We moeten eerlijk zijn: hoewel hij al sinds 2002 op onze wegen rondrijdt, heeft de Kia Sorento nooit de grote massa weten te overtuigen. De grootste SUV van de Koreanen predikt in zijn vierde generatie nu de revolutie. Hij krijgt een opvallender uiterlijk, maar gelukkig is dat niet alles.
Look at me!
Wat een snoet. Kia mag gerust zijn: de nieuwe Sorento rijdt niet onopgemerkt voorbij. Vooraan zien we zoals steeds Kia’s specifieke radiatorrooster. Op dit model ziet het er echter net iets anders uit en wordt het enkele centimeters groter. De designers besteedden ook aandacht aan de lichtblokken, die ze een lichtsignatuur meegaven die ze “tijgerogen” noemen. Wat ze daar ook mee bedoelen...
Op de massieve flanken bevat de grote SUV een kleine verwijzing naar andere modellen van het merk, onder meer met de haaienvin op de C-stijl. Achteraan overheersen verticale lijnen, in het ontwerp van dekofferklep en in de led-lichten. Het nieuwe model staat bovendien op een gloednieuw platform. De Sorento groeit daardoor in alle richtingen met 10 millimeter, terwijl de wielbasis toeneemt met 35 millimeter.
Grand Canyon
Die extra millimeters aan de buitenkant komen de interieurruimte ten goede. Net als zijn voorganger kun je deze Sorento optioneel van zeven zitplaatsen voorzien. Gelukkig kunnen jonge volwassenen makkelijk plaatsnemen op de derde zetelrij zonder problemen met de benen... of het hoofd. Ook de toegang tot de achterste plaatsen is makkelijk. Een druk op de knop en de zetel doet de rest. Handig als je bijvoorbeeld al een kind op de arm hebt. Nog meer goed nieuws voor de koffer, want ook die wordt groter. Doordat de achterbank standaard verschuifbaar is, neemt de kofferruimte toe tot 910 liter (821 liter als zevenzitter).
En ook vooraan weet de Sorento te imponeren. Hoewel de afwerking niet in alle hoeken op een even hoog niveau staat, is de presentatie en de kwaliteit van het interieur dat wel. En dat is zeldzaam bij Kia. Hier zien we een dashboard met een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 duim en een infotainmentscherm van 10,25 duim. Plakt aardig op het netvlies, maar jammer dat je om de klimaatregeling en het infotainmentscherm te bedienen via het touchscreen moet gaan.
Beperkte keuze
Onder de motorkap van de nieuwe Sorento zitten meer zogenaamd groene motoren dan klassieke verbrandingsmotoren. Of toch bijna. Dankzij het nieuwe platform is er in de grote Kia plaats voor een nieuwe hybride. Die combineert een 1.6-turbobenzine met een elektromotor van 44,2 kW en een batterij van 1,49 kWh. Het geheel is goed voor 230 pk en 350 Nm koppel. Dezelfde aandrijving is er ook als plug-inhybride, maar die komt later. Qua klassieke verbrandingsmotoren is het simpel: er is er maar één. Het gaat om een nieuwe 2.2-diesel die 202 pk en 440 Nm koppel produceert. Om niets van het vorige model over te nemen, koppelt Kia hem ook aan een nieuwe versnellingsbak met dubbele koppeling en acht verzetten.
Goede leerling
Het is ook die versie die we in onze test aan de tand voelen. En meteen valt een ding op: de nieuwe gerobotiseerde versnellingsbak is zodanig goed afgesteld dat we zouden denken met een van de beste klassieke automaten te rijden.... inclusief de snelheid. Applaus voor de Koreanen. Ook pluspunten voor de dieselmotor en zijn beperkte dorst: onze boordcomputer gaf na meer dan duizend testkilometer na een week 6,9 l/100 km aan.
Voor de rest is deze SUV met monovolume-allures aan de comfortabele kant, praktisch en vooral goed uitgerust. Dat neemt niet weg dat hij niet aan de Koreaanse gewoonte ontsnapt van een matige geluidsisolatie, vooral ter hoogte van de achtertrein. Maar die misstap is hem vergeven.
Conclusie
De oude Sorento mag dan wel banaal geweest zijn, de nieuwe stapelt de pluspunten op. Hij is weliswaar geen koopje, maar zijn comfort, uitgebreide standaarduitrusting en technologie maken er een aantrekkelijke SUV van. De looks zijn mooi meegenomen.