In 1987 stelt Lancia een heel bijzonder variant van de luxueuze limousine Thema voor, voorbestemd om het op te nemen tegen Duitse krachtpatsers als de BMW M5 en de Mercedes 500E. Daarvoor krijgt hij de beschikking over een Ferrari-motor.
215 pk
De 3.0 V8 die dwars ingebouwd is in de Thema, is de motor die Ferrari ook gebruikt voor de 308 en de Mondial. Maar er waren wel aanpassingen nodig om hem in het motorcompartiment van de Thema te doen passen. Ook zijn werking werd gewijzigd om het karakter beter in overeenstemming te brengen met een gebruik in een vierdeurs luxeberline. Zo is de krukas traditioneler dan diegene die Ferrari gebruikt, terwijl ook de ontstekingscyclus anders is om de 8.32 (acht cilinder, 32 kleppen) zachter te laten rijden. Overigens heeft hij geen Ferrari-logo, dat liet Enzo niet toe. Het vermogen gaat alleen naar de voorwielen, waar toen nog heel wat beperkingen inzake vermogen aan vast zaten.
Het hoeft dus niet te verwonderen dat de Lancia het met iets minder vermogen moet doen – 215 pk – maar dat was nog steeds voldoende om over de krachtigste voorwielaandrijver van zijn tijd te spreken. Hij is ook de eerste auto ter wereld met een inklapbare spoiler in het kofferdeksel. 100 km/u haalt hij in 6,8 seconden, met een top van 240 km/u. In de jaren ’80 was dat bliksemsnel.
11.500 - 23.000€
Onze speurtocht door de AutoScout24-zoekertjes levert een tiental 8.32 Thema’s op die momenteel in Europa te koop zijn. Alvorens meteen op de goedkoopste exemplaren te klikken, een beetje advies. Behalve wanneer je zelf een goede sleutelaar bent met flink wat werktuigen, kan je beter voor een exemplaar gaan dat ofwel recent zijn grote onderhoud kreeg, ofwel net gereviseerd is. Want hoewel de Thema een betrouwbare reputatie geniet en erg veel luxe biedt, heeft de Ferrari-motor toch bijzondere zorgen nodig. Ook al is hij betrouwbaar, goedkoop is hij niet. Om de distributieriem te vervangen, moet de motor er uit. Dat kost, al zijn op de gespecialiseerde forum handleidingen te vinden om de vervanging uit te voeren met de motor op zijn plaats. Vergeet alleen niet: dit blijft een Ferrari, met navenante prijs voor de onderdelen. Die zijn bovendien ook niet op de hoek van de straat te vinden.
Een andere raad: leg de lat niet te hoog voor uw verwachtingen. Ja, 215 pk was destijds een cijfer dat deed dromen. Alleen, die moeten via de voorwielen weg. In de regen is hij dus niet de makkelijkste om te rijden.
Maar ondanks dat is de 8.32 een indrukwekkend stuk autogeschiedenis om in je garage te hebben. Het goede nieuws is dat de vroege exemplaren uit 1987 het meest aan te bevelen zijn. Want later kwam er een katalysator bij, die 10 pk deed verliezen. Dit is het jaar waarin hij oldtimer wordt, laat u dus niet verrassen door stijgende prijzen.
Lancia Thema 8.32 |
---|
Motor: V8 benzine, 2.927cc |
215 pk bij 6.750 opm |
280 Nm bij 4.500 opm |
0-100 km/u: 6,8 sec |
Top: 240 km/u |
Verbruik: 11,6 l/100 km |