In het kort
Sommigen zullen zeggen dat het gewoon een Peugeot e-208 met 'Italiaanse stijl' is, maar de nieuwe Ypsilon biedt comfort, efficiëntie, een goede ruimte-gewichtsverhouding en een merkwaardig redelijke prijs...
Sommigen zullen zeggen dat het gewoon een Peugeot e-208 met 'Italiaanse stijl' is, maar de nieuwe Ypsilon biedt comfort, efficiëntie, een goede ruimte-gewichtsverhouding en een merkwaardig redelijke prijs...
Binnen de Stellantis Group neemt Lancia, net zoals in de geschiedenis, een bijzondere plaats in. In feite moet het merk jongleren tussen Italiaanse stijl en zaken zoals technologie en motorsport. Dan hebben we het hier echter over een Lancia dat niemand onder de 40 zal kennen, want de afgelopen 10-15 jaar was Lancia vooral... de Ypsilon!
Laten we niet vergeten dat Lancia al enige tijd alleen de Ypsilon produceert, en alleen in Italië. De komst van deze nieuwe generatie betekent dan ook een belangrijke fase: de wederopstanding van het merk na een coma van 13 jaar en de terugkeer naar andere Europese markten. Om dit te vieren heeft Stellantis alles uit de kast gehaald: Italiaanse ontwerpers en Italiaanse ingenieurs - en niet te vergeten: Italiaanse marketing - zijn samengekomen om... een Peugeot 208 in maatpak te creëren!
Toegegeven, deze woorden kunnen een beetje hard zijn, maar het is duidelijk dat het silhouet van Peugeot - en dat van de Opel Corsa - is doorgesijpeld in de overgang. De 4,08 meter lange stadsauto heeft een opvallende voorkant met een T-vormige visuele handtekening omrand met zwart. Deze originaliteit valt enigszins weg aan de zijkanten, met glanzend zwarte kunststof wielkasten en een verborgen neuskegel in de C-stijl. De achterkant is daarentegen een succes, met zijn mooie zwarte spoiler en prachtige ronde lichten die doen denken aan de Stratos.
In het interieur heeft Lancia beter werk geleverd dan aan de buitenkant, met een tweelaags dashboard. Er zijn twee standaard 10,25-inch schermen, één voor het instrumentenpaneel en één voor het infotainmentsysteem “SALA”. Er is een goed uitgevoerde (nep)houten inleg, hier en daar koperen accenten en een ronde centrale ruimte die Lancia de 'koffietafel' noemt. Op de gelimiteerde topversie, de Cassina, is deze bekleed met leder.
Het is zelfs het enige stukje leer dat in de Ypsilon te vinden is. Het merk lijkt zich te richten op... fluweel! Ja, de stoelen zijn vanaf de middenklasse automatisch bekleed met antraciet of rood ribfluweel (blauw op de Cassina). Het is tenminste origineel. Voor de rest is het de originaliteit die ontbreekt. Je vindt dezelfde elementen als in alle producten van de Stellantis groep, van de versnellingspook tot de keuzeknop en de bediening op het stuur. Dit toont aan dat de groep, ook al wil hij 'premium' zijn, niet anders kan dan denken in termen van schaalvoordelen.
Voor de rest is de binnenruimte van de nieuwe Ypsilon een grote verbetering ten opzichte van zijn voorganger. De achterbank biedt eindelijk plaats aan volwassenen en de bagageruimte is 352 liter. Op papier is dat beter dan de concurrentie en 107 liter meer dan voorheen!
Zoals je hebt begrepen, is deze nieuwe Ypsilon gebaseerd op het CMP-platform van de 208 en Corsa. De motoren zijn hetzelfde, op een paar details na. Voorlopig is er alleen keuze tussen hybride en elektrisch. De laatste maakt gebruik van de nieuwste variant van de elektrische aandrijflijn van de Groep, namelijk een 156 pk sterke motor en een 54 kWh accu. Dit alles geeft hem een officiële actieradius van 403 km (WLTP).
De andere variant is de hybride, of beter gezegd de milde hybride. Onder de motorkap ligt een 1,2-liter driecilindermotor - noem hem geen PureTech, want hij maakt nu gebruik van een ketting - en een 6-versnellingsbak met dubbele koppeling. Een kleine 48-volt motor is aan de mix toegevoegd om 100 pk te leveren en in 9,3 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren. Het is niet gek, maar het brandstofverbruik blijft steken op 4,6 liter/100 km voor 103 g/km CO2 (WLTP). Verrassend genoeg is deze motor bij Peugeot verkrijgbaar met 136 pk...
Door hun technische verschillen zijn de elektrische Lancia Ypsilon en de hybride twee auto's met een verschillend temperament. We hebben het niet alleen over pit, maar vooral ook over comfort. Waar de elektrische auto stevig is, zelfs té stevig achterin, is de hybride veel soepeler en aangenamer. Dat gezegd hebbende, dankzij de andere demping en de accu die in de vloerplaat is geplaatst, staat de elektrische auto ook beter op zijn vier banden.
Lancia zegt ook de isolatie te hebben verbeterd door aan de massa te werken om trillingen te voorkomen. Zelfs de deuren zijn ontworpen om een "premium sluitgeluid" te geven. Ah, Italiaanse marketing! In werkelijkheid klinkt hij niet hol, en dat is alles wat je van een stadsauto kunt vragen...
Op de weg is de lichte hybride-benzine aangenaam om te rijden dankzij de elektromotor. In feite is het een goede mix tussen een milde hybride en een zelfladende hybride. Het brandstofverbruik is ook binnen de perken, met een gemiddelde van 5,2 liter/100 km tijdens onze testrit. Toch wist de elektrische auto indruk op ons te maken. Na 110 km, zonder echt zuinig te rijden, bedroeg ons gemiddelde 13,1 kWh/100 km, beter dan op papier!
Omwille van de eenvoud biedt Lancia slechts twee motoren en drie uitrustingsniveaus. Het instapmodel, de 1.2 mild hybrid, heet eenvoudigweg de Ypsilon en begint bij € 24.000. Dat is meer dan broeders Peugeot 208 en Opel Corsa, behalve dan dat de laatstgenoemden minder krachtige en goedkopere motoren hebben! Met gelijkwaardige motoren is de Lancia goedkoper!
Hetzelfde geldt voor de elektrische variant: de Ypsilon Electric kost € 34.500, wat hem niet alleen betaalbaarder maakt dan de elektrische auto's Corsa en 208 met 136 pk (motor niet beschikbaar op de Italiaan), maar ook € 2.000 goedkoper dan de Opel met 156 pk en, nog indrukwekkender, € 4.000 goedkoper dan de Peugeot! Denk je dat Lancia verteld moet worden wat 'premium merkpositionering' betekent?
De Lancia Ypsilon is misschien wel het beste voorbeeld van de denkwijze van de Stellantis Group: premium in ambitie, maar generalistisch in de praktijk. Het resultaat is een stadsauto met goede binnenruimte, krachtige motoren en een onderscheidende styling. Het Italiaanse marketingteam heeft het over een revolutie in het topsegment, terwijl de prijslijst Peugeot en Opel angst inboezemt. We zullen moeten zien op welke voet Lancia wil dansen om niet opgeslokt te worden...
Technische specificaties Lancia Ypsilon (2024)