtuig op wielen"?

AS24 Kia EV6 2021 statisch achter

Chauffeur-minded

Het gevoel van sportiviteit dat je aan de buitenkant ziet neemt deze EV6 ook grotendeels aan de binnenzijde over. De cockpit is rond de chauffeur opgebouwd, de zitpositie is lekker laag en de twee digitale schermen pal voor je neus zijn indrukwekkend. Ook de afwerking is op punt! Al hadden we liever wat minder blinkend plastic op de middenconsole gezien. Niet alleen krasgevoelig, ook vervelend bij zonnige dagen.

Achterin zullen passagiers geen hoofdruimte tekort komen, al staat de achterbank redelijk laag waardoor grotere personen met de knieën in hun nek lijken te zitten. De koffer is met zijn 490 liter meer dan acceptabel en ook vooraan heb je nog een frunk van 52 liter. Al slinkt die tot een twintigtal liter als je voor de vierwielaangedreven variant gaat. Met dank aan de extra elektromotor op de vooras.

AS24 Kia EV6 2021 interieur

Welke versie kiezen?

Dat brengt ons natuurlijk naadloos naar de technische details van deze EV6. Oké, we gaan proberen jullie niet in slaap te doen vallen. Initieel introduceert Kia drie varianten, om dan volgend jaar ook nog een volbloed GT te lanceren. Het gaat dan over een instapper met een accu van 58 kWh en een elektromotor op de achteras van 170 pk. Daarboven staat een versie met een batterij van 77,4 kWh en een motor op de achteras van 229 pk. Ten slotte kan je die grotere batterij ook nog krijgen met vierwielaandrijving. Goed voor een systeemvermogen van 325 pk.

De meest voor de hand liggende keuze is de EV6 Long Range RWD. Of in mensentaal: de versie met 77,4 kWh aan accu en 229 pk. Simpelweg omdat die de perfecte verzoening is tussen vermogen (altijd leuk) en range (zo mogelijk nog leuker). Over die range gesproken: we reden de EV6 op glooiende bergwegen in Spanje. Daardoor is het verbruik van 24 kWh (323 km rijbereik) hoogstwaarschijnlijk niet representatief. Mik eerder op een rijbereik tussen de 400 en 500 kilometer. Als je dan weet dat snelladen gaat aan 250 kW, dan ben je klaar voor de toekomst.

AS24 Kia EV6 2021 rijdend voor

Stuurmansauto

Of de EV6 ook nog een stukje rijdt? Godgloeiende ja! Want het lijkt erop dat de ingenieurs een duidelijk missie kregen bij de ontwikkeling. Je moet namelijk weten dat deze EV6 een neefje is van de Hyundai Ioniq 5. Waar die andere Zuid-Koreaan duidelijk de kaart van comfort trekt, werpt deze EV6 een portie dynamisme in de strijd. Met dank aan een snellere stuurratio, straffere antirolstangen en unieke dempers.

Het resultaat is een auto die zich - dankzij het lage zwaartepunt van de accu’s - aangenaam door de bochten laat sturen, zonder dat het ooit écht hard wordt. De EV6 is een stuurmansauto die weet dat eigenaars ook vaak gewoon braaf over de autosnelweg zullen zoemen. Een geslaagde combinatie tussen een dynamisch weggedrag en comfort!

AS24 Kia EV6 2021 rijdend achter

Conclusie

Hoewel Europese automerken er alles aan doen om die vervelende elektrische Amerikaan te verdrijven, zijn het de Zuid-Koreanen die de grootste indruk weten te maken. De EV6 koppelt hallucinant lage leasingprijzen aan hypermoderne technologieën, een aangenaam rijgedrag en een fraai interieur.

Pro

Voordelen

  • - Duidelijk imago
  • - Technologisch wonderkind
  • - Rijgedrag
Contra

Nadelen

  • - Zitcomfort achteraan
  • - Zwart plastic op middentunnel
  • - Levertijden (op moment van schrijven)

Kia EV6 Long Range 2WD (2021)

  • Motor : Elektromotor achteras
  • Vermogen : 229 pk
  • Koppel : 350 Nm
  • Transmissie : Automaat
  • 0-100 km/u : 7,5 s
  • Topsnelheid : 185 km/u
  • Koffervolume : 490 l + 52 l
  • Batterij : 77,4 kWh
  • Autonomie : ca. 450 km
  • Verbruik : 24 kWh/100 km (getest)
  • Catalogusprijs : € 47.990

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

kia-ev9-gtline-blauw-2023-rijtest-05

Test: Kia EV9, duur… maar wat een luxe! (2024)

Autotests · Kia
Kia Niro HEV (2022) banner

Kia Niro HEV: de zachte overgang

Autotests · Kia
Kia Niro EV (2022) banner

Kia Niro: alle honken bezet

Autotests · Kia
Ontdek meer