Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Land Rover Defender 130, is trop echt niet teveel? (2023)

Na de 90 en 110 voegt Land Rover een derde variant toe aan zijn vernieuwde Defender: de 130. Is deze 5,36 meter lange kolos het overwegen waard of overdaad?

In het kort

De XXL-Defender belooft het terreintalent waar Land Rover om bekend staat te combineren met een XXL-interieur. Maar zijn die acht comfortabele zitplaatsen niet verpakt in een té onhandig groot jasje? Autoscout24 klimt aan boord.

Pro

Voordelen

  • - Ontzagwekkend ruim interieur
  • - Combinatie rijcomfort/terreinprestaties
  • - Volwaardige plaatsen op derde rij
Contra

Nadelen

  • - Onhandige afmetingen
  • - Toegang tot derde rij
  • - Niet als plug-inhybride

De Land Rover Defender op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

Na de 90 en 110 volgt... de 130. Dat getal verwijst bij de vernieuwde Land Rover Defender niet langer naar de wielbasis, maar illustreert wel dat het hier om de grootste aller Defenders gaat. Want jawel, ook de moderne interpretatie van de oer-Britse off-roader is opnieuw beschikbaar in drie lengtes. Het jasje is vandaag minder rudimentair dan bij het klassieke model – er is bijvoorbeeld geen 130 met laadbak meer gepland – maar het werkmanskarakter van de Defender blijft wel bewaard.

Land Rover Defender 130 (2023) static, front view

Exterieur

Laat ons meteen de olifant in de kamer benoemen: de lengte. De Defender 130 meet in totaal 5,10 meter, en zelfs 5,36 meter als je het reservewiel op de kofferklep meerekent – en dat doe je bij parkeermanoeuvres dan ook maar beter. De wielbasis is identiek aan die van de Defender 110 en bedraagt 3,02 meter. Dat betekent dat de extra 34 centimeter aan lengte volledig in de achteroverhang zit.

Opmerkelijk genoeg zijn de Britten erin geslaagd om die extra centimeters elegant te integreren in het frisse ontwerp van de Defender. Geen onhandig gevormde ‘rugzak’ dus, maar de extra centimeters worden naadloos geïntegreerd in de horizontale dak- en schouderlijn. Het enige nadeel is de afrijhoek, die op deze 130 iets kleiner is dan op de 90 en 110 (28,5 in plaats van 40 graden). Maar dat is uiteindelijk een detail.

Land Rover Defender 130 (2023) static, rear view

Interieur

De grootste troef van deze Defender 130 zit ‘m namelijk in het interieur. Dat kun je zonder omwegen riant noemen. Twee comfortabele plaatsen op de eerste rij, een achterbank die iets naar voren werd geplaatst maar toch nog ruim plaats biedt aan drie passagiers, en een derde zitrij waar in extremis ook nog drie passagiers kunnen plaatsnemen. Tot acht zitplaatsen dus, al laat die derde rij zich het best genieten wanneer er zich twee volwassenen op installeren, met voldoende been- en hoofdruimte en zelfs eigen bekerhouders en ventilatie. Allerminst een noodoplossing dus, die derde rij.

Die grootste troef is tegelijk ook het enige minpunt: het vergt wat kunst- en vliegwerk om op die achterste plaatsen te geraken – de tweede rij is weliswaar verschuifbaar, maar in ongelijke delen, de instap is hoog – en het koffervolume wordt dan tot het absolute minimum herleid. Om van de extra ruimte die je naast die 5,36 meter nog nodig hebt om de zijdelingse kofferklep te openen nog maar te zwijgen. Alleszins laad je met drie zetelrijen 389 liter tot het dak, en als je rij twee en drie platlegt maak je in totaal 2.291 liter vrij.

Land Rover Defender 130 (2023) interior

Motor

In ons land biedt Land Rover zijn Defender 130 aan met één dieselmotor en twee benzineversies. In tegenstelling tot de 110 krijgt deze Defender 130 geen stekkerversie. De benzineversies zijn de milde hybride P400, met 3.0-zescilinder-in-lijn van 400 pk en 550 Nm, en de P500. Die laatste gebruikt de 5.0 V8 van 500 pk en 610 Nm. In alle gevallen stuurt een automatische versnellingsbak het vermogen standaard naar de vier wielen.

