Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
De Kia Sorento krijgt een complete facelift. Onder het opgefriste koetswerk van deze grote 7-persoons SUV vind je nog steeds een paar hybridemotoren... en zelfs een diesel! De EV9 voor het werkvolk?
In het kort
De Kia Sorento maakt een sterke indruk na zijn facelift. Je zou zelfs kunnen zeggen dat hij het uiterlijk van zijn elektrische broer, de EV9, voor iedereen toegankelijk maakt. Bovendien wordt hij geleverd met een aanbod aan competente motoren.
Je ziet het op elke straathoek, Kia’s zijn tegenwoordig ontiegelijk populair. Dat heeft zonder twijfel met de huidige designtaal van het merk te maken.Er staat geen banale auto meer in de catalogus, maar wel een reeks modellen ontworpen in de stijl van 'Oppositions United' - zoals de Koreaanse marketingwereld het zo treffend uitdrukt. De Sorento is de laatste die daarvan profiteert.
Exterieur
Terwijl sommige fabrikanten nogal conservatief zijn met hun facelifts, om de klant niet te veel van streek te maken en om kosten te besparen, trekt Kia zijn stoute schoenen aan. Weg zijn de 'tijgerneus'-grille en de bescheiden koplampen. De Sorento heeft een grote grille geflankeerd door twee LED-lampen met een grote T-vormige visuele signatuur.
Aan de zijkanten maakt de grootste niet-elektrische Kia SUV geen geheim van zijn grootte. Natuurlijk is de kleine haaienvleugel op de achterruit er nog steeds, maar het is onmogelijk om de 4,8 m en 2,8 m wielbasis te verbergen die door deze facelift onveranderd zijn gebleven. Aan de achterkant kun je zien dat Kia's budget is opgedroogd, want alleen de lampen en bumper zijn veranderd.
Interieur
Al vergeven we Kia meteen, want het Zuid-Koreaanse merk heeft het interieur een compleet nieuw dashboard gegeven. Het is niet alleen lager met nieuwe ventilatieopeningen, maar het wordt ook volledig gedomineerd door schermen. Er zijn er twee van 12,3 inch die gegroepeerd zitten achter hetzelfde gebogen glazen paneel.
Voor de rest blijft de opgefriste Sorento verrassend goed doordacht en goed in elkaar gezet. Bijna elk oppervlak is bekleed met materialen van goede kwaliteit, er is plantaardig leer of bekleding gemaakt van gerecycled PET-plastic en de binnenruimte is royaal. De bagageruimte is 179 liter (7-zitter) of 813 liter (5-zitter). Ja, de Sorento biedt nog steeds ruimte voor zeven personen. We zijn vooral te spreken over de toegang tot de derde zitrij!
Motor
Terwijl de nieuwste modellen van Kia volledig elektrisch zijn, gaat de Sorento door met zijn ouderwetse mix! Nou ja, gezien de huidige markt moeten we zeggen dat de aandrijflijnen van de Sorento eigentijds zijn. Ja, onder de motorkap vind je nog steeds een paar hybrides en zelfs een diesel.
Die laatste haalt 194 pk uit zijn 2,2 liter viercilinder, terwijl de twee hybrides een 1,6-liter viercilinder met 160 pk delen.
In de zelfladende versie (HEV) is deze gekoppeld aan een kleine elektromotor in de 6-traps automatische versnellingsbak om 215 pk te leveren, terwijl de plug-in hybride (PHEV) dat vermogen opvoert tot 252 pk. De accu's zijn ook verschillend: 1,5 kWh voor de HEV en 13,8 kWh voor de PHEV. De PHEV heeft daarom een grotere actieradius, maar met 54 km elektrisch vermogen zal hij niet voor veel opschudding op de markt zorgen...
Rijgedrag
Voor onze testrit kiezen we voor een ongebruikelijke versie. Nee, niet de diesel, maar de zelfopladende hybride met vierwielaandrijving. Uiteindelijk is dit de langzaamste van alle Sorento-modellen - of moet dat Sorenti zijn? - met een tijd van 0-100 km/u van 9,7 seconden. Zijn brandstofverbruik zal ook niet de krantenkoppen halen. Na een week was ons gemiddelde 7,2 liter/100 km. Het is geen Prius, dat is zeker, en hij weegt meer dan 2 ton. Een andere 7-persoons hybride SUV uit Frankrijk (https://www.autoscout24.be/nl/informeren/autotests/renault/espace/test-renault-espace-van-monovolume-naar-suv-2023/ doet het met gemak beter...
Het gewicht is de achilleshiel van de Sorento. Het betekent niet alleen dat zijn kleine 1.6 hard moet werken tijdens het accelereren, maar ook de ophanging moet hard werken om alles onder controle te houden. Het topmodel waarmee we reden had evenwel niveauregeling achterin. Dat hielp al een slok.
Prijs
We zeiden het al: de dagen van de alledaagse Kia zijn voorbij. Wat voor het uiterlijk geldt, geldt ook voor de prijs. De meest betaalbare nieuwe Sorento is de hybride, geprijsd vanaf € 53.290. De oplaadbare hybride kost ruim € 60.000 Voor die prijs is de concurrentie sterk...
Besluit
De Kia Sorento heeft veel te bieden. Hij heeft een verbeterde esthetiek, royale ruimte, een bijna voorbeeldige afwerking en een competente hybride aandrijflijn. Het is gemakkelijk om te zeggen dat dit de EV9 is voor het werkvolk, want we betwijfelen of het werkvolk dat kan betalen.