Deze nieuwe Defender is geen makkelijke bevalling voor Land Rover. In tegenstelling tot de meeste SUV's moet deze de naam die hij met trots op de motorkap draagt waarmaken - of in ieder geval proberen waar te maken. Zijn voorganger zat zeker vol gebreken, maar zijn imago was sterker dan elk ander product dat uit de fabrieken van Land Rover kwam. Zou het Britse merk zijn ziel aan de duivel hebben verkocht door te wedden op modernisering?
Nieuw platform
Het was (echt) tijd voor de Defender om bijgepunt te worden. Dus laten we onze nostalgische bril afzetten en een frisse blik werpen op dit product. Allereerst moet worden opgemerkt dat deze nieuwe Defender de codes van de oude breekt. Het ladderframe en de stijve dekken zijn opgeborgen om plaats te maken voor een nieuwe zelfdragende aluminium romp en onafhankelijke ophanging aan de hoeken. Land Rover zegt te hebben gewerkt aan de verpakking om oversteken te verminderen. Naast een strakke uitstraling komt dit ook het offroad rijden ten goede.
Wat de styling betreft, moet worden opgemerkt dat deze Defender zijn naam verdient. Hij is langer, lager en breder maar behoudt zijn typisch uiterlijk. Het ontwerpteam is erin geslaagd om de lijnen te behouden en tegelijkertijd dit nieuwe model een respectabele aërodynamica te geven. Te modern? Jij bent de rechter...
"SUVization"
Meer nog dan de esthetiek van het exterieur, toont de cabine met trots zijn overgang naar de 21e eeuw. Het speelt ook in op technologie. De nieuwste versie van het infotainmentsysteem van Jaguar Land Rover is aanwezig en de meters maken plaats voor een scherm. Als optie kan je zelfs kiezen voor een head-updisplay, extra stroomvoorziening, verwarmde en geventileerde stoelen en zelfs een panoramisch zonnedak. Nooit eerder gezien in het oude model. De Defender is niet alleen een stap in een nieuw tijdperk, het is een stap in de wereld van luxe en technologie!
Maar toch, wees gerust, een paar van de nutsvoorzieningen zijn nog steeds aanwezig. Let op de rubberen vloer die gemakkelijk afwasbaar is en de kofferdeur die nog steeds een reservewiel draagt. In feite kunnen nu twee stoelen in de kofferbak worden opgeborgen voor het vervoer van 7 passagiers (optioneel). Nog beter is dat de middenconsole voorin kan worden vervangen door een klapstoel voor een extra passagier!
Modern
Op het gebied van motoren is deze nieuwe Defender gebaseerd op de onderdelencatalogus van Land Rover. De 2,0-liter "Ingenium" 4-cilinder dieselmotor is verkrijgbaar in 190 of 240 pk varianten, beide met een koppel van 430 Nm. Een 300 pk sterke 2,0-liter turbobenzinemotor en een 400 pk sterke 6-cilinder in lijn met lichte hybridisatie maken het gamma compleet.
Gezien de off-road pretenties is de nieuwe Defender standaard uitgerust met een automatische versnellingsbak, een tweeversnellingsbak en vierwielaandrijving. Het middendifferentieelslot is standaard, maar het achterasslot is optioneel.
Geven en nemen
Volgens Land Rover biedt deze nieuwe Defender betere oversteekmogelijkheden dan het vorige model. Tegelijkertijd kon het merk, gezien zijn erfgoed, de Defender niet veranderen in een stedelijke cross-over. Kortom, één ding is zeker: deze offroader zal gemakkelijk uit de penarie komen als het asfalt onder zijn wielen in zand of modder verandert.
Het is echter zeker op de geplaveide weg dat deze Defender het grootste deel van zijn leven zal doorbrengen. Degenen die het als hun alledaagse auto kiezen, zullen aangenaam verrast zijn. De verhoogde rijpositie biedt een ideaal zicht op de weg, terwijl de luchtvering (standaard!) zijn best doet om de ruwheid van het asfalt uit te filteren. Hoewel hij tijdens het accelereren en remmen wel om zijn as zwabbert, is hij nog steeds in overeenstemming met zijn offroad karakter.
Dat gezegd hebbende, er zijn ook nadelen aan de nieuwe Defender. In ons testmodel uitgerust met het Explorer-pakket (dakdrager, verhoogde luchtinlaat, buitenopbergvak, beschermende spatlappen, etc.), is het kakofonie. We vermoedden dat dit nieuwe model een aantal kenmerken van de oude Defender zou overnemen... maar we hadden niet verwacht dat de minieme isolatie zou overgenomen worden! De carrosserie draait vanaf de eerste kilometers en laat de deur- en zonnedakafdichtingen kraken, terwijl de achterstoelen trillen. Op een offroader met genen die teruggaan tot de jaren '70, kun je dat verdragen. Maar het is moeilijk om dit te vergeven bij een moderne SUV mét riant prijskaartje
Hoeveel?
Laten we het trouwens over de prijs hebben: de nieuwe Defender begint bij 50.800 € voor de 90 (3-deurs) en 56.800 € voor de 110 (5-deurs). Dat is veel duurder dan het oude model, maar vergeet niet dat het aanbod is veranderd. Ja, de Defender concurreert niet meer met pick-ups of andere landbouwmachines.
Deze nieuwe SUV is een soort ontdekking in een parka en lijkt op de Toyota Land Cruiser. In deze situatie neemt de Engelse auto gemakkelijk het voortouw, met name dankzij de vrij goed gevulde basisuitrusting (LED-koplampen, 360-gradencamera, navigatie, cruisecontrol) en het aanbod aan motoren.
Verdict
Als een goede Defender heeft dit nieuwe model evenveel gebreken als kwaliteiten. Voor één keer wegen deze laatsten echter ruimschoots op tegen de kleine negatieve details. Degenen die kiezen voor het uiterlijk zullen het comfort waarderen, terwijl degenen die kiezen voor de oversteekmogelijkheden - er zijn er maar weinig - er altijd zeker van zullen zijn dat ze een van de beste producten op de markt hebben.