Kia komt steeds sterker voor de dag en eist vooral in de bescheidenere marktsegmenten een hoofdrol op. Het is dan ook toeval dat je almaar vaker de door Peter Schreyer gestileerde neuspartij in de achteruitkijkspiegel ziet opduiken. Wen er maar aan, want er staat alweer een nieuwe fraaie sportieve driedeurs in de Kia-showrooms: de Proceed.
Schoonheid doet lijden
Het design van de Proceed is zonder meer geslaagd, maar levert wel enkele kleine ongemakken op. Zo belemmeren de aflopende daklijn en de brede C-stijl van de coupé het zicht wat naar achter, wat vooral bij parkeren lastig is. Verder hebben de voorstoelen geen geheugenfunctie, zodat je ze telkens opnieuw moet instellen, nadat iemand achteraan plaatsnam. En ook de gordelhouders vooraan zijn niet echt handig om vast te grijpen.
Topkwaliteit
Gelukkig zijn dit de enige schoonheidsfoutjes op conceptueel vlak, want verder maakt de Koreaan een zeer goede solide en kwaliteitsvolle indruk. In het interieur lijken de toetsen en schakelaars zelfs van een hoger klasse te komen en is de gebruikte kunststof van prima kwaliteit. Dit zijn slechts enkele sterke troeven van de Proceed, waarmee Kia er waarschijnlijk moeiteloos in slaagt weer nieuwe klanten te winnen.
Een bijkomend pluspunt is dat de Proceed reeds in zijn basisversie rijkelijk is uitgedost met onder meer aluvelgen, een gekoeld opbergvak of een multifunctioneel stuurwiel. Wie meer snufjes of luxe wil, kan nog kiezen voor de hogere uitrustingsniveaus of packs, die echter jammer genoeg alleen op de reeds compleet uitgeruste topversie verkrijgbaar zijn. Een vreemde beslissing van de marketingafdeling.
1.6 benzine of diesel
Een sportief getinte wagen als de Proceed heeft power nodig. Dus stopte Kia twee vinnige 1.6 viercilinders onder de motorkap waarmee telkens een top van een kleine 200 km/u gehaald wordt. De benzineversie met directe injectie is goed voor 135 pk en de turbodiesel levert 128 paarden, wat in beide gevallen volstaat voor een vlot tempo.
Mooi daarbij is het perfecte samenspel tussen de motorprestaties, de spreiding van de standaard zesbak en het strakke onderstel. Hiermee kijk je steeds uit naar een bochtenrijk parcours, dat met de optionele, variabele servobesturing nog eens zo aangenaam wordt. De demping valt eigenlijk wel iets te straf uit om comfortabel te blijven en daarmee wil de Proceed ook al eens een stapje opzij zetten op oneffenheden.
De Kia Proceed verandert van eigenaar voor minstens 16.490 € en geniet uiteraard van de zeven jaar garantie die het merk op zijn modellen biedt.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Kia
Klik hier en zoek uw occasie Kia Pro Ceed tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Kia Pro Ceed, en een selectie van tweedehandse