Onze testversie was echter de D300. Die gebruikt een milde hybride 3.0-zescilinder-in-lijn van 300 pk en 650 Nm en stuurt dat vermogen via een achttrapsautomaat naar de vier wielen. De 2,7 ton zware kolos sprint naar 100 km/u in 7,5 seconden en haalt een topsnelheid van 191 km/u. Land Rover geeft een gemiddeld verbruik op van 8,7 l/100 km, maar wij klokten in de praktijk toch af op ruim 10 l/100 km.

Land Rover Defender 130 (2023) dashboard

Rijgedrag

Toch is deze D300 net als in alle andere grote Land Rover-modellen de perfecte motorkeuze. Hij profiteert optimaal van zijn romige koppel en doorgedreven trekkracht en houdt het verbruik meer in toom dan de benzineversies. Door de uitgekiende luchtvering gedraagt deze Defender 130 zich op de snelweg ook als een aangename kilometervreter, temeer omdat de zescilinder mooi gedempt klinkt. Waar hij dan het verschil met de luxueuze Range Rovers maakt? In de sturing van de automaat bijvoorbeeld, die in deze Defender met zijn werkmansafstelling de Range Rover-verfijning mist.

In de stad krijg je echter een heel ander verhaal. Daar spelen de kolossale afmetingen van de Britse off-roader je parten bij elk manoeuvre en elk kruispunt – en met een hoogte van 1,97 meter in heel wat parkeergarages. De koetswerklengte en de verheven rijpositie maken hem dus minder overzichtelijk dan je zou hopen, en dan heb je nog niet door de achteruitkijkspiegel tussen de waaier aan hoofdsteunen gekeken. Gelukkig is er de ClearSight-functie, waarmee je in een klik de centrale achteruitkijkspiegel omtovert tot een digitale camera.

Land Rover Defender 130 (2023) dynamic, front view

Prijs

Land Rover zet zijn Defender 130 in de catalogus vanaf 98.410 euro en blijft daarmee nipt onder de symbolische grens van 100.000 euro. Het prijsverschil met de kortere Defender 110 bedraagt in de meeste uitvoeringen zo’n 10.000 euro. Ga je bij de concurrentie kijken, dan biedt BMW zijn X7 xDrive40d aan vanaf 103.850 euro, en Mercedes zijn GLS 350 d vanaf 110.594 euro.

Land Rover Defender 130 (2023) dynamic, rear view

Besluit

De Land Rover Defender 130 is een opvallende verschijning. In de eerste plaats door zijn kolossale afmetingen, maar ook doordat hij lijnrecht indruist tegen de huidige antidieseltrend. De Brit is zeker met zijn dieselmotor immers een ruime en comfortabele achtzitter, die het klassieke Land Rover-rijcomfort koppelt aan de al even klassieke terreinprestaties. Maar voor onze wegen is hij simpelweg te groot.

Specificaties

  • Motor: 3.0 zescilinder-in-lijn, turbodiesel
  • Vermogen: 300 pk
  • Koppel: 650 Nm
  • Overbrenging: 8-trapsautomaat
  • 0-100 km/u: 7,5 s
  • Topsnelheid: 191 km/u
  • Koffervolume: 389 – 2.291 l
  • Verbruik: 10,1 l/100 km (gemeten)
  • CO2-uitstoot: 228 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs: € 98.410

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Range Rover Sport (2023) banner

Range Rover Sport P510e: moet het iets meer zijn?

Autotests · Land Rover
Land Rover Defender PHEV (2022) banner

Land Rover Defender PHEV: van de oude naar de nieuwe garde

Autotests · Land Rover
AS24 Range Rover (2022) banner

Range Rover P530: koning der SUV’s

Autotests · Land Rover
Ontdek meer