Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Kia Sorento – Soft geworden

Met de eerste generatie Sorento maakte Kia een hoofse buiging naar de Lexus RX van weleer. Maar het nieuwe model straalt veel meer een eigen karakter uit, zonder zijn oorspronkelijke troeven te vergeten: luxe, aan een klein(er) prijsje

De goedkoopste vierwielaangedreven Sorento slaat een gat van 32.990 euro in je portefeuille. Dat lijkt veel, maar het is nog steeds enkele duizenden euro’s goedkoper dan – we zeggen maar wat – een Audi Q5 of een BMW X3. De Sorento biedt dan niet alleen meer ruimte, maar ook een betere uitrusting. En voor 27.390 heb je al een voorwielaangedreven Sorento, al is dat wel een 2.4 benzine. De voorwielaangedreven 2.2 diesel kost 30.990 euro. Dat is een prijsstijging ten opzichte van het oude model, maar je krijgt dan ook meer auto in ruil. Letterlijk, want de Sorento is 10 centimeter gegroeid tot 4,70 meter.

Meer SUV, minder jeep

Qua karakter evolueert de Sorento meer richting SUV dan offroader. Het klassieke ladderchassis heeft plaats gemaakt voor een zelfdragend koetswerk, een gewichtsbesparing van 150 kilogram. De starre achteras is ingeruild voor een onafhankelijke wielophanging. Gevolg: hij kan minder zware lasten trekken (2,5 ton in plaats van 3,5 ton voordien), maar hij stuurt wel een stuk prettiger op asfalt.

Aan de binnenkant blijft de Sorento ruimte combineren met een genereuze standaarduitrusting. Tegen meerprijs kan achteraan een derde zitrij besteld worden. In vijfzitsconfiguratie blijft 531 liter aan koffer over, die kan aangroeien tot maximaal 1.600 liter. Dat is veel, maar minder dan de vorige Sorento.

Kia heeft geopteerd voor meer zitruimte vooraan en achteraan. Extra ruimte die we op prijs stellen. Het interieur is keurig afgewerkt, met een sportieve tellerpartij en een soft touch plastic afwerking van het dashboard. Kia legt de Sorento-rijder in de watten, met standaard airco, radio/cd en aux- en USB-aansluiting, elektrisch bediende ruiten rondom, aluminium velgen, ESP, een vertrekhulp op helling en een elektronische afdaalassistent voor het betere terreinwerk. Oh ja, en 7 jaar waarborg natuurlijk. Opmerkelijke opties zijn onder meer de achteruitrijcamera die zijn beeld vertoont in de achteruitkijkspiegel binnenin en het panoramisch glazen dak.

Beperkt motorenpallet

Kia doet weinig moeite om een breed motorengamma aan te bieden. De 2.4 benzine (174 pk, 203 gr CO2/km) dient als prijskraker. Hij heeft 11 seconden nodig om 100 km/u te bereiken en verbruik gemiddeld 9 l/100 km. Dan is de 2.2 turbodiesel in ons land de betere keuze. Hij vervangt de oude 2.5 turbodiesel, is Euro5-klaar en komt standaard met roetfilter. Met 197 pk en 421 Nm koppel heeft hij voldoende kracht in huis om de Sorento vlot door het verkeer te loodsen. In goed 9 seconden haalt hij 100 km/u. Met de manuele zesbak is hij het zuinigst: 6,5 liter. De optionele zestrapsautomaat heeft 7,4 liter nodig.

Aan comfort en luxe geen gebrek, maar het is zoeken naar de echte meerwaarde die de Sorento biedt ten opzichte van de Hyundai Santa Fe, Mitsubishi Outlander en andere concurrenten.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

kia-ev9-gtline-blauw-2023-rijtest-05

Test: Kia EV9, duur… maar wat een luxe! (2024)

Autotests · Kia
Kia Niro HEV (2022) banner

Kia Niro HEV: de zachte overgang

Autotests · Kia
Kia Niro EV (2022) banner

Kia Niro: alle honken bezet

Autotests · Kia
Ontdek meer