Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Lancia Ypsilon 2016 – Zolang er hoop is…

…is er leven. Hoewel de Ypsilon zich momenteel overeind moet houden als nog de enige echte Lancia, betekent dit geenszins dat het einde nabij is. De Ypsilon houdt het vuur brandend.

Je moet het de Italianen toch nageven: wanneer het gaat over autodesign, geven ze de anderen het nakijken. In het geval van de Lancia Ypsilon volstonden drie pennentrekken om te verhullen dat hij al vier jaar bestaat. Hij ziet er nu opnieuw zo elegant en fris uit als op zijn eerste dag. Daarvoor liet Lancia de omvang van het radiatorrooster herzien, is de bumper vooraan hertekend en kreeg hij carrosseriekleur tot aan de onderkant van de bumper achteraan. Basta cosi!

Verzorgde afwerking

In de Lancia Ypsilon zijn de wijzigingen op het eerste gezicht beperkt gebleven. De middenconsole is wel aangepast om het multimediasysteem UConnect een plek te geven. Het omvat een aanraakscherm, DAB radio-ontvangst, configureerbare apps, TomTom GPS met Live services, enzovoort. Dat komt al standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau Gold, vanaf 14.290 euro. Maar je kan al van bij het basismodel zien dat de kwaliteit verzorgd is, alsof Lancia zich voorbereidt om nog eens opnieuw te laten zien dat het eigenlijk Premiumkwaliteit aan kan en waard is. Maar goed, laten we vooral niet te zeer op de feiten vooruit hollen. Laten we al blij zijn met wat we vandaag in handen krijgen, want dat toont toch nog eens dat de Italiaanse zin voor esthetiek wonderen kan doen in een interieur.

Verouderende techniek

Zo geslaagd als de update uiterlijk is, zo blij als we zijn met de verbeterde afwerking, het kan helaas allemaal niet verbergen dat eens je rijdt je al gauw merkt dat je met verouderende techniek op pad bent. De huidige Lancia Ypsilon mag dan wel geboren zijn in 20114, wat niet zo oud is, maar zijn techniek stamt af van de veel oudere Fiat Punto. Is dat een doodzonde? Geenszins. Maar iedereen die een paar modernere concurrenten proeft naast de Ypsilon, zal het verschil voelen.

Neem nu de motoren. De catalogus bestaat uit de 1.3 MJet diesel (95 pk, 16.890 euro) waarvan we alleen kunnen zeggen dat hij én op leeftijd is, én dat diesel in deze autootjes nu wel echt uit de mode is. Daarnaast heb je de kleine tweecilinder TwinAir benzine (85 pk, 16.790 euro). Dat is het modernste aanbod in deze Lancia, maar waar het gesnor ontzettend goed past bij de Fiat 500, lijkt het ons eerder slecht te matchen bij de modieuze Ypsilon. Rest nog de eeuwige 1.2 benzine met 69 pk, gekoppeld aan een vijfbak. Die is dan wel zo discreet wat hem goed doet passen bij de Lancia, maar voor prestaties moet je elders zijn. Eender welke drie- of viercilinder met kleine turbo van de concurrentie doet hem blozen.

Ook het onderstel is oud, maar dat is minder een probleem. De Lancia weet nog steeds een illusie van sportief rijgedrag te wekken, maar hij is vooral bijzonder comfortabel en tackelt probleemloos onze slechtste wegen.

Minder belastingen

De Lancia Ypsilon houdt toch nog twee stevige argumenten in zijn voordeel over. Het eerste is de prijs. Je hebt hem al vanaf 12.990 euro, en dan ben je nog niet eens beginnen onderhandelen bij de dealer. Voor zo’n schoonheid is dit echt niet duur. Goed, technisch bestaat er jonger, maar niemand gaat argumenteren over zijn looks. Hij doet ook perfect wat hij belooft. Dan is er ook nog de TwinAir op aardgas (CNG). Die kost 17.390 euro, maar bij ons betaal je daar minstens tot 2020 geen BIV op.

Misschien is de huidige vlaggendrager niet meer de jongste, maar hij verdedigt zich alleszins kranig. Net als Monica Belluci: zou u nee kunnen zeggen? Jawel, de Italianen, ze kunnen het nog steeds.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Lancia B20GT Outlaw-5

Lancia Aurelia B20GT ‘Fuorilegge’: Coolissimo

Autotests · Vergelijk autotests

Special: 30 jaar geleden – Lancia Thema 8.32, de onbekende Ferrari

Autotests · Lancia

Special: Lancia – Paleis 8 – Gestimuleerd

Autotests · Lancia
Ontdek meer