Rijtest: Land Rover Defender Octa, de terreinwagen der superlatieven (2025)
Félix Bouland · 17/04/2025 · 4 min gelezen
Land Rover rust de Defender uit met een specifiek onderstel, verbrede wielkasten, grote offroadbanden, een 6D gekoppelde luchtvering… en een V8 met 635 pk! Dit is de Defender Octa.
In het kort
De nieuwe Land Rover Defender Octa is een terreinwagen vol superlatieven. Hij beschikt over een futuristische luchtvering én de krachtigste V8 die het merk ooit gebruikte. Daarmee geraakt hij moeiteloos overal, of het nu gaat om een zandpad, een rotsachtig bospad… of een bergpas vol bochten!
Voordelen
Verbeterde offroadcapaciteiten
Indrukwekkende prestaties, op én naast het asfalt
Dynamisch rijgedrag
Nadelen
Prijskaartje
Beperkte personalisatie
Kleine afwerkingsdetails
Op zoek naar een Land Rover Defender op Autoscout24?
Sinds zijn wedergeboorte krijgt de Land Rover Defender kritiek omdat hij te chique is geworden. Toch verkoopt hij - ondanks zijn prijs die drie keer zo hoog ligt als die van zijn voorganger - als zoete broodjes. Om dit model te vieren – en om zijn offroad-credibiliteit nieuw leven in te blazen – onthullen de Britten nu de Defender Octa.
Exterieur
Waarom de naam Octa? Land Rover leent de naam van het meest gewilde en sterkste mineraal ter wereld: diamant. Robuust en onverwoestbaar – dat zijn de eerste woorden die bij je opkomen bij het zien van de Defender Octa. Hij is 68 mm breder en 28 mm hoger dan de gewone Defender, om plaats te maken voor zijn grote offroadbanden op 20-inch velgen. Let wel, die zijn optioneel (zo’n 5.000 € extra). Standaard staat hij op unieke 22-inch velgen.
Verder is het front licht aangepast. Niet alleen is de bumper breder, er zijn ook extra luchtinlaten aanwezig voor een betere koeling van dit beest. Vreemd genoeg is de Octa slechts beschikbaar in drie lakkleuren – een opmerkelijke keuze voor zo’n exclusief model.
Interieur
Waar het exterieur stoer en functioneel is – met optioneel een matte beschermfolie – straalt het interieur sportieve luxe uit. Er zijn nieuwe sportstoelen bekleed met luxueus semi-aniline leder, en het sportstuur bevat een speciale OCTA-knop voor de rijmodi.
De duurdere Edition One is volledig uitgerust en komt met sierpanelen in “Chopped Carbon” (verbrijzelde koolstofvezel), zichtbaar op de middenconsole en de rugleuningen van de sportstoelen. Mooi? Ja. Maar op ons testmodel kraakte de afwerking lichtjes. Verder biedt de Octa dezelfde kofferruimte als andere Defender-modellen: 786 liter. Wel ontbreekt de 7-zit optie in deze sportieve uitvoering.
Motor
De Defender Octa is een product van Land Rovers afdeling SV (Special Vehicles). Onder de motorkap geen zescilinder diesel, maar een 4,4-liter biturbo V8 van de Range Rover Sport SV – en dus ook van BMW.
Deze achtcilinder levert 635 pk en 750 Nm koppel. Met de boostfunctie stijgt het koppel zelfs tot 800 Nm. Genoeg om deze mastodont van meer dan 2,5 ton in 4,0 seconden van 0 naar 100 km/u te katapulteren. Uiteraard gebeurt dat via een 8-traps automaat van ZF, net zoals in andere Defender-modellen. Ook de korte overbrengingsbak blijft behouden.
Op de weg
Met deze krachtigste Defender ooit stopten de SV-ingenieurs niet. Ze rustten hem ook uit met 6D Dynamics: een luchtvering met elektrohydraulisch gekoppelde dempers, zonder stabilisatorstangen. Dit zorgt voor meer controle en flexibeler veergedrag. De vering kan zich actief aanpassen om overhellen tegen te gaan.
Al bij de eerste meters merk je dat de Octa geen gewone Defender is. De besturing is scherper, het rijcomfort indrukwekkender en de V8 bromt beheerst. Tot je overschakelt naar de dynamische rijmodus – dan barst het feest los. Plots lijkt het alsof je in een rallywagen zit, ondanks zijn formaat!
Het is indrukwekkend hoe de Octa het asfalt verslindt, maar écht verbazingwekkend is zijn gedrag van de bebaande paden. Op een zwaar parcours met zand en rotsen transformeert hij in een volbloed terreinracer. De V8 raakt nooit buiten adem en de 6D Dynamics vering verwerkt glijmomenten, diepe kuilen en zelfs sprongen (!) met verbluffende souplesse.
Daarna stuurden we hem een bergpad op vol stenen en steile stukken. Geen probleem. Zijn terreinbanden en 2,8 cm extra bodemvrijheid komen hier volledig tot hun recht. Hij is zelfs de enige in de Land Rover-reeks die alle hindernissen van het testparcours foutloos overwint. Als dat geen bewijs is dat dit de ultieme Defender is…
Prijs
Natuurlijk komt al dat geweld niet gratis. De Defender Octa is niet alleen de krachtigste, maar ook de duurste Defender ooit. In België start hij vanaf 187.870 euro, terwijl de Edition One 206.880 euro kost.
Besluit
De Defender Octa is de ultieme Land Rover in extreme vorm. De krachtigste, de snelste, de meest dynamische en comfortabelste… maar ook de duurste. Toch is hij op geen enkel moment overdreven. Rij je met 150 km/u, in drift, met één wiel los van de grond, op een rotsachtig pad… dan besef je: dit is ook veruit de leukste Defender ooit gebouwd.
Technische specificaties: Land Rover Defender Octa (2025)