De nieuwe Kia Soul was op het Autosalon van Los Angeles, in november 2018, voor het eerst te zien. Maar het is nog wachten tot januari 2020 vooraleer hij in Europa debuteert. Wanneer je zo lang moet wachten, is er meestal iets bijzonder aan de hand. Dat is ook het geval met de Kia Soul, die alleen nog met elektrische aandrijving verkrijgbaar zal zijn.
Steeds origineel
De vorige versies van de Kia Soul vielen steeds op omwille van hun originele uiterlijk. Hij was geen monovolume, geen SUV, geen crossover; de Soul was een genre op zich. De nieuwe Kia Soul blijft trouw aan dat concept. Alleen heeft zijn gezicht deze keer geen verwantschap meer met de rest van het Kia-gamma, en daar is een reden voor. De Soul wordt het enige volledig elektrisch aangedreven model binnen het gamma. Hij moest dus wel ook zichtbaar anders zijn dan de andere Kia’s, opdat ook de klanten het verschil zouden zien.
De nieuwe Kia Soul is langer dan zijn voorganger, en heeft een langere wielbasis waardoor de Soul ook ruimer wordt aan de binnenkant. Bovendien beschikt hij dankzij zijn eigen elektrisch platform over een grotere koffer. Met 315 liter doet hij weliswaar 40 liter minder goed dan de vorige Soul, maar wel 35 liter beter dan de vorige elektrische Soul.
Zonder inspiratie
Zoals we al stelden waren de testomstandigheden rond Frankfurt ideaal om het rijbereik van een elektrische auto te maximaliseren. Kia belooft 450 kilometer in zijn ‘long-range’ model met 204 pk. Er bestaat ook een ‘mid-range’ Soul met 136 pk, met een rijbereik van 270 kilometer. Afgaand op ons verbruik tijdens deze test van een 50-tal kilometer, kunnen we stellen dat indien hij geen 450 kilometer haalt, hij toch binnen de 10 à 20 kilometer blijft. Dat is helemaal niet slecht.
Maar daarmee hebben we zowat alles gezegd wat ons is opgevallen. Want eigenlijk lijkt rijden met een elektrische auto in niets meer opvallend. Het gebruiksgemak blijft, de indrukwekkende stilte blijft en natuurlijk is er die stevige instant push wanneer je het rechterpedaal vloert. Hij geeft meteen 395 Nm koppel vrij. Ook de concentratie om een maximaal rendement uit je elektrische auto blijft, veel meer dan van A naar B rijden als een robot.
All seasons
Dit zijn kort gesteld de troeven en de tekortkomingen van de Kia e-Soul. In theorie zou hij ook in winterse omstandigheden nooit meer dan 30 procent van zijn rijbereik mogen verliezen, dankzij een programmeerbare voorverwarming van de batterijen. Dan moet de auto wel aan de stekker hangen natuurlijk, al beschikt hij ook over een warmtepomp. In de long-range is dit standaard, waardoor de warmte uit de werking van de batterijen en de motor naar het interieur kan worden gebracht. In theorie volstaat 6 uur aan de stekker om de mid-range met 270 kilometer vol te tanken. De long-range heeft 9 uur nodig. Aan een snellaadpaal heeft hij 42 minuten nodig om van 20 naar 80% te laden, en dat is iets langer dan bij de concurrentie.
In theorie zou de Kia e-Soul ook goedkoper moeten zijn dan de vergelijkbare e-Niro. Dat zou de prijs op minder dan 37.000 euro moeten brengen voor de mid-range en minder dan 41.500 euro voor de long-range.
Tot slot, en dat is misschien het beste nieuws, zijn de meeste elektrische auto’s technologisch erg vergelijkbaar en worden dezelfde prijzen gevraagd. Hierdoor blijft er noig één groot criterium aan: het uiterlijk. Voortaan is dus voor u de mooiste ook de beste.
Kia e-Soul Long Range |
---|
Motor: synchrone elektromotor |
204 pk bij 3.800 – 8.000 opm |
395 Nm bij 0 – 3.500 opm |
0-100 km/u: 7,9 sec |
Top: 167 km/u |
Batterijen: lithium-ion 64 kWh |
Autonomie : 450 km |
Prijs: nog niet bekend (lancering januari 2020) |