Om het nieuwe model voor te stellen, grijpen de Britten terug naar de traditie van het Land Rover V8-blok en het erfgoed van de Series 3, de County V8 en alle andere modellen met acht cilinders onder de motorkap. Wat ons betreft klinkt deze rechtvaardiging meer als een marketingtruc. Stiekem denken we graag dat een ingenieur uit Gaydon gewoon ooit tijdens een koffiepauze tegen zijn collega's zei: "Heren, waarom eigenlijk geen V8?”
Zwart als de nacht
Terwijl de oude Defenders – of zelfs de Land Rover Series 3 daarvoor – soberheid predikten, ongeacht de motor onder de motorkap, heeft deze nieuwe Defender V8 meer weg van een Chelsea-voetballer. De ruwe plastics zijn vervangen door een glanzend interieurpakket, de motorkap is voorzien van echte anti-slip beschermers en er zijn slechts drie kleuren beschikbaar: Yulong White, Santorini Black of Carpathian Grey. Dat zijn echter niet de enige verschillen, want naast de enorme 22-inchwielen is er een discreet V8-logo op de onderkant van de voorportieren en zijn er vier niet-zo-discrete uitlaatpijpen aan de achterkant.
Ook in de cabine is zowat alles zwart, en de rest is alcantata. Het sportieve textiel is te vinden op de zetels – al is leder ook als optie verkrijgbaar – en zelfs op het stuurwiel. Het gewoonlijke dashboardpaneel in metaalkleur werd vervangen door een diepzwart exemplaar en de stuurwielinzetten volgen hetzelfde patroon. Afgezien daarvan is het gewone, originele maar uiterst praktische interieur van de Defender nog steeds aanwezig. Zoals alle reguliere 90-versies zijn de achterbank en bagageruimte echter nog steeds zo bekrompen dat het bijna komisch is.
Voorzorgsmaatregelen
Zeggen dat Land Rover zijn grote achtcilinder onder de motorkap van de Defender moest forceren met een schoenlepel, zou een misvatting zijn. De Britse terreinwagen heeft immers heel wat ruimte in het vooronder en de basis van zijn unibodyplatform wordt gedeeld met zijn Range Rover-broers, die de V8 al langer kunnen smaken. Mooi meegenomen, dus.
Als je dus de enorme motorkap opent, vind je Jaguar-Land Rovers vertrouwde 5.0-liter V8-motor terug met daarbovenop een grote supercharger. Hier levert dit klassieke bakbeest 525 pk en 625 Nm koppel, en dat is genoeg om de 2,5 ton zware Defender in slechts 5,2 seconden naar 100 km/u te krijgen! Terwijl de Britten de loftrompet steken over het trekkoppel van deze grote motor, houden ze zijn vermogen in bedwang met een speciale ophanging, enorme 20-inch remmen, grotere anti-roll bars en een actief elektronisch achterdifferentieel. Voor het geval je er te snel de bocht mee in zou gaan...
De wetten van de wat?
Zodra de startknop wordt ingedrukt, laat deze bijzondere Land Rover zijn stem horen. De V8 wordt wakker met een symfonisch brullend geluid en het wordt alleen maar beter naarmate het toerental de hoogte in gaat. In het dagelijks verkeer is de Defender V8 het toppunt van overdaad. Bij langdurig rijden grenst je gevoel van eigenwaarde tegen het asociale... Als je zo'n groot voertuig aan een rotvaart ziet rondstuiteren, laat dat niemand onverschillig – zowel in positieve als in negatieve zin.
Vanuit de cabine zit je echter zo hoog dat het gevoel van snelheid enigszins wordt gedempt. Deze hoogte helpt alleszins niet bij het naderen van een bocht, want een tikje op de rem en de neus van deze kolos duikt richting de bodem. Het moet gezegd: ondanks de verbeteringen aan het chassis schommelt deze Defender V8 nog steeds als een jacht op ruwe zee. De rolneiging is echter aanzienlijk vermindeerd ten opzichte van de reguliere terreinwagen, maar op een bochtige weg maakt een Porsche Cayenne Turbo er ongetwijfeld gehakt van. Hoewel de Engelsman hem met gemak kan inhalen... door over velden te snijden.
Wat mijnheer wenst
Moeten we met zo'n ostentatief model, dat het einde van een tijdperk lijkt te vieren, nog spreken over vulgaire zaken als verbruik en prijs? Goed, zoals u wenst: onze week eindigt met een gemiddelde van 14,1 l/100 km, wat – u zult het niet geloven – 0,4 l/100 km beter is dan de officiële cijfers. Wat de prijs betreft is de Defender 90 V8 meteen volledig uitgerust aan zijn basisprijs 129.000 €.
Conclusie
Kortom: de nieuwe Defender V8 is groot, luid, niet bijzonder sportief, verbruikt veel brandstof en is totaal irrelevant in de wereld van vandaag. Dat maakt de Defender 90 V8 aan het einde van de dag volkomen nutteloos… maar je kunt niet anders dan ervan houden!