Toen de nieuwe generatie van de compacte middenklasser werd voorgesteld, verloor de Kia Ceed zijn apostrof, maar zou hij er wel verschillende koetswerkvarianten bij krijgen. Niet veel later debuteerde de break, die Ceed SW heet, en de shooting brake, de ProCeed. Er ontbrak alleen nog een SUV. Zo gezegd, zo gedaan: de C-segmenter transformeerde tot crossover en laat zich als dusdanig XCeed noemen. Wij voelen de nieuwe plug-inhybride aan de tand.
Stadsavonturier
Net als bij het merendeel van zijn concurrenten hoef je niet te denken dat deze XCeed werd ontwikkeld voor de droge steppes van de Chileense woestijn of voor de modderige wegen op de Vlaamse buiten. Deze C-segmenter die als SUV vermomd is, is wel degelijk bedoeld voor het asfalt. Het bewijs: zijn bodemvrijheid is maar 44 millimeter hoger dan die van de Ceed.
Dat neemt niet weg dat de Koreanen het visuele aspect grondig hebben behandeld. Dat hoeft niet te verbazen, want dat is een belangrijke factor voor zijn succes. De gewone Ceed en de XCeed staan weliswaar op hetzelfde platform, maar die laatste neemt geen enkel koetswerkonderdeel over van zijn kleine broer. Hij is zelfs 0,6 centimeter langer en 26 millimeter breder. Maar eens in het interieur nemen de gelijkenissen de overhand. Logisch: het volledig interieur lijkt zowat integraal overgenomen.
Met stekker
Hoewel de klassieke vijfdeurs als eerste uit de fabriek rolde, profiteert hij niet van alle evoluties. Samen met de break kreeg deze XCeed een nieuwe plug-inhybride aandrijflijn. Tenminste: nieuw voor de Ceed. Kia maakt immers gebruik van schaalvoordelen en gebruikt dezelfde aandrijflijn als in de Niro PHEV en als Hyundai in de Ioniq PHEV.
Het geheel gebruikt dus een atmosferische motor van 1,6 liter, die 105 pk en 170 Nm koppel produceert. Hij krijgt steun van een elektromotor van 44,5 kW (60 pk) die in de versnellingsbak met dubbele koppeling en zes verzetten is ingewerkt. Niets nieuws in feite. Onder de achterbank en de kofferbodem huist een batterij van 8,9 kWh, die deze XCeed PHEV een theoretisch elektrisch rijbereik geeft van 48 kilometer volgens de WLTP-cyclus.
Minpunt
De batterij is trouwens de sleutel tot deze plug-inhybride, maar ook zijn achilleshiel. Niet omwille van zijn capaciteit, maar door zijn plaats in de auto. Hij snoept immers 135 liter van de kofferruimte af. Deze vijfzitscrossover houdt op die manier een koffer over van amper 291 liter. Nu we over de minpunten bezig zijn, maken we ineens van de gelegenheid gebruik om ook de afwezigheid van energierecuperatie aan te kaarten, of je nu de voet van het gaspedaal haalt of zoekt naar een B-modus (“brake”) op de versnellingsbak. Ook de boordlader heeft een beperkt laadvermogen: 3,3 kW.
Net genoeg
Op de weg gaat deze stekkerversie in tegen wat de autosector ons intussen heeft voorgeschoteld. Geen ultraperformante plug-in bij Kia dus: met 141 pk en 265 Nm is het vermogen respectabel, maar niets meer. Gelukkig maakt hij het gebrek aan punch goed met efficiëntie. Volgens de cijfers van Kia schommelt het gemiddeld verbruik tussen 1,4 en 1,7 l/100 km (WLTP) en ligt de CO2-uitstoot op 29 g/km (NEDC). Zoals steeds bij plug-inhybrides doet het aantal elektrisch afgelegde kilometers en dus het aantal oplaadbeurten die cijfers sterk schommelen. Zonder herladen liet ons testmodel 4,9 l/100 km optekenen na meer dan 400 gereden testkilometers.
Conclusie
Net als de gewone Ceed is deze XCeed ook een sterke mengeling van genres en kan het eindresultaat niet helemaal overtuigen. Zowel qua prijs (36.590 euro), interieurruimte, kofferruimte of zelfs rijplezier krijgt deze PHEV een beoordeling “kan beter”. En dan is er de Ceed SW PHEV nog: die heeft dezelfde aandrijflijn, dezelfde voordelen en een aanzienlijk grotere koffer, maar zonder de crossoverlooks